InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Alternatief > Fasciatherapie: manuele therapie van het bindweefsel

Fasciatherapie: manuele therapie van het bindweefsel

Fasciatherapie: manuele therapie van het bindweefsel Fasciatherapie is een vorm van manuele therapie waarbij het bindweefsel wordt behandeld. Er wordt uitgegaan van het zelfregulerend vermogen van het lichaam dat op gang gezet wordt door een zachte en diepgaande behandelmethode. Het lichaam wordt hersteld op fysiek, psychisch, biochemisch en energetisch niveau. Bindweefsel heeft invloed op je spierspanning, bloedcirculatie, manier van bewegen, maar op ook je emoties en hoe je stress ervaart. Fasciatherapie kan het balans tussen alles weer terugbrengen.

Wat het inhoudt

Fasciatherapie is een alternatieve geneeswijze dat is ontstaan uit de osteopathie, waarbij met de handen op diepgaande wijze het bindweefsel wordt behandeld. Osteopathie is een geneewijze dat ervan uitgaat dat een verminderde beweeglijkheid van weefsels en strucuren een negatieve invloed heeft op het lichaam. Het woord “fascia” betekent bindweefsel. Ons lichaam bestaat voor het grootste deel uit bindweefsel en het bevindt zich rond de organen, botten, spieren en gewrichten. De behandeling bestaat uit een zachte, diepgaande manier van werken, waarbij lichamelijke problemen worden aangepakt. Er wordt ook rekening gehouden met de psycho-emotionele kant en gedrag van de patiënt. Het doel van de behandeling is om het lichaam te herstellen op fysiek, psychisch, biochemisch energetisch niveau, waarbij er een beroep wordt gedaan op het zelfregulerend vermogen van het lichaam zodat het gevoel van eenheid weer terugkomt.

Waar bindweefsel invloed op heeft

Vroeger werd bindweefsel slechts gezien als verpakkingsmateriaal en ondersteuningsweefsel van organen, botten en spieren. Tegenwoordig zijn er meer inzichten, waardoor bindweefsel een belangrijkere rol speelt dan aanvankelijk werd gedacht. Omdat bindweefsel zich overal in het lichaam bevindt, heeft het invloed op vele systemen, zoals spierspanning, de manier waarop iemand zicht beweegt, bloedcirculatie. Het heeft ook invloed op gedrag, denken, stress en emoties. Een ontsporing van een van de systemen in het lichaam, kan leiden tot allerlei klachten, zoals: pijn, problemen met bewegen, minder efficiënt kunnen bewegen en minder fit zijn.

Voor wie?

Mensen die plaatselijk lichamelijk klachten hebben aan het bewegingsapparaat die zowel acuut als chronisch zijn, kunnen baat hebben bij fasciatherapie. Ook wordt het steeds meer toegepast bij sporters. Ook bij mensen die last hebben van angst, gebrek aan zelfvertrouwen, stress, burn-out en depressie kan deze therapie helpen. Het is een pedagogische therapie voor mensen met lichamelijke en psychische klachten.

Oorzaken

Bindweefsel is meer dan alleen maar een verbinding tussen verschillende lagen. Het is niet altijd alleen een losse anatomische structuur, maar is onderdeel van een dynamisch fasciaal netwerk. Zo kan een verstoorde spierfunctie ervoor zorgen dat het spierkapsel minder goed kan glijden, waardoor er problemen kunnen ontstaan met het bewegen. Ook kunnen er verhardingen ontstaan in het bindweefsel wat voor problemen kan zorgen. Oorzaken van problemen kunnen zijn:

  • Overbelasting
  • Verkeerde houding
  • Stress
  • Ziekte
  • Trauma
  • Verklevingen
  • Ontstekingen

Wanneer het niet goed met je gaat, wordt er negatieve informatie doorgestuurd naar je hersenen. Daar worden vervolgens weer negatieve signalen het lichaam in gestuurd. Hierdoor kan iemand in een negatieve belevingswereld komen en in een negatief spiraal. Door een positieve vernieuwde denkwijze die je samen met de therapeut bereikt, kun je zowel lichamelijke als geestelijke problemen aanpakken.

Behandeling

Iemand die langdurig of steeds weer terugkerende klachten heeft, kan baat hebben bij fasciatherapie. Het probleem ligt vaak niet alleen op de plek waar de klacht wordt ervaren. Daarom zal onderzoek van het gehele fasciale keten nodig zijn om het probleem te achterhalen. De verstoring van het systeem wordt opgespoord en met manuele en instrumentele technieken hersteld. De belastbaarheid kan worden verhoogd door middel van training, zodat de kans op herhaling van de klacht wordt beperkt. De patiënt wordt zich bewust van het nieuwe bewegingspatroon, waarbij de spanning verandert en bewegingsmogelijkheden worden vergroot. Meestal zijn een paar behandelingen voldoende voor resultaat.

Zelfregulerend vermogen van het lichaam

Door de beweging op het bindweefsel, wordt het weefsel gestimuleerd om doorgankelijker te worden, en dat heeft invloed op het autoritme in het lichaam. Hierdoor wordt het zelfregulerend vermogen van het lichaam op positieve wijze beïnvloed.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Steeds meer aandacht voor fasciatherapieSteeds meer aandacht voor fasciatherapieWanneer we het hebben over massagetherapieën, spreken we hoofdzakelijk over hoe we door middel van massage invloed kunne…
Manuele Therapie - Wat is het en wanneer heb je het nodig?Wat is manuele therapie? Wie mag zichzelf manueel therapeut noemen? Wanneer is het verstandig manuele therapie te volgen…
Wat is een manueel therapeut?Wat is een manueel therapeut?Manuele therapie wordt toegepast wanneer er problemen zijn opgetreden aan de gewrichten, of wanneer iemand een slechte h…
Manuele therapie, kosten en vergoedingManuele therapie, kosten en vergoedingManuele therapie is een alternatieve geneeswijze. Dit is een geneeswijze waarvan geen wetenschappelijk bewijs van effect…
Massage paard, effecten en voordelenMassage bij paarden komt steeds meer voor in de dagelijkse verzorging van het paard. Het masseren van het paard pretende…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Rhythmuswege, Pixabay
  • www.fysiodeveerpoort.nl/fascia-therapie-gelderland/
  • www.fascia.be/nl/fasciatherapie/opbouw-van-een-behandeling

Reageer op het artikel "Fasciatherapie: manuele therapie van het bindweefsel"

Infoteur: Ymbakker
Laatste update: 07-10-2016
Subrubriek: Alternatief
Medische informatie…
Schrijf mee!