InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Alternatief > Persoonlijke zorg voor uw geliefde: Alzheimer patiënt

Persoonlijke zorg voor uw geliefde: Alzheimer patiënt

Persoonlijke zorg voor uw geliefde: Alzheimer patiënt De partner van een Alzheimer patiënt zal in de meeste gevallen de zieke moeten verzorgen. Een patiënt kan meestal niet langdurig alleen worden gelaten, zeker niet als de ziekte reeds in een ver gevorderd stadium zit. Zowel kennissen, vrienden, omgeving en inrichting moeten vaak aanpassingen ondergaan. Op welke manier kan de partner de zieke verzorgen, waarbij de patiënt nog gewoon in huis woont en wat zijn de verdere tips?

Verzorging Alzheimer patiënt

Onafhankelijke verzorging Alzheimer patiënt of hulp

Mensen met Alzheimer hebben speciale behoeften en hebben daardoor speciale hulp nodig. Dit geeft de zorgverlener unieke uitdagingen om de geliefde op een gepaste manier te kunnen helpen. Afhankelijk van het niveau van onafhankelijkheid van uw partner met Alzheimer kan hulp in de vorm van persoonlijke of ambulante zorg nodig zijn bij eten, wassen, scheren en naar het toilet gaan. Om daarbij te assisteren moeten hulpverleners of de partner speciale kennis, vaardigheden en geduld hebben. Wat zijn zoal tips om de partner goed te kunnen verzorgen en waar moet u op letten?

Algemene tips bij Alzheimer zorg

Zorg ervoor dat u een schema en regelmaat invoert bij de zorg van de zieke. Verzorgingsactiviteiten moeten zoveel als mogelijk op hetzelfde tijdstip op dezelfde plek per dag gebeuren. Regelmaat en herhaling dat is goed voor de zieke. Poets tanden na iedere maaltijd en neem een bad of douche 's ochtend of ’s avonds. Kies daarbij het meest gepaste tijdstip om de verzorging uit te voeren. Respecteer daarbij altijd de eerbaarheid van de zieke middels het sluiten van deuren en dicht houden van de gordijnen. Bedek de partner daarbij met een handdoek of badjas. Stimuleer uw geliefde om zoveel als mogelijk zelfstandig te doen. Dit helpt om het gevoel van onafhankelijkheid en prestatie te bevorderen. Geef uw partner altijd voldoende tijd om iedere activiteit zelfstandig af te ronden. Is een taak afgrond geef dan ook een complimentje zoals: “Wat heb je je haar vandaag weer mooi gekamd”. Vertel eveneens als u zelf iets gaat doen zoals: “Ik ga nu je haar wassen”. Maak gebruik van gemakkelijk aantrekbare kleding, zonder veel knopen.

Inname van voedsel

Sommige symptomen van Alzheimer inclusief verwarring en een gebrek aan energie worden verslechterd door slechte en onvoldoende voeding. Zorg ervoor dat u uw partner een voedzaam dieet in combinatie met voldoende gezonde vloeistoffen en sappen binnenkrijgt. Stimuleer onafhankelijk eten indien uw partner dat kan. Overweeg om hapjes te serveren omdat die eenvoudiger door de persoon kunnen worden ingenomen. De capaciteiten om met mes en vork te werken kunnen namelijk snel afnemen, echter met de vingers eten kan nog wel goed. Ook speciaal gevormd bestek kan uitkomst bieden. Zorg ervoor dat het geen gedwongen voeding is. Laat uw partner zelf eten en ontdek wat ze liever niet willen eten. Behandel uw partner altijd als volwassene en niet als kind.

De partner wassen

Een compleet bad is voor een zieke niet perse iedere dag nodig. Een sponsbad kan voldoende zijn. Controleer altijd de temperatuur van het water in het bad of douche. Als u in de badkuip de partner wast, zorg ervoor dat u een stoel gebruikt met handsteunen en rugleuning. Plaats eveneens een rubberen mat in het bad om uitglijden te vermijden. De badkamer dient daarbij goed warm en verlicht te zijn. Voorkom eveneens rondslingerende kleren en handdoeken. Als uw partner zwaar is of praktisch geen kracht heeft, dan is een speciale uitrusting noodzakelijk. Uw arts kan daartoe advies geven hoe uw partner veilig gewassen kan worden.

Haarverzorging en scheren

Ook het haar moet worden verzorgd en de man dient geregeld te worden geschoren. Wat zijn de tips zoal bij het wassen van het haar en bij scheren:
  • probeer het haar van uw partner te wassen boven de wastafel, speciaal als uw partner de voorkeur geeft aan een bad boven een douche;
  • als uw partner daartoe zin heeft dan is een bezoekje aan de kapperszaak een leuk uitje en dat kan als een positieve ervaring worden beschouwd;
  • maak gebruik van een droge shampoo als uw partner niet uit bed kan komen, danwel bang is dat het haar wordt gewassen;
  • scheer met een elektrische apparaat omdat daarmee de kans op sneetjes wordt voorkomen. Doe dit zeker als uw partner bloedverdunners gebruikt.

Tandverzorging

Ook de tanden zijn een belangrijk bezit voor de Alzheimer patiënt. Op een gezet moment altijd dagelijks de tanden van uw partner. Maak ook dagelijks het kunstgebit schoon. Controleer bovendien of het kunstgebit nog perfect past, door het tandvlees te checken op gebieden met roodheid of blaartjes. Indien uw partner niet de mond wil openen om te poetsen, probeer dan alleen de buitenkant schoon te maken. Vraag de tandarts voor verder advies om het kunstgebit schoon te maken en om daarnaast ongeregeldheden in de mond te onderzoeken.

Naar het toilet gaan

Om veilig naar het toilet te kunnen gaan zijn aanvullende handsteunen en een verhoogde toiletpot nodig. Het gebruiken van een kleine urinoir bij het bed kan nuttig zijn, als de nachtelijke gang naar het toilet problemen geeft. Ook een geregeld bezoek aan het toilet brengen voorkomt ongelukjes. Vertel de arts over enig controleverlies van blaas en darmen, zodat de symptomen met medicijnen kunnen worden behandeld.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De ziekte van AlzheimerDe ziekte van AlzheimerAlzheimer is een ziekte waarbij mensen in een zeer snelle tijd dementeren. Deze ziekte komt het meest voor bij mensen bo…
Alles over AlzheimerAlzheimer is de meest voorkomende vorm van dementie, 4 % van de 70 jarige mensen heeft deze aandoening. De aandoening ko…
Fasen/ziekteverloop bij AlzheimerDe ziekte van Alzheimer is de meest voorkomende vorm van dementie. Het is een ongeneeslijke ziekte. Cellen in bepaalde d…
Alzheimer stadiaAlzheimer stadiaAlzheimer is een progressieve ziekte die bij veel mensen voorkomt. Het is een lastige en vermoeiende ziekte, ook voor de…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Betacam, Rgbstock
  • http://www.webmd.com/alzheimers/guide/caring-loved-ones

Reageer op het artikel "Persoonlijke zorg voor uw geliefde: Alzheimer patiënt"

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 21-03-2019
Subrubriek: Alternatief
Special: Alzheimer
Medische informatie…
Schrijf mee!