InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Spierpijn behandelen met een infraroodlamp

Spierpijn behandelen met een infraroodlamp

Spierpijn behandelen met een infraroodlamp Spierpijn kan behandeld worden met infrarood licht, ook wel warmtestraling genoemd. Door de opwarming van het probleemgebied worden de gifstoffen vlugger afgevoerd. Dit bevordert het herstel en vermindert de spierkramp doordat de spieren weer soepel worden.

Opmerking

Bij vragen over je gezondheid of je lichaam is je huisarts je eerste aanspreekpunt.

Wat doet infrarood licht?

Net zoals zonlicht is infrarood licht. Alleen is het menselijk oog niet gebouwd deze golflengte waar te nemen. Met andere woorden: met het blote oog kun je infrarood niet zien. Toch komt deze elektromagnetische straling gewoon in de natuur voor. Ieder levend wezen straalt infrarood licht oftewel warmtestraling uit. Je kunt het niet zien, maar wel voelen met je huid. Je voelt warmte (of koude). De afstandbediening van je tv kan ook op infrarood werken. Militairen gebruiken 's nachts ook wel infraroodkijkers om de vijand (die warmte uitzendt door bijvoorbeeld tanks) op te merken. Al met al bekende technologie.

Hoe werkt een infraroodlamp of warmtelamp?

Ons lichaam wordt evenwichtig en egaal opgewarmd als je de infraroodlamp op een plek richt. Daarom worden deze lampen ook wel eens warmtelamp genoemd. De behandeling met het infrarode licht voelt aangenaam aan. Dit is een gevolg van het feit dat dit licht zijn werking heeft tot ver in onze huid. De temperatuur van je lichaam gaat omhoog doordat de lamp je verwarmt. Je bloedsomloop wordt bevorderd en ook je hartslag wordt hoger. Uiteindelijk wordt je stofwisseling gestimuleerd. Daardoor worden afvalstoffen vlotter verwijderd. Dit is in het kort de kern hoe infrarood je spierpijn kan verhelpen.

Spierpijn behandelen met infrarood

Bij spierpijn verbetert de doorbloeding door het infrarode licht. De getroffen spieren kunnen zich vlugger ontdoen van de afvalstoffen (zuren) en door de verbeterde doorbloeding worden voedings- en bouwstoffen vlugger aangevoerd. De opname van zuurstof wordt bevorderd. Sporters gebruiken dit soort lamp nogal eens bij spierpijn of een eventuele blessure. Ook wordt er vlugger hersteld van een zware training. Door behandeling met het infraroodlicht uit de infraroodlamp vermindert de kramp in de spieren. Ze worden dan weer buigzaam en soepeler. Als je de lampen volgens de gebruiksaanwijzing (en volgens aanwijzing van je arts) gebruikt zijn ze veilig. Er zijn verschillende typen lampen die je kunt kantelen zodat je de weldadige warmte op de probleemplek kunt richten. De lampen hebben meerdere warmtestanden. Dan kun je de intensiteit aanpassen aan het probleem.

Afstand tot de infraroodlamp

Hoeveel afstand houden tot de infraroodlamp? De warmte die de lamp afgeeft moet altijd aangenaam aanvoelen. Houd je aan de aanwijzingen van de fabrikant. Verder is het zo dat je bij behandeling in je gezicht altijd je ogen dicht moet houden. Je gezicht kan belicht worden doordat je de gevolgen van een verkoudheid wilt verlichten. Beter is het indien het gezicht niet behandeld hoeft te worden, de lichtbundel van de lamp beter te richten. Zoek een lamp uit die goed kantelbaar is in alle richtingen. Dit is ook fijn als je het probleemgebied gericht wilt behandelen. Ogen zijn namelijk zeer gevoelig voor veel soorten straling!

Behandeltijd van de spier, spieren of het probleemgebied

De aanbevolen behandelduur is afhankelijk van de persoon, de aard van de klacht en welk gebied behandeld moet worden. De behandeltijd met een infraroodlamp is rond de 12 minuten. Nogmaals: lees de gebruiksaanwijzing goed. Verder is het zo dat aanwijzingen van de (eventuele) behandelend arts altijd opgevolgd dienen te worden. In het begin is het raadzaam de behandeltijd langzaam op te bouwen. Dus begin voorzichtig. Het kan namelijk zijn de de huid overmatig reageert op de het infrarode licht (verbranding). Beter in het begin de lamp iets korter te gebruiken. Houd zelf ook de tijd bij (met een klok of horloge). De meeste lampen hebben ook een timer om de lamp automatisch af te schakelen indien de behandeltijd verstreken is.
Belangrijkste opmerking: luister altijd goed naar je lichaam. Als de klachten blijven is het altijd wijs je (huis) arts nogmaals te raadplegen!

Lees verder

© 2011 - 2019 Tinamoreno, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Hoe kun je spierpijn voorkomen en behandelen?Spierpijn kan allerlei oorzaken hebben. Je kunt spierpijn krijgen door een spier te overbelastten of te blesseren. Ook n…
Alles wat je moet weten over spierpijnHet is gezond om regelmatig te gaan sporten. Zo blijven we fit en op gewicht. Of kunnen we zelfs de nodige kilo’s afvall…
Spierpijn in de schouder behandelenSpierpijn in de schouder behandelenSpierpijn in de schouder kan verschillende oorzaken hebben, om er van af te komen zul je de oorzaak moeten vaststellen e…
Alles over spierpijn: het kan een signaal zijnAlles over spierpijn vind je hier. Want spierpijn hebben is geen pretje. Het belemmert mensen in hun dagelijkse gang van…
Wat te doen tegen spierpijn?Wat te doen tegen spierpijn?Na een dag heerlijk sporten kun je de volgende dag wakker worden met een pijn in je spieren. Dit kan zelfs nog enkele da…
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Infrarood
  • http://www.fonq.nl/producten/categorie-lichttherapie/

Reageer op het artikel "Spierpijn behandelen met een infraroodlamp"

Reacties

Willem, 27-09-2018 15:51 #3
Vraag: moet de lamp op de blote huid worden gericht of mag er een T-shirt zitten tussen het licht en de huid? Reactie infoteur, 29-09-2018
Beste Willem,
omdat er heel veel verschillende typen en uitvoeringen van infraroodlampen zijn raad ik je aan om in de gebruiksaanwijzing van je eigen lamp te kijken. Dan vind je zeker het antwoord op je vraag.
Succes.

Paul Bakker, 30-08-2018 20:47 #2
Beste Lezer, in mijn handleiding staat dat de lamp niet gebruikt mag worden bij een ontsteking, maar bedoelen ze een uitwendige(puist) of een inwendige (bv slijmbeurs) dat is mij niet duidelijk, ik wil de lamp gebruiken voor een zwaar overbelaste schouder. Maar durf dat niet omdat het mij niet duidelijk is.
Kan u mij het vertellen?

Mvg Paul Bakker Reactie infoteur, 01-09-2018
Beste Paul,
ik zou met je eigen behandelend arts overleggen. Die kent jouw en je medische situatie en kan je advies op maat geven.

Bindels, 20-03-2018 11:41 #1
Vraag mag ik infraroodlamp gebruiken als ik diabeet ben en een pacemaker draag? omdat ik spierpijn heb in mijn nek. graag een antwoord.j bindels Reactie infoteur, 20-03-2018
Je huisarts of specialist kent jou het best. Je geeft aan dat je lijdt aan een aantal aandoeningen. Ik ben geen arts en mag dus geen medisch advies geven. Gezien de ernst van de aandoeningen zou ik persoonlijk altijd overleggen met de deskundige: je huisarts of specialist.

Infoteur: Tinamoreno
Laatste update: 10-01-2017
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Lichttherapie
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!