InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Helpen crashdiëten werkelijk?

Helpen crashdiëten werkelijk?

Helpen crashdiëten werkelijk? U kent ze wel die advertenties: "binnen 6 weken een platte buik!". Maar werken deze diëten ook op de lange duur? Op welke manier zorgt u ervoor dat u op een gezonde en ook makkelijk vol te houden wijze afslankt?

Opmerking

U dient altijd eerst uw huisarts te consuleren bij vragen over uw gezondheid of bij vermoedens over ernstig overgewicht. Dit artikel wil informeren en kan natuurlijk nooit het advies van een gekwalificeerd medicus vervangen.

Missie van het Voedingscentrum

Het Voedingscentrum adviseert al geruime tijd over voeding. De missie van het Voedingscentrum is het gedegen informatie verstrekken aan de burger over voedingsmiddelen en hoe tot een verantwoorde voedselkeuze te komen. Doel is gezond te eten en daarbij de duurzaamheid niet uit het oog te verliezen.

Hoe werken crashdiëten

Een aantal crashdiëten verandert uw voedingspatroon zo extreem dat u geen honger meer heeft. Denk aan een dieet waarin u bijvoorbeeld extreem veel komkommer eet. Op een bepaald moment kunt u geen komkommer meer zien. Een andersoortig dieet is er een met een overmaat aan een tweetal voedingsmiddelen. Een voorbeeld hiervan is het pluimvee en wijndieet. Verdere diëten schrijven het vermijden van suikers en koolhydraten voor. U vermindert uw gewicht met name door vochtverlies. Een hongerdieet is ook een crashdieet. Dit kunt u namelijk geen langere tijd volhouden. Het gevaar is echter dat ruim tachtig procent van de mensen tijdens het diëten wel gewicht verliest, maar dat het effect na korte tijd weer weg is. Maar ruim tien procent is na een jaar nog op zijn bereikte gewicht.

Wat werkt wel om gewicht te verliezen?

Het is van belang dat u zich een gezond voedingspatroon aanleert. Om permanent gewicht te verliezen dient u "dikke" gewoontes te doorbreken. Belangrijk is dat u overdag regelmatig eet om het zogenaamde "grazen" te voorkomen. Sla absoluut niet uw ontbijt over, omdat u hierdoor later op de dag wordt afgestraft. U krijgt dan namelijk honger en heeft daardoor minder wilskracht om ongezonde snacks te weerstaan. Eet dus verdeeld over de dag minimaal drie maaltijden die voldoende energie en voedingsstoffen bevatten om goed te functioneren.

De mix tussen voedingsstoffen en starten met uw dieet

Koolhydraten geven snel een verzadigd gevoel, terwijl eiwitten die verzadiging voor een langere tijd bieden. Een goede tip is de vette happen te vervangen door gezondere alternatieven. Daarnaast moet u proberen de porties kleiner te maken. Verder helpt regelmatig bewegen bij het bereiken en handhaven van een gezond gewicht. Indien u meer gaat sporten wordt vet omgezet in spiermassa. Uw lichaam bevat een groter gedeelte spiermassa. U bent dan wel zwaarder op de weegschaal, maar als het goed is is uw lichaamsomvang geringer. Indien uw lichaam is samengesteld uit meer spierweefsel verbrandt u in rust meer calorieën. Let op: trap niet in de valkuil dat u denkt dat u meer mag gaan eten omdat u sport. Probeer het zelfde aantal calorieën tot u te blijven nemen.

De schijf van vijf

Op de site van het Voedingscentrum vindt u veel meer informatie over dit onderwerp. Kortweg gezegd dient u iedere dag voldoende essentiële voedingsmiddelen binnen te krijgen. De schijf van vijf helpt hierbij. De volgende voedingsmiddelen maken onderdeel uit van de schijf: drinken, vlees, vis of vleesvervangers, groente en fruit, zuivel, aardappelen, rijst, pasta en peulvruchten.

Afslank klinieken

Sommigen hebben baat bij afslankklinieken. Het belangrijkste echter is dat u streeft naar het aanleren van een gezond voedingspatroon. Indien u alleen kunt afslanken onder een streng regime, terwijl u bent afgezonderd van de samenleving zult u niet lang op gewicht blijven!

Lees verder

© 2012 - 2019 Blackbeauty, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.voedingscentrum.nl

Reageer op het artikel "Helpen crashdiëten werkelijk?"

Infoteur: Blackbeauty
Laatste update: 25-05-2015
Subrubriek: Dieet
Medische informatie…
Schrijf mee!