InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Alternatief > Hoe kunnen mannen langer leven? Het vermijden van ziekten

Hoe kunnen mannen langer leven? Het vermijden van ziekten

Hoe kunnen mannen langer leven? Het vermijden van ziekten Jongens worden tijdens de jeugd opgevoed om volhardend te zijn en er iets van te maken. Het zorgt ervoor dat de man goed carrière kan maken en succesvol is. Daarbij wordt verondersteld dat de man het sterke geslacht is, maar de praktijk wijst uit dat de man gemiddeld gezien eerder dan de vrouw komt te overlijden. Waardoor komt het dat de man eerder sterft en waar kan de man op letten om juist langer te leven?

Langer leven mannen

Belangrijkste doodsoorzaken

De meeste mannen komen te overlijden door een belangrijke groep ziektebeelden. Vaak is het kanker gerelateerd of ligt het aan hart- en vaatziekten, waardoor hartaanval, beroerte of longembolie worden veroorzaakt. Ook kan het liggen aan ademhalingsproblemen. Een vaak vergeten groep is zelfdoding wegens overspannenheid of depressiviteit. Het gros van alle overlijdens valt dus aan deze veroorzakers te wijten en dat houdt in dat de oplossing ook hierin moet worden gezocht.

Uitstel naar medische hulp zoeken

Wees hard om het ver te kunnen schoppen. “Kleine pijntjes daar zeuren we toch niet om”. Mannen zijn erop ingesteld om niet snel te klagen en klachten te negeren of zelf daarvoor een oplossing te vinden. Daarnaast speelt ook het feit dat medische controle geld kost, omdat de dekking binnen de ziektekostenverzekering vaak niet toereikend is. Is er iets aan de hand waar de man mogelijk weinig last van heeft dan gaat hij niet naar de dokter of huisarts. Ook kleine ingrepen kunnen noodzakelijk zijn om langdurig een goede gezondheid te houden. Ga je voor een medisch onderzoek wees eerlijk omtrent alle kwaaltjes, zodat de huisarts het complete plaatje helder krijgt.

Invloed van testosteron en gewicht

Tot de dertig is het mannelijke lichaam in topvorm, omdat alles erop is ingesteld om aantrekkelijk voor de vrouw te zijn en om optimaal te kunnen reproduceren. Na die leeftijd neemt het testosterongehalte per jaar met een procent af, waardoor de mate van spiermassa en zaadproductie relatief minder wordt. De kans neemt dus toe dat de man na dertig jaar aankomt, waarbij de stof aromatase toeneemt. Deze stof zorgt er extra voor dat testosteron wordt afgebroken en wordt omgezet naar oestrogeen. Het gevolg is dat er versneld vet wordt opgeslagen. In dat geval is het dus noodzaak om bewust het lichaam te trainen, opdat spieren worden gekweekt. Ook het gewicht is van belang om de invloed van aromatase te voorkomen. Een gewicht van circa 10 kg onder de lengte boven een meter is een gezond uitgangspunt. Ben je 1.75 m dan moet je circa 65 kg wegen.

De daad en lichaamstevredenheid

Optimisme is zeer belangrijk binnen het leven. Zorg je ervoor dat je iedere dag geniet van leuke opmerkingen, complimentjes, lekker eten enzovoorts dan kom je in een positieve sfeer terecht. Ook het hebben van geslachtsgemeenschap en geregelde training zorgt ervoor dat je lichaam tevredenheidsstoffen aanmaakt. Denk aan serotonine waarvan je een positieve stemming krijgt. Het stimuleren van de mate van tevredenheid door beweging en ook traagverbrandende koolhydraten in te nemen geeft het lichaam voldoende gelegenheid om die stof in de hersenen aan te maken. Door bewust positivisme uit te stralen en daaraan te werken blijf je positief.

Vermijden van stress en angsten

Om depressiviteit te voorkomen dien je angsten en stress te voorkomen. Vaak word je door je werk in een bepaalde stress omstandigheid gedrukt, waardoor je veel adrenaline hebt. Het verbruikt daarbij veel serotonine, waardoor je vereiste tevredenheidsniveau niet wordt behaald. Ben je overwerkt dan kan het leiden tot een burn-out in verschillende gradaties. Het zorgt ervoor dat je in een neerwaartse spiraal terechtkomt, waardoor de omstandigheid snel kan verslechteren. Het kan een totale desinteresse voor de omgeving betekenen, verminderd lichaamsonderhoud en verzorging, excessen in het leven en potentieel zelfmoord. Door stress te vermijden en je over je angsten heen te zetten, houdt je lichaam relatief meer positieve stoffen over om een negatieve spiraal te vermijden.

Voedingspatroon en langer leven

Overgewicht en dik zijn, zijn directe veroorzakers van hart- en vaatziekten. Door bewust te eten en gezonde voeding in te nemen kun je afvallen en de kans op aandoeningen verkleinen. Omdat het meerdere ziekten veroorzaakt neemt de kans op langer leven ook aanzienlijk toe door af te vallen. De bloedsamenstelling is beter en relatief dunner, de neiging tot stolling is er niet meer, er komt minder tot geen aderverkalking voor en er is sprake van een gunstig gewicht. Vele aspecten welke een gunstig effect hebben op de gezondheid en levensverwachting. Voorkom roken en matig met alcoholinname.

Zorg voor bescherming

Een belangrijk element voor een goede gezondheid is bescherming. Enerzijds dien je bij variërende geslachtsgemeenschap een condoom te dragen en anderzijds moet je ervoor zorgen dat alle vaccinaties op orde zijn. Ga je naar het verre buitenland dan dien je bepaalde voorzorgsmaatregelen te nemen. Informeer bij de lokale GGD dienst omtrent jouw vaccinaties. Laat daartoe altijd jouw aanvullende inentingen registreren in het gele paspoort.

Hoe groeien de kinderen op?

Ook voor de ouders is er een belangrijke taak weggelegd. Vaak komt het voor dat de kinderen beslissen wat ze aan voedsel innemen en dat is meestal ongezond eten. Leg een bewust voedingsschema op, waarbij het kind lekker maar gezond eet. Af en toe een traktatie mag, maar het moet niet de overhand gaan nemen. Zo voorkom je dat het kind direct een verkeerde start maakt en overgewicht heeft. Start direct met de opvoeding al met gezonde maaltijden, zodat het kind van gezond voedsel leert genieten.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Leeftijd: jouw manier van leven bepaalt hoe oud je wordtLeeftijd: jouw manier van leven bepaalt hoe oud je wordtEen man die niet rookt, leeft gemiddeld 77,8 jaar. Een niet-rokende vrouw wordt gemiddeld 81,2 jaar oud. Maar rook je we…
Gewichtsverlies bij de katGewichtsverlies bij de katHuisdieren brengen veel plezier, maar als je aan huisdieren begint weet je dat ze ook ziek kunnen worden of enig moment…
Oorzaak, prognose, behandeling van prikkelbare darm syndroomAndere namen voor prikkelbare darm syndroom zijn spastische darm, spastisch colon of irritable bowel syndrome (IBS). Er…
Aandoeningen: sombere klachten en depressieIedereen is wel eens somber, dit is een normaal verschijnsel wanneer deze somberheid reëel is. Het kan passen bij iemand…
Jonger met yoga!Jonger met yoga!Yogi´s staan bekend om de hoge leeftijd die zij bereiken terwijl ze hun jonge uiterlijk behouden. Hoe komt dat? Wetensch…
Bronnen en referenties
  • http://www.dokterdokter.nl/gezondheid/psyche/5184/waarom-mannen-eerder-dood-gaan

Reageer op het artikel "Hoe kunnen mannen langer leven? Het vermijden van ziekten"

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 20-03-2017
Subrubriek: Alternatief
Special: Lang leven
Medische informatie…
Schrijf mee!