InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Broze nagels: Nagelproblemen door veroudering of ziekte

Broze nagels: Nagelproblemen door veroudering of ziekte

Broze nagels: Nagelproblemen door veroudering of ziekte Broze nagels is een veel voorkomend probleem, vooral bij vrouwen. Dit symptoom presenteert zich vaak bij de veroudering, of door het langdurig gebruik van water. Ook bij enkele aandoeningen komen vaak broze nagels tot stand, zoals schildklierproblemen of een schimmelnagelinfectie. Normaal gezien veroorzaakt een broze nagel geen pijn, maar andere symptomen zijn wel mogelijk, en dan vooral wanneer een onderliggende aandoening aanwezig is. Diverse zelfzorgmaatregelen verhelpen de broze nagels, en daarnaast zet de arts indien nodig een behandeling van de onderliggende ziekte in.

Epidemiologie broze nagels

Ongeveer één op de vijf mensen wereldwijd lijdt aan broze nagels. Vooral vrouwen kampen hiermee.

Oorzaken van nagelprobleem

De vinger- en teennagels bevatten keratine (lagen van eiwitten). Het is eenvoudig om gezonde nagels te herkennen; deze hebben een glad uiterlijk en zien er 'stevig' uit, zonder verkleuring of vlekken op de nagels. Zowel bij een aantal aandoeningen als bij omgevingsfactoren krijgen mensen sneller te maken met broze nagels.

Aandoeningen

Broze nagels verschijnen bij een aantal ziekten:

Veelvuldig de handen wassen leidt sneller tot broze nagels / Bron: Gentle07, PixabayVeelvuldig de handen wassen leidt sneller tot broze nagels / Bron: Gentle07, Pixabay
Omgevingsfactoren
Volgende omgevingsfactoren zijn geassocieerd met broze nagels:
  • blootstelling van nagels: herhalende of lange blootstelling van de nagels aan water (afwassen, zwemmen, …) en chemicaliën (zoals schoonmaakmiddelen, zeepjes, wasmiddelen, …), het gebruik van een nagellakverwijderaar (nagelrakremover) en/of het langdurig dragen van nagellak zijn enkele omgevingsfactoren die bijdragen aan broze nagels.
  • frequent de handen wassen
  • leven in een huis met weinig luchtvochtigheid
  • langdurige blootstelling aan koud, droog weer
  • veroudering: Bij de veroudering veranderen de textuur en kleuren van de nagels. Broze nagels komen voor bij ongeveer één op de drie vrouwen boven de vijftig jaar.
  • zonnebrand (rode, pijnlijke huid door blootstelling aan zonlicht)

Symptomen aan nagels (en huid)

Nagel- en huidproblemen

Zowel de vinger- als teennagels zijn mogelijk broos. Broze nagels zijn zwak, waardoor ze sneller breken, splijten (aan de uiteinden) of afschilferen (bij de nageltoppen). Verder zijn soms longitudinale randen aanwezig. De nagels groeien bovendien niet meer snel. Broze nagels zijn vaak het resultaat van nagels die geen vocht hebben. Als de nagels geen vocht hebben, geldt dit hoogstwaarschijnlijk eveneens voor de huid. De huid rondom de nagels is hierdoor eveneens gebarsten en ook bloedingen zijn hierin mogelijk.

Bijkomende symptomen

Ook een aantal andere tekenen zijn mogelijk bij de nagelafwijking. Wanneer deze tot uiting komen, is het verstandig om een arts te raadplegen, omdat dan vaak sprake is van een onderliggende ziekte:
  • een bloeding rond de nagels
  • een scheiding van de nagel van de omliggende huid.
  • veranderingen in nagelkleur, zoals verkleuring van de hele nagel of een donkere streep onder de nagel
  • veranderingen in nagelvorm, zoals gekrulde nagels.
  • verdunning of verdikking van de nagels
  • zwelling of pijn rond de nagels

Behandeling

Vaak geldt dat als de vingernagels broos zijn en de teennagels niet, sprake is van een blootstellingsprobleem (bijvoorbeeld water of chemicaliën). De arts behandelt in elk geval het onderliggend probleem indien dit aanwezig is.

Irriterende stoffen vermijden

Wanneer overmatig watergebruik of het gebruik van irriterende stoffen leidt tot de broze nagels, dan is het verstandig om de overmatige blootstelling aan water en irriterende stoffen te verminderen. Is het toch nodig om langdurig met water in aanraking te zijn, bijvoorbeeld bij het doen van de afwas, dan is het aanbevolen om beschermende handschoenen te dragen. Harde nagellakverwijderaar en kunstnagels zijn verder uit den boze, daar ze de problemen verergeren.

Nagels bevochtigen

Verder is het verstandig om de nagels wel regelmatig met een (natuurlijke) vochtinbrengende crème te bevochtigen om uitgedroogde nagels te voorkomen. Om de nagels voldoende te hydrateren, helpt een vochtinbrengende crème maar ook waterrijke voedingsmiddelen versterken de nagelgezondheid, zoals watermeloen en komkommers. Zij beschermen naast de nagels eveneens de huid en de haren.

Gezonde nagels

Broccolizaadolie - een natuurlijke olie gemaakt uit jonge broccolispruiten –, kokosolie of arganolie houden de nagels eveneens gezond. Slechts één druppel aanbrengen op de nagel is voldoende. Amandelen, eieren, zoete aardappel, ui, tomaat en haver zijn voorts goede voedingsmiddelen die de nagelgezondheid bevorderen. Deze voedingsproducten bevatten namelijk biotine, wat de broze nagels verbetert. Ook vitamine E (verkrijgbaar in capsules) is effectief voor het behandelen van broze nagels. De vloeistof die uit deze capsules komt, mag de patiënt met een beetje olie aanbrengen op elke nagel.

Prognose

Broze nagels komen regelmatig voor en wijzen dan niet op een ernstig onderliggend probleem. Ze zijn alleen wel cosmetisch storend voor de patiënt (vooral de vingernagels). Maar soms wijst een broze nagel of meerdere broze nagels toch op een gezondheidsprobleem. IJzertekort of schildklierproblemen zijn bijvoorbeeld eveneens gekenmerkt door broze nagels.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Misvormde of broze nagelverzorgingMisvormde of broze nagelverzorgingWanneer men last heeft van broze nagels betekent dit dat de nagels te uitgedroogd zijn door teveel in het water te hebbe…
Afgebrokkelde gespleten vingernagels; slechte nagelsAfgebrokkelde gespleten vingernagels; slechte nagelsJe nagels brokkelen af en zijn bros. Wat kunnen de oorzaken zijn van afgebrokkelde nagels of lelijke gespleten nagels? B…
Broze nagels en hoe er iets aan te doenBroze nagels en nagels waarin scheurtjes voorkomen zijn vervelend. Het is een nachtmerrie voor dames die trots zijn op l…
Onderzoek broze, splijtende nagels: medische nagellak helptOnderzoek broze, splijtende nagels: medische nagellak helptBroze nagels. Het kan een schoonheidsprobleem zijn, waarbij je gek wordt van je snel brekende, onregelmatige, splijtende…
Nagelproblemen: herken een onderliggende ziekteNagelproblemen: herken een onderliggende ziekteAls je last hebt van nagelproblemen, zoals witte, blauwe, gele of brokkelige nagels kan het een aanwijzing zijn dat er s…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Gaertringen, Pixabay
  • Geraadpleegd op 14 september 2017:
  • Brittle nails, http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1473-2130.2004.00084.x/epdf?r3_referer=wol&tracking_action=preview_click&show_checkout=1&purchase_referrer=www.ncbi.nlm.nih.gov&purchase_site_license=LICENSE_DENIED
  • Brittle nails, http://www.medicinenet.com/brittle_nails/symptoms.htm
  • Brittle nails, https://dermatology.ca/public-patients/nails/brittle-nails/
  • Coëlho, Medisch Zakwoordenboek, digitale editie, versie 2010
  • Top 5 Treatments for Brittle Nails | HowStuffWorks, http://health.howstuffworks.com/skin-care/nail-care/tips/5-treatments-for-brittle-nails.htm
  • What are brittle nails?, http://www.nailsmag.com/article/81749/what-are-brittle-nails en http://www.nailsmag.com/article/81749/what-are-brittle-nails?page=2
  • What’s Causing Your Brittle Nails + 9 Natural Treatments, https://draxe.com/brittle-nails/
  • Afbeelding bron 1: Gentle07, Pixabay

Reageer op het artikel "Broze nagels: Nagelproblemen door veroudering of ziekte"

Infoteur: Miske
Laatste update: 10-05-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Nagelafwijkingen
Medische informatie…
Schrijf mee!