InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Alternatief > De Moermantherapie voor verbeterde weerstand

De Moermantherapie voor verbeterde weerstand

De Moermantherapie voor verbeterde weerstand Indien een patiënt wordt behandeld voor de gevolgen van kanker dan krijgt het lichaam veel te verduren. Het kan gaan om een operatie waarbij weefsel wordt verwijderd in combinatie met bestraling en/ of een chemokuur. Deze behandelmethoden vormen een zware belasting voor de weerstand en dus dient daartoe een speciale therapie te worden gevolgd. Wat is de Moermantherapie en hoe stimuleert het de weerstand?

Moermantherapie

Wie is de uitvinder van het dieet?

De basis van de therapie is in de jaren dertig gelegd door de arts C. Moerman. Er is namelijk geconstateerd dat er een causaal verband bestaat tussen het hebben van kanker, voeding en levensstijl. Tot 1939 is de behandelmethode geperfectioneerd zodoende dat patiënten met ernstige kanker meer gunstige resultaten hebben laten zien. Het is geen vervanging van de behandeling van kanker, echter zorgt ervoor dat processen in het lichaam worden geoptimaliseerd. Daarmee kan de weerstand een boost worden gegeven. Door deze arts is een basis gelegd waarbij door gezonde voeding en voldoende mineraalinname alle lichaamsdelen worden gestimuleerd. Het vormt nu nog steeds een belangrijke manier om de gevolgen van de behandeling van kanker te minimaliseren. Daarnaast wordt gesteld dat het meehelpt in de bestrijding van verkeerde cellen. Wat houdt dit verder in?

Wat stimuleert het?

Door de behandelend arts worden voeding en supplementen voorgeschreven welke strikt moeten worden ingenomen. Ze stimuleren namelijk vele processen. Denk bijvoorbeeld aan magnesium welke voor een honderdtal lichaamsprocessen noodzakelijk zijn, ijzer voor de aanmaak van veel rode bloedlichaampjes, de juiste vitaminen en dat alles binnen een uitgebalanceerde voeding. Het doel is dat er slechts voor het lichaam positief werkende stoffen binnenkomen en alle andere stoffen worden geweerd. Het lichaam heeft voldoende zuurstofrijk bloed nodig, waarbij de bloeddruk op een gemiddeld goed niveau is.

Waar bestaat de Moermantherapie uit?

Het is gebaseerd op een dieet van volwaardige ingrediënten, dat houdt in dat men altijd exact weet wat er binnenkomt. Het zijn de zuivere nog niet bewerkte bestanddelen, zoals men die aantreft bij biologisch geweekte producten. Dat houdt in groene groente, granen en fruit. Vlees en gevogelte bevat teveel verzadigde vetten, echter vette gekweekte vis past binnen het dieet. Daarnaast moet zout zoveel als mogelijk worden vermeden. Omdat het lichaam tijdens de behandeling extra veel energie en voedingsstoffen nodig heeft zal het dieet onvoldoende zijn. In aanvulling dienen supplementen ingenomen te worden, zodat het lichaam voldoende kracht en energie kan krijgen. Dit wordt de ‘niet toxische tumortherapie’ genoemd.

Verplichting om het dieet te volgen

Een stevige maaltijd bestaande uit vlees met een vet randje moet men altijd mijden. Alcohol en roken moeten ten strengste worden uitgesloten. Het is noodzaak om de aanbevelingen binnen het Moermandieet strikt op te volgen om zo de herstelkansen te stimuleren. Alle verlokkingen van iedere dag moeten dan ook worden ontzien om de kracht van het dieet optimaal zijn werk te laten doen. Op die manier kan het lichaam energie en voedingsstoffen krijgen om voldoende kracht tijdens de behandeling en herstel te geven. Let wel dat de mate van aanvullende voedingssupplementen door de behandelend arts moeten worden vastgesteld.

Preventief zelf toepassen?

Uiteraard kun je zelf een dieet samenstellen om zo de kans op de ziekte te verminderen. Gezond eten zorgt ervoor dat organen en weefsel op een gunstige manier worden gestimuleerd. Het Moermandieet behelst de inname van volwaardige ingrediënten, welke op een natuurlijke manier zijn geproduceerd. Oftewel er zijn geen gifstoffen aan toegevoegd, waarnaast men verzadigde vetten altijd moet vermijden. Zorg voor de inname van gezonde stoffen zodat het lichaam sterk en gezond blijft.

Aanvullende tips voor gezonde levensstijl

Naast het voorgaande dieet is het van belang dat men gezond leeft. Wat doe jij allemaal in het dagelijkse leven dat schadelijk kan zijn voor je lichaam. Een enkel glaasje alcohol kan gunstig werken op het lichaam, echter gebruik je meer dan moet je minderen. Roken is uit den boze! Eet gezond biologisch voedsel zodat het lichaam optimaal wordt gestimuleerd. Daarnaast kun je de volgende tips volgen:
  • Beweging: het stimuleert spiervorming waarnaast het metabolisme toeneemt door toename van aminozuren en adrenaline;
  • afvallen: vermindering van de hoeveelheid opgeslagen vetten vermindert de kans op vele ziekten en aandoeningen, zo ook kanker aan verschillende organen;
  • volg afgewisseld een maand een brandnetelthee kuur gevolgd met een maand geen inname. Daarmee wordt het lichaam gezuiverd van vele ongewenstheden in het lichaam. Het werkt vochtuitdrijvend waarnaast infecties worden verdreven;
  • ontzuren door zuiveringszout in te nemen. Kankergroei wordt gestimuleerd door een zuur lichaam.

Het Moermandieet vormt geen vervanging van de medische behandeling van kanker, het is een aanvulling op de behandeling om het lichaam er versnelt van te herstellen dan wel om het meer kracht te geven. Volg dan ook altijd de adviezen van de behandelend arts. Laat je bij een vermoeden van kanker altijd direct medisch controleren.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Gezond eten om het risico van kanker te verkleinenGezond eten om het risico van kanker te verkleinenIn een optimaal functionerend lichaam kan geen kanker ontstaan zo stelde Dr. Moerman jaren geleden. Als het lichaam uit…
Gezonde voeding tegen kankerGezonde voeding tegen kankerBelangrijke kenmerken bij het ontstaan van kanker zijn het voedingspatroon, roken en straling. Geef kanker geen kans en…
Het Moerman dieet tegen kankerHet Moerman dieet tegen kankerDe huisarts Moerman zag het menselijk lichaam als een geheel. Volgens hem is kanker te genezen of te voorkomen door een…
De geneeskracht van bramenDe geneeskracht van bramenDe braam is een zeer gezond stukje fruit. Bramen kennen in framboosjes rode, zoete nichtjes. Bramen kun je een groot ged…
Het Houtsmullerdieet tegen kankermijn kijk opHet Houtsmullerdieet tegen kankerDr. Houtsmuller was een internist en ex-kankerpatiënt. Hij beweerde dat hij zichzelf heeft genezen van kanker door het v…
Bronnen en referenties
  • http://kanker-actueel.nl/NL/moermandieet.html

Reageer op het artikel "De Moermantherapie voor verbeterde weerstand"

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 20-03-2019
Subrubriek: Alternatief
Special: Kanker
Medische informatie…
Schrijf mee!