InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Lipvergroting, voor- en nadelen

Lipvergroting, voor- en nadelen

Lipvergroting, voor- en nadelen Volle, zwoele lippen zijn nogal in de mode geraakt. Witte fotomodellen zien we bijna niet meer zonder dat er sprake is van lippen die met kunstgrepen voller zijn gemaakt om het uiterlijk van donkere mensen na te bootsen. Lippen vergroten wordt door middel van injecties gedaan. Met speciale middeltjes worden de lippen dikker en voller gemaakt, ook kunnen oudere lippen daardoor een jonger een uiterlijk krijgen. Dikke, volle lippen zijn al aardig wat jaren in de mode en het ziet ernaar uit dat ze in de mode blijven. De volle, vlezige lippen die we steeds vaker in modebladen zien, zijn heel vaak opgespoten in klinieken. Donkere mensen hebben meestal al volle lippen van nature, maar bleke mensen hebben vaak smallere en dunnere lippen. Jonge mensen hebben vaak vollere lippen dan oudere mensen. In de loop der jaren zakken de lippen een beetje in, het stevige van de lip wordt minder. Door de lippen dikker te maken lijkt iemand jonger.

Hoe worden lippen voller en dikker gemaakt?

Lippen worden groter en dikker gemaakt door filling (opvullen). Om vollere lippen te maken kunnen door klinieken verschillende producten worden gebruikt. Lippen kunnen worden vergroot met (onder andere):
  • Gezuiverde siliconenolie. Deze olie is gemakkelijk te doseren en blijft blijvend in de lippen zitten.
  • Artecoll is een stof dat goed te doseren is en de lippen veel stevigheid geeft, maar het blijft altijd voelbaar.
  • Dermalive is een product dat goed te doseren is en niet of nauwelijks voelbaar is. Effecten op lange termijn zijn nog niet bekend.
  • Aquamid™. (Bij fillers treden soms complicaties op)
  • Lichaamseigen vet (lipotransfer). Het lichaamseigen vet is populair als ‘opvullende stof’ voor lippen, maar het is moeilijk te doseren en het resultaat is niet blijvend.
  • Perlane.
  • Teosyal®Kiss.
  • Overige.

Voor het dikker maken van de lippen geldt dat er complicaties kunnen optreden. Het is aan te raden om de voor- en nadelen goed tegen elkaar af te wegen en over een behandelingsmethode vooraf zoveel mogelijk informatie en ervaringen te lezen.

Lipvergroting, waarom?

Mensen kiezen voor vergroting van de lippen om zuiver cosmetische redenen. Het is populair om volle lippen te hebben. Sommige mensen hebben dunne lippen van nature en kiezen dan voor lipvergroting zodat de lippen voortaan minder op een streepje lijken. Fotomodellen of mensen die fotomodel willen worden of de trend van de modellenwereld navolgen, kiezen voor opgevulde lippen omdat het bij de moderne 'look' van fotomodellen hoort. Verder maken vooral ook oudere mensen gebruik van lipvergroting, om veroudering van de lippen te verhullen. Zowel mannen als vrouwen kiezen voor lipvergroting of voor filling van de rimpels rondom de mond.

Een vergroting van de lippen, hoe gaat dat in zijn werk?

De lippen worden verdoofd door middel van injecties (plaatselijke verdoving) aan de binnenkant van de mond. Dit is het enige pijnlijke aan de behandeling zelf. Vrijwel direct nadat de verdoving is ingespoten, kan met de behandeling begonnen worden. De lippen worden met dunne naaldjes dikker gemaakt door de filling in de lippen in te spuiten. De behandeling duurt meestal niet langer dan maximaal een uur.

Na de ingreep

Na de ingreep kan de cliënt last hebben van moeite met lachen, praten en eten. Er kunnen wat blauwe plekken ontstaan, er kan (meestal tijdelijke) gevoelloosheid optreden. De lippen kunnen enkele dagen wat gezwollen, (rood) en ongelijkmatig zijn. U kunt snel weer gewoon aan het werk.

Wat zijn de risico’s van een lipvergroting?

De risico’s die kunnen optreden zijn o.a. overgevoeligheid voor verdoving, infectie, gevoelloosheid die blijvend is. Soms komt het voor dat een cliënt niet tevreden is met het eindresultaat of dat een cliënt zijn/haar mond ten nadele verandert vindt door de behandeling. Soms komt het voor dat er sprake is van asymmetrie of littekens. In de meeste gevallen is de cliënt echter tevreden met het effect van een vergroting van de lippen.

Vergoeding door verzekeraars

Lipvergroting wordt niet door verzekeraars vergoed, het is een zuiver cosmetische ingreep.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hoe kom je af van droge schrale lippen?Iedereen heeft er weleens last van: Schrale en droge lippen. Hoe kom je eraan en hoe kom je er van af?
Beauty: volle lippenBeauty: volle lippenEen van de redenen dat Angelina Jolie zo populair is als het om haar schoonheid gaat, is wel door haar mond. Om de een o…
Verzorging van je lippenOok het verzorgen van je lippen is erg belangrijk. Toch vergeten we dit vaak. Raar eigenlijk want je lippen gebruik je a…
Make-up: mooie lippenMake-up: mooie lippenIedereen wil mooie lippen hebben. Dat kan iedereen krijgen. Maar hoe krijgt u mooie lippen met make-up?
Perfecte ValentijnsdaglippenPerfecte ValentijnsdaglippenDe dag van de liefde is in zicht en dat betekent dat de lippen klaar gestoomd moeten worden voor een eventuele kus. Maar…
Bronnen en referenties
  • http://www.huidinfo.nl/
  • http://www.kliniekbeaucare.com/
  • http://www.linea-aesthetica.com/
  • http://drhelgavandenelzen.nl/2012/02/complicaties-bij-blijvende-fillers/

Reageer op het artikel "Lipvergroting, voor- en nadelen"

Reactie

Jenneke, 03-09-2008 17:41 #1
Ik wil wel maar ik durf geen injectables in mijn lippen te nemen. Is er geen andere mogelijkheid? Iets cosmetisch of zo?

Infoteur: Kisses
Laatste update: 13-06-2016
Subrubriek: Beauty
Special: Plastische chirurgie
Reacties: 1
Schrijf mee!