InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Magnetronmaaltijden en gezond afslanken gaan niet samen

Magnetronmaaltijden en gezond afslanken gaan niet samen

Magnetronmaaltijden en gezond afslanken gaan niet samen Het is een praktisch apparaat waar je een snelle hap insteekt, zodat het wordt warm gemaakt om te nuttigen. Lekker handig, maar het eetpatroon dat daarmee gepaard gaat is meestal niet de meest gezonde. Je koopt namelijk in de winkel compleet geprepareerd voedsel, waarbij je slechts met een druk op de knop het voedsel heet kunt serveren. Waarom gaat afslanken en gezond leven niet samen met magnetronmaaltijden?

Magnetronmaaltijden vs gezond afslanken

Wat zit er in de producten?

Ook al ziet de maaltijd er op de verpakking zeer gezond uit, het is echter de vraag wat er allemaal inzit. Meestal zit het vol met houdbaarheidsemulgatoren, suikers en hoge concentraties aan zout. De combinatie zorgt ervoor dat het voedsel relatief langdurig bewaard kan blijven. Daarnaast kun je de meeste in de ijskast variant verkrijgen, zodat het voedsel extra lang beschikbaar is. Dat houdt in dat je slechts enkele keren per week of per maand inkopen hoeft te doen, omdat je het toch lekker lang kunt bewaren. Maar des te langer het wordt bewaard des te minder het is voor de kwaliteit.

Verlies van vitaminen met de tijd

Zodra vitaminen zijn gekookt is de houdbaarheid van daarvan beperkt. Zeker als het doorgekookt voedsel is dan kan het inhouden dat we relatief veel minder vitaminen binnenkrijgt ten opzichte van vers gemaakt eten. Vers eten heeft altijd de voorkeur boven klaar zijnde verpakte maaltijden. Er wordt vaak gezegd dat vitaminen niet verloren zijn gegaan, maar dat is vaak niet juist. Vanaf het punt van bereiding neemt de kwaliteit snel af en dus neemt het vitaminegehalte ook snel af. Heb je zelf een gezonde maaltijd bereid dan is het goed om het relatief kort na bereiding te nuttigen om de optimale hoeveelheid vitaminen binnen te krijgen.

Verhoogde hoeveelheid calorieën

Om extra smeuïgheid, smaak en voedingswaarde aan het voedsel te geven worden calorieën in de vorm van vet toegevoegd. Deze vormen een belangrijke bron van vetopslag of de toename van aderverkalking in het lichaam. Uiteraard hangt dit per type maaltijd af, echter gemiddeld gezien zal het relatief veel calorieën bevatten ten opzichte van zelf gemaakt voedsel en zelf uitgekozen ingrediënten. Meestal bestaat het uit verzadigde vetten, welke zeer ongunstig voor de gezondheid zijn. Het heeft de neiging om opgeslagen te worden in het lichaam als reserve voor mindere tijden. Oftewel geleidelijk kom je aan, de mate van vetten in het bloed stijgt en aankoeking aan de vaatwand neemt toe.

Zout als smaakmaker

Opvallend is dat het altijd erg veel zout bezit. Het is blijkbaar de westerse smaak dat aan veel zout gewend is geraakt. Soms doe je er zelfs nog iets extra’s aan zout bij. Al die zouten die je in grote hoeveelheid binnenkrijgt zorgen voor vochtophoping. Je houdt dus extra vocht vast. Ook dit kan leiden tot dikke ledematen of algehele gezetheid. Daarnaast is het een aanslag op de nierfunctie, waardoor je onderrugpijn of tintelingen in het bovenbeen kunt krijgen. Iedere dag stelselmatig teveel zout zorgt er daarnaast voor dat de bloeddruk relatief te hoog is. Moet je je bloeddruk verlagen stop dan met het innemen van magnetronmaaltijden.

Zit erin wat erop staat?

Een belangrijke vraag bij vele producten is wat er werkelijk inzit. Het is wel eerder gebleken dat bio-producten minder bio bleken te zijn en dat producten met andere vleessoorten zijn gemaakt. Dit is dus een stuk van vertrouwen dat de consument moet hebben omtrent voeding. Maar zit er dus werkelijk in wat er op de verpakking staat? In sommige gevallen is dat dus niet zo. Controle is onder de maat en daardoor bestaat de kans dat andere stoffen of ingrediënten zijn toegevoegd. Weet wat je eet en dat suggereert al dat je van deze maaltijden moet afstappen.

Ritme van de dag en magnetronmaaltijden

Het klinkt zo bekend en is voor velen de waarheid. Je gaat met de auto naar het werk, gebruikt de lift, zit achter de pc je boterham weg te werken en ’s middags een broodje kroket met zoute soep in de bedrijfskantine. ’s Avonds met de auto terug en snel een maaltijd in het apparaat doen. Voor de tv werk je het naar binnen en zak je verder uitgeblust onderuit. Het houdt in dat je praktisch tot geen beweging hebt en naar mate de tijd verder verstrijkt ga je meer naar dit patroon volgen. Er wordt minder moeite gedaan om te bewegen en er wordt eerder een snelle maaltijd genomen. Het patroon zorgt ervoor dat je geleidelijk aan verder begint te groeien door meer vocht vast te houden en vetten op te slaan.

Afslanken en zelf maaltijden bereiden

Gezond eten begint met het besef wat je werkelijk inneemt. De enige concrete manier om dat te doen is door volwaardige ingrediënten zelf in te kopen en klaar te maken. Daarmee vermijd je vele van voorgenoemde stoffen, danwel kun je ze in gezonde hoeveelheden toevoegen. Een snufje zout is meestal al meer dan voldoende. Door het zelf uitkiezen van ingrediënten kun je je concentreren op vitamine-, ijzer- en magnesiumhoudende groenten, mager vlees, vis, noten, traag verbrandende koolhydraten, zuivel enzovoorts. Door dit zelf te selecteren en te bereiden weet je precies wat je binnenkrijgt en kun je een goede balans vinden om goed aan je gezondheid te werken. Val af door de snelle maaltijd te vermijden, zodat je daardoor een gezond en strak lichaam krijgt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Popcorn receptenPopcorn is een lekkere snack en het is ook nog redelijk gezond. In de winkel vind je de smaken zoet en zout, maar je kan…
Montignac dieetHet Montignac dieet is een methode die rond de jaren 90 ontzettend populair is geworden om af te vallen. De methode is v…
Is pesto gezond?Is pesto gezond?Traditionele pestosaus, uit olijfolie, pijnboompitten, basilicum, knoflook en Parmezaanse kaas is een gezonde toevoeging…
Een snelle en gezonde maaltijd makenEen snelle en gezonde maaltijd makenNiet iedereen heeft de mogelijkheid om uren lang in de keuken te staan om een gezonde maaltijd te bereiden. Gelukkig zij…
Wat jij nog niet wist over calorie en calorieverbruikWat jij nog niet wist over calorie en calorieverbruikAls het over het onderwerp 'afvallen' gaat, kun je altijd nog bijleren. Naast echt goede en waardevolle tips voor gewich…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: http://www.rgbstock.com/images/
  • http://www.gezondheidsnet.nl/voeding/artikelen/439/eten-uit-de-magnetron

Reageer op het artikel "Magnetronmaaltijden en gezond afslanken gaan niet samen"

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 22-03-2019
Subrubriek: Dieet
Special: Afslanktips
Medische informatie…
Schrijf mee!