InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Zuurbranden, brandend maagzuur: tips, oorzaak & zwangerschap

Zuurbranden, brandend maagzuur: tips, oorzaak & zwangerschap

Zuurbranden, brandend maagzuur: tips, oorzaak & zwangerschap Wat is zuurbranden of brandend maagzuur? Bij zuurbranden of reflux stroomt de inhoud van de maag terug in de slokdarm. Dit kan het slijmvlies in de slokdarm beschadigen en een ontsteking veroorzaken. Dit gaat gepaard met brandende pijn achter het borstbeen. Dit fenomeen staat bekend als 'brandend maagzuur'. Als deze situatie frequent voorkomt, kan de irritatie in de slokdarm overgaan in littekenvorming waardoor er blijvende slikproblemen ontstaan. Brandend maagzuur kan door aanpassingen in je leefstijl en eventueel door medicijnen aangepakt worden.

Brandend maagzuur of zuurbranden

Wat is brandend maagzuur of zuurbranden?

Brandend maagzuur is het omhoogkomen van maagzuur in de slokdarm, waar het irritatie en een brandende pijn veroorzaakt. Normaliter sluiten de middenrifspieren de ingang van de maag af, zodat de zure maaginhoud niet omhoog komt in de slokdarm. Doordat de bekleding van de slokdarm niet zo sterk is als die van de maag, kan het agressieve zuur van de maag in de slokdarm voor irritatie zorgen en ontstekingen veroorzaken. Brandend maagzuur is een onaangename sensatie, maar het verschijnsel duurt in de regel niet lang.

Zwangerschap en brandend maagzuur / Bron: Zerocool, PixabayZwangerschap en brandend maagzuur / Bron: Zerocool, Pixabay
Terugkerende klachten
Steeds terugkerende aanvallen van brandend maagzuur kan een symptoom zijn van een meer ernstige aandoening, de zogenaamde gastro-oesofageale reflux ziekte. Dit is een chronische aandoening die optreedt wanneer de onderste kringspier die werkt als een soort klep tussen slokdarm en maag niet goed sluit en de maaginhoud terug kan stromen in de slokdarm.

Hoeveel mensen hebben last van brandend maagzuur?

Ongeveer 1 van de 5 Nederlanders heeft wekelijks last van brandend maagzuur. 10% ervaart iedere dag zuurbranden. De mate waarin varieert van persoon tot persoon. Met de juiste kennis van brandend maagzuur en de behandeling ervan, kan de frequentie en de hevigheid van de aanvallen verminderd worden.

Wat zijn de symptomen en klachten van brandend maagzuur?

Bij brandend maagzuur kunnen de volgende klachten ontstaan:
  • brandende pijn of ongemak achter het borstbeen of in de bovenbuik;
  • een brandend gevoel of zurige smaak achter in de keel of mond;
  • vaak opboeren.

De klachten treden vooral op bij liggen, bukken of persen. Hierdoor stroomt de maaginhoud gemakkelijker de slokdarm in.

Wat veroorzaakt brandend maagzuur?

Er zijn verschillende factoren die brandend maagzuur kunnen veroorzaken of verergeren. Enkele veel voorkomende oorzaken zijn:
  • het niet goed functioneren van de sluitspier tussen de slokdarm en de maag;
  • het eten van bepaald voedsel, zoals gefrituurd of vet eten of kruidig eten;
    Koffie en brandend maagzuur / Bron: Istock.com/PuwanaiSomwanKoffie en brandend maagzuur / Bron: Istock.com/PuwanaiSomwan
  • het drinken van prikkelende stoffen, zoals koolzuurhoudende frisdranken, alcohol of koffie;
  • stress of spanningen;
  • vooroverbuigen;
  • uitgebreid eten voor het slapen gaan (waardoor nachtelijke symptomen ontstaan);
  • overgewicht;
  • zwangerschap;
  • roken;
  • bepaalde medicijnen (vooral pijnstillers).

Brandend maagzuur en zwangerschap

Ongeveer 25% van de zwangere vrouwen heeft last van zuurbranden of gerelateerde symptomen. Aanzienlijk veel vrouwen krijgen voor de eerste keer last van brandend maagzuur als ze zwanger zijn. Het is een courante klacht tijdens de zwangerschap. Dit heeft twee belangrijke oorzaken:
  • Door hormonale veranderingen in het lichaam als gevolg van de zwangerschap verslappen de spieren onderaan de slokdarm, waardoor er gemakkelijker maaginhoud in de slokdarm terechtkomt.
  • Doordat het kindje in de baarmoeder steeds groter wordt, kan deze op een gegeven ogenblik op de maag gaan drukken. Dit vergroot de kans dat er maagzuur in de slokdarm terechtkomt.

Wat kan iemand zelf doen om brandend maagzuur te verminderen?

Zuurbranden kan vaak worden voorkomen door het aanpassen van een aantal eetgewoonten en het navolgen van een aantal eenvoudige leefregels. Hieronder volgen enkele tips die helpen om de klachten te verlichten:

Gebruik geen alcohol bij zuurbranden / Bron: Istock.com/karelnoppeGebruik geen alcohol bij zuurbranden / Bron: Istock.com/karelnoppe
Eet- en leefgewoonten
Eet vaker over de dag kleinere porties in plaats van drie maal daags een uitgebreide maaltijd. Eet 's avonds laat niets meer. In een liggende houding vloeit het eten sneller terug naar de slokdarm. Stop met roken, gebruik geen alcohol en val af. Vermijd ook andere boosdoeners zoals koffie, gekruid of vet eten en chocolade.

Slaaphouding

Wanneer brandend maagzuur voornamelijk 's nachts voorkomt, kan het helpen om het hoofdeinde van het bed wat omhoog te zetten (ongeveer 10 cm) met behulp van klossen. Hierdoor zal de maaginhoud minder gemakkelijk naar boven stromen. Het gebruik van extra kussen is niet effectief. Het kan zelfs de klachten doen verergeren doordat de druk op de maag dan verhoogt wordt.

Medicatie

Zuurbranden verdwijnt meestal na het drinken van melk, gebruik van zuiveringszout of (zelfzorg)geneesmiddelen (maagzuurbinders of maagzuurremmers). Bij aanhoudende klachten kan de huisarts andere middelen voorschrijven.

Wanneer de klachten zich regelmatig of zelfs voortdurend voordoen, raadpleeg dan de huisarts.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Brandend maagzuur, oorzaken en hulpmiddelenBrandend maagzuur, oorzaken en hulpmiddelenBrandend maagzuur is zeer vervelend en het kan ook pijnlijk zijn. Het is ook niet onschuldig omdat op den duur de slokda…
Tips tegen brandend maagzuurTips tegen brandend maagzuurBrandend maagzuur: iedereen heeft er wel eens last van. Vooral tijdens de zwangerschap of na het nuttigen van verkeerd v…
Tekort aan maagzuur, vaak niet goed onderkendEen bekend probleem waar veel mensen last van kunnen hebben is brandend maagzuur. Bijna altijd wordt de oorzaak gezocht…
Middenrifbreuk (hiatus hernia)Middenrifbreuk (hiatus hernia)Een middenrifbreuk komt relatief vaak voor bij mensen van boven het vijftigste levensjaar. De symptomen zijn erg uiteenl…
Brandend maagzuur behandelen met maagzuurremmersBrandend maagzuur behandelen met maagzuurremmersBrandend maagzuur ontstaat wanneer voedsel en maagsappen opwerpen in de slokdarm. Het is te herkennen door een zure smaa…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Mikael Häggström, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • Hans Koch & Peter van Druenen: Diagnosewijzer - 200 aandoeningen - Symptomen, diagnose en behandeling. Uitgeverij Terra Lannoo, Arnhem, 2009.
  • Knut Schroeder: Thuisdokter voor dummies, Person Education Benelux, 2011.
  • Afbeelding bron 1: Zerocool, Pixabay
  • Afbeelding bron 2: Istock.com/PuwanaiSomwan
  • Afbeelding bron 3: Istock.com/karelnoppe

Reageer op het artikel "Zuurbranden, brandend maagzuur: tips, oorzaak & zwangerschap"

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 15-10-2016
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Maagaandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!