InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Nagelgezondheid: Tips voor gezonde en goed uitziende nagels

Nagelgezondheid: Tips voor gezonde en goed uitziende nagels

Nagelgezondheid: Tips voor gezonde en goed uitziende nagels Gezonde, goed onderhouden nagels zijn een integraal onderdeel van een mooie verschijning, hetgeen op zowel sociaal als professioneel vlak veel voordelen biedt. Dankzij enkele tips is het mogelijk om gezonde, goed verzorgde, elegante nagels te bekomen. Op deze manier is het mogelijk om veel nagelaandoeningen en nagelinfecties te voorkomen. Treden toch bepaalde nagelproblemen op of houden deze aan, dan is het verstandig om een arts te raadplegen. Soms wijzen nagelafwijkingen namelijk op een onderliggende medische aandoening waarvoor een behandeling nodig is.

Andere haarshampoo kiezen

Sommige shampoos zijn goed voor de haren, maar niet goed voor de nagels. Dit geldt vooral voor shampoos met sterk chemische middelen of shampoos voor vettig haar, die zijn ontworpen om vetten en andere natuurlijke oliën van de hoofdhuid te verwijderen. Als de nagels erg droog zijn en de persoon een zeepproduct gebruikt dat de olie verwijdert, bestaat de kans dat de nagels hierdoor uitdrogen.

Biotinesupplementen nemen voor goed uitziende nagels

Supplementen van biotine (een lid van de vitamine B-complex) verhoogt de nageldikte en voorkomt gespleten en gebroken nagels. Om een goed effect te krijgen, nemen mensen best van 2,5 milligram per dag, maar overleggen ze altijd eerst met de arts alvorens deze supplementen in te gaan nemen.

Contact met chemische reinigingsmiddelen beperken

Wanneer de persoon huishoudelijk werk doet of wasgoed gebruikt, kan hij het beste het contact met agressieve chemicaliën beperken, inclusief afwasmiddel. Hij gebruikt indien mogelijk steeds rubberen handschoenen om de nagelgezondheid te behouden.

Het overmatig wassen van de handen is afgeraden / Bron: Gentle07, PixabayHet overmatig wassen van de handen is afgeraden / Bron: Gentle07, Pixabay

Handen niet overmatig wassen voor gezonde nagels

De handen regelmatig wassen is goed, maar overmatig de handen wassen leidt tot schade aan de nagels. Als de persoon een beroep uitoefent waarbij hij regelmatig de handen moet wassen verplicht is, is het gebruik van een vochtinbrengende crème aanbevolen. Mensen brengen dit dan een paar keer per dag aan en wrijven dan een beetje extra crème in rond de nagelriemen.

Nagelriem bevochtigen

De nagelriem krijgt een beter uiterlijk en beschermt de nagels beter tegen barstjes door deze te bevochtigen. Het aanbrengen van olie rond de nagelriem helpt de hele nagel te hydrateren, wat de kans op afbrokkelen, scheuren en kloofjes vermindert.

Nagelriemen niet knippen of manipuleren

De nagelriem moet met rust gelaten worden. De nagelriem is de natuurlijke barrière tegen schimmels en bacteriën. Is deze gescheurd of gebroken, dan gaat de bescherming verloren. Dit zorgt er niet alleen voor dat de nagelriemen een slechter uiterlijk krijgen (rood, gezwollen en rafelig), maar leidt ook tot een vervelende nagelinfectie. Deze infectie zorgt voor schade aan het nagelbed en leidt tot permanente nagelschade.

Nagels droog en schoon houden

Door de nagels droog en schoon te houden, gaan bacteriën niet onder de vingernagels groeien. Herhaald of langdurig contact met water draagt mogelijk bij aan het splitsen van vingernagels. Met katoen gevoerde rubberen handschoenen dragen bij het afwassen, schoonmaken of het gebruik van agressieve chemicaliën is aanbevolen.

Nagels recht afknippen

Mensen gebruiken best een scherpe manicureschaar of nagelknipper waarmee ze de nagels recht afknippen.

Nagelverharders beperken of vermijden

Nagelverharders veroorzaken vaak veel nagelproblemen. Enkel mensen met extreem zwakke en kwetsbare nagels zijn mogelijk gebaat met deze producten.

Nagelverlengingen met nageltips kiezen

Nagelverlengingen zijn over het algemeen slecht voor de nagelgezondheid, omdat deze vaak leiden tot schimmel- of bacteriële infecties of soms zelfs tot blijvende schade. Als de persoon toch opteert voor nagelverlengingen, kiest hij best voor verlengingen met nageltips. Hoewel ze nog steeds mogelijk problemen veroorzaken, is de kans op schade kleiner omdat het bestreken oppervlak kleiner is.

Professionele manicures beperken

Het is misschien moeilijk om de verwende luxe van een pedicure of manicure te weerstaan. Maar mensen die vaker een manicure bezoeken, hebben meer last van droge, broze nagels. Wellicht ligt de blootstelling aan meer chemicaliën en hardere ingrediënten aan de basis van deze nagelafwijkingen. Mensen die manicures krijgen, hebben vaak last van chronische nagelbedinfecties. Ze kampen namelijk met gezwollen, rode delen rond de nagelbasis. Eventueel kunnen zij het eigen gereedschap meenemen naar de manicure. Dit vermindert namelijk het risico op infecties.

Ruwe nagelvijlen vermijden

Ouderwetse ruwe nagelvijlen zijn te hard voor nagels, waardoor kleine kloven en scheuren ontstaan die leiden tot gebroken en gescheurde nagels. De nagels vijlen met een gladde, fijne vijl is een beter idee. Ook is het verstandig om slechts langzaam en gelijkmatig in één richting te vijlen om het risico op een scheurtje of breuk in de nagel te verminderen.

Tijdig een arts bezoeken

Meestal zijn nagelproblemen te wijten aan een te ruwe omgang met de nagels, de blootstelling aan agressieve schoonmaakmiddelen, het gebruik van drogende nagelproducten of het typen of overmatig gebruik van de vingertoppen.

Soms echter duiden nagelafwijkingen op gezondheidsprobleem:

Ook wanneer volgende nagelproblemen optreden, is het bezoek aan de arts nodig:
  • bloedingen rond de nagels
  • dunnere of dikkere nagels
  • een scheiding van de nagel van de omringende huid
  • nagels die niet uit kunnen groeien
  • veranderingen in de nagelkleur, zoals een verkleuring van de hele nagel of een donkere streep onder de nagel
  • veranderingen in de vorm van de nagel, zoals gekrulde nagels
  • zwelling of pijn rond de nagels

Verwijderingsmiddelen op basis van aceton vermijden

Een aceton-nagellakremover is uit den boze wanneer een persoon last heeft van broze nagels. Ze worden hierdoor namelijk nog brozer.

Zorg dragen voor nagelgereedschap

Het desinfecteren van het nagelgereedschap tussen het gebruik is net zo belangrijk als het regelmatig schoonmaken van make-upborstels. Om de nagels infectievrij te houden is het gebruik van metalen hulpmiddelen aanbevolen. Deze moeten mensen dan wassen met water en zeep en vervolgens afvegen met ontsmettingsalcohol. Nagelvijlen moeten ook regelmatig vervangen worden.
Gerelateerde artikelen
Paronychia (omloopje)Paronychia (omloopje)Paronychia is een vervelende aandoening aan het nagelbed. Een ontsteking aan het nagelbed kan van een acute of een chron…
Nagelstyling: nagelriemen verzorgenNagelstyling: nagelriemen verzorgenBij een goede verzorging van handen en nagels hoort ook de verzorging van de nagelriemen. Gezonde nagelriemen zorgen erv…
Beauty: alles op een rij over gezonde nagelsGezonde en goedverzorgde nagels staan vooraan in het beeld als je in contact komt met iemand. Nagels goed maar ook niet…
Tips voor mooie nagelsEr wordt vaak gezegd dat verzorgde handen heel belangrijk zijn en dat is ook zo. Iemand met onverzorgde handen spreekt t…
Hoe houd je je nagels mooiHoe houd je je nagels mooiNagels hebben normaal gesproken als functie dat je geen eelt krijgt op je vingertoppen. Maar veel vrouwen vinden ook dat…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Epicioci, Pixabay (bewerkt)
  • Geraadpleegd op 18 december 2018:
  • 10 Tips for Strong and Healthy Nails, https://www.rd.com/health/beauty/10-tips-for-strong-and-healthy-nails/
  • 15 Daily Habits of Women With Amazing Nails, https://www.goodhousekeeping.com/beauty/nails/a34645/healthy-nail-care-tips/
  • A Dozen Tips for More Beautiful Nails, https://www.webmd.com/beauty/features/more-beautiful-nails-a-dozen-tips#1
  • Coëlho, Medisch Zakwoordenboek, digitale editie, versie 2010
  • Fingernails: Do's and don'ts for healthy nails, https://www.mayoclinic.org/healthy-lifestyle/adult-health/in-depth/nails/art-20044954
  • Afbeelding bron 1: Gentle07, Pixabay

Reageer op het artikel "Nagelgezondheid: Tips voor gezonde en goed uitziende nagels"

Infoteur: Miske
Gepubliceerd: 19-12-2018
Subrubriek: Beauty
Special: Nagelafwijkingen
Schrijf mee!