InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Huidverzorging om effecten huidveroudering te remmen

Huidverzorging om effecten huidveroudering te remmen

Huidverzorging om effecten huidveroudering te remmen De huid verandert naarmate we ouder worden. De elasticiteit wordt minder, waardoor er rimpels ontstaan. Na het twintigste levensjaar begint het verouderingsproces al en vanaf je dertigste wordt het meestal zichtbaar. De huid wordt niet alleen slapper, maar de huid wordt dunner en wordt minder egaal. Het is een ramp voor veel mensen, maar toch ontkomt niemand eraan. Door je huid goed te verzorgen, blijft deze in een zo goed mogelijke conditie. We kunnen het verouderingsproces niet tegengaan, maar je kunt er wel voor zorgen dat je huid er zo stralend mogelijk blijft uitzien.

Huidveroudering

Vanaf je twintigste begint de huid al te verouderen, maar meestal begint het vanaf het dertigste levensjaar een beetje zichtbaar te worden en vanaf je veertigste wordt het vaak helemaal goed zichtbaar. Niemand ontkomt er helaas aan. Naarmate we ouder worden, zal de celdeling langzamer gaan, waardoor de huid er langer over doet om te vernieuwen. Daarnaast wordt de huid dunner, zal het aantal bloedvaatjes in de huid afnemen, wordt het minder egaal van kleur en wordt het minder elastisch vanwege een vermindering aan bindweefsel. De huid wordt droger omdat er minder talgklieren zijn.

Snellere veroudering

Hoewel we het huidverouderingsproces niet kunnen tegenhouden, zijn er wel bepaalde factoren die dit proces kunnen versnellen. Wie op jonge leeftijd veel heeft liggen bakken in de zon, kan op latere leeftijd sneller rimpelvorming krijgen. De huid zal door de overmatige UV-straling sneller verouderen omdat het is beschadigd. Verder kunnen veel stress, ongezonde leefstijl, roken en te weinig vocht drinken ervoor zorgen dat de huid sneller veroudert. Bovendien kunnen roken en zonlicht het risico op huidkanker vergroten. Deze factoren zorgen er ook voor dat elastine en bindweefsel sneller worden afgebroken, waardoor er eerder rimpels ontstaan.

Verouderingsproces vertragen

De effecten van huidveroudering kunnen minder zichtbaar worden gemaakt door de huid goed te verzorgen. Zo kun je beschermende zonnebrandcrèmes met een hoge factor gebruiken en de huid dagelijks goed verzorgen met een crème. Drink veel water en eet gezond. In groente en fruit zitten veel antioxidanten, die ervoor zorgen dat huidcellen worden beschermd. Probeer stress zoveel mogelijk te vermijden en stop met roken. Door goed voor je huid te zorgen, kun je er jonger uitzien.

Goede huidverzorging thuis

De huid is het grootste orgaan van je lichaam. Net zoals alle organen van het lichaam, moet je er goed voor zorgen om het in goede conditie te houden. Als je goed voor je huid zorgt, blijf je er langer jong uitzien. Afgelopen jaren is er veel vooruitgang geboekt in het ontwikkelen van producten die je huid beschermen. Er zijn vele producten verkrijgbaar die de tekenen van het ouder worden kunnen verminderen en ze zijn verkrijgbaar voor elk huidtype.

Reinigen

Een dagelijkse reiniging is belangrijk. Verwijder goed alle make-up resten, want als er wat achter blijft, is de kans op puistjes en vergrote poriën vergroot. Hiervoor kun je een toner of tonic gebruiken. Gebruik geen producten die alcohol bevatten, omdat dit de huid uitdroogt. Als je een vette huid hebt, kun je het gezicht afspoelen met water. Voor een drogere huid kun je beter een lotion of crème gebruiken. Door je huid twee keer per dag te reinigen, geef je als het ware je gezicht een lichte massage, waardoor de bloedcirculatie wordt bevorderd.

Hydrateren

Een vochtinbrengende crème beschermt de huid tegen het verlies van vocht in de huidcellen. Breng elke ochtend en elke avond wat crème aan. Vergeet niet om ook je hals mee te nemen. De meeste dagcrèmes bevatten een beschermingsfactor tegen UV-stralen. Wanneer je buiten komt, wordt dit ook aanbevolen. Als je ouder bent dan vijftig jaar, heb je naast een hydraterende crème ook een middel nodig dat ervoor zorgt dat de huid stevig blijft. Kies voor een crème die speciaal voor deze leeftijdsgroep is gemaakt.

Gezichtsscrubs en maskers

Een scrub verwijdert dode huidcellen. Vaak bevatten ze alfahydroxyzuren (AHA’s) die ervoor zorgen dat kleine rimpeltjes verminderen en de poriën zich openen. Daardoor komen er nieuwe cellen aan de oppervlakte, die steviger zijn. Dit geeft de huid een jonger uiterlijk. Gezichtsmaskers zijn er in vele soorten. Een masker op kleibasis haalt onzuiverheden weg, verwijdert dode huidcellen en maakt poriën kleiner. De huid voelt daarna fris, zacht en schoon aan.

Antioxidanten

Antioxidanten is een verzamelnaam voor vitaminen en mineralen die lichaamscellen beschermen. Het gaat hier om vitamine A en C die vaak in vochtinbrengende crèmes verwerkt zitten. Antioxidanten beschermen de huid tegen beschadiging van zogenaamde vrije radicalen. Dit zijn onstabiele moleculen die gezonde lichaamscellen beschadigen. Door roken, zonnen, vervuilde lucht en ongezonde voeding komen er meer vrije radicalen vrij. Door veel antioxidanten binnen te krijgen door bijvoorbeeld een gezonde leefstijl, zullen ook huidcellen worden beschermd.

Oogcrèmes en gels

De huid rond de ogen is extra gevoelig. Deze verschilt met de huid van de rest van het gezicht en is erg dun. Deze huid heeft een speciale crème nodig. Een lichte gel onder je oogmake-up is perfect voor overdag, en voor de nacht kun je een rijkere crème gebruiken die de huid hydrateert tijdens je slaap.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Rimpels in het gezicht verminderen; direct resultaatRimpels... Vaak beginnen we pas met extra verzorging van de huid, als de rimpels inmiddels zichtbaar zijn. Tot je 28ste…
Een fris gezicht voor mannen, een paar tipsEen fris gezicht voor mannen, een paar tipsSteeds meer mannen smeren. De metroman is anno 2012 alweer verleden tijd maar zijn erfenis is er. Niet te opzichtig maar…
Gezichtsverzorging en huidtypeGezichtsverzorging en huidtypeBijna alle vrouwen gebruiken wel eens make-up. Door gebruik van make-up kun je je ogen, vorm van gezicht, jukbeenderen e…
Scrubben voor een mooie huidHeb je regelmatig last van een droge huid? Scrubben wordt steeds populairder in Nederland. Het is een goede manier om ou…
Verzorgen van de huidEen gladde, gave huid is een sieraad. Er is gelukkig een heleboel te doen om een droomhuid te krijgen. Maar wat moet u d…
Bronnen en referenties
  • Boek: Stralend mooi op elke leeftijd. ISBN 9789044725254
  • www.gezondheidnet.nl

Reageer op het artikel "Huidverzorging om effecten huidveroudering te remmen"

Infoteur: Ymbakker
Laatste update: 23-02-2017
Subrubriek: Beauty
Special: Huidverzorging
Schrijf mee!