InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Vijf hulpmiddelen om je gewichtsverlies te meten

Vijf hulpmiddelen om je gewichtsverlies te meten

Vijf hulpmiddelen om je gewichtsverlies te meten De meeste mensen die willen afvallen, gebruiken de weegschaal om hun voortgang te meten. De weegschaal is echter niet het beste of meest nauwkeurige hulpmiddel om gewichtsverlies te meten. Als blijkt dat de wijzer van weegschaal niet naar links beweegt of (bij digitale weegschalen) het getal op de weegschaal maar niet lager wordt, kan dit erg frustrerend zijn. Vooral als je keurig op je voeding hebt gelet en de sportschool drie keer per week hebt bezocht. Je doet er goed aan om jezelf te blijven wegen, echter om een volledig en nauwkeurig beeld te krijgen van je vooruitgang, is het aan te raden om de weegschaal aan te vullen met andere hulpmiddelen. Dit is tevens veel beter voor je humeur!

Inhoud

Foto’s voor en na

Maak om de twee of ver weken foto’s van de voor-, zij-, en achterkant van je lichaam in zwemkleding. Omdat je jezelf elke dag in de spiegel ziet, merk je kleine veranderingen aan je lichaam namelijk niet zo snel op. Als je gezond hebt gegeten en goed hebt gesport, zul je na een tijdje op de foto’s duidelijk kunnen zien dat je lichaam aan het veranderen is. Als je meer spieren krijgt door het sporten, zul je volgens de weegschaal niet veel afvallen. Op de foto’s is dan wel zichtbaar dat je strakker wordt.

Maatlint

  • Meet met behulp van een maatlint de volgende delen van je lichaam:
  • halverwege je dijen;
  • op het breedste gedeelte van je heupen (met de voeten naast elkaar);
  • je navel (tijdens het uitademen, trek het maatlint niet te strak);
  • het smalste gedeelte van je middel;
  • je borst (het breedste gedeelte);
  • je nek.

Als je de maten regelmatig noteert, kun je daaruit analyseren of je op de juiste manier sport, dus zodanig dat je meer spierweefsel en minder lichaamsvet krijgt.

Een kledingsetje (of kledingstuk) dat niet meer past

Een andere geschikte methode om te beoordelen of je een strakker lichaam krijgt, is het om de paar weken passen van een te strak kledingsetje/kledingstuk.

Dit is een simpele doch effectieve methode: hoe ruimer je kleding zit, hoe meer lichaamsvet je verliest, en hoe slanker je dus wordt!

Personenweegschaal

Je gewicht kan van dag tot dag verschillen; soms met wel een paar kilo zonder dat er sprake is van een daadwerkelijk verlies of een daadwerkelijke toename van vet of spieren. Factoren die hierbij een rol spelen zijn onder andere de hoeveelheid vocht die je hebt gedronken, het tijdstip waarop je hebt gesport, of je je darmen hebt geledigd etc.

Experiment met personenweegschaal

  • Weeg jezelf twee weken lang elke dag, op hetzelfde tijdstip (bijvoorbeeld na het opstaan en toiletbezoek en zonder kleding aan.
  • Reken je gemiddelde gewicht over deze twee weken uit.
  • Las vervolgens een pauzeweek in.
  • Herhaal nadat je een week niet hebt gewogen de hele procedure (twee weken elke dag wegen onder dezelfde omstandigheden).

Lichaamsgewicht fluctueert

Door dit experiment uit te voeren zul je beseffen dat je lichaamsgewicht per dag kleine verschillen vertoont, en zul je ook begrijpen waarom het bij het afvallen belangrijk is om uit te gaan van je gemiddelde gewicht.

Vetpercentage

Door je vetpercentage te meten, kom je als het ware te weten of de weegschaal de waarheid spreekt of niet. Je lichaam bestaat namelijk uit een vetvrije massa en een vetmassa. Door te sporten probeer je meer vetvrije massa op te bouwen en vetmassa kwijt te raken.

Vetvrije massa en vetmassa

De weegschaal kan het onderscheid tussen deze twee soorten massa echter niet maken; alleen door je vetpercentage te meten kom je erachter hoeveel vetmassa je lichaam bevat. Denk je ook niet dat je stukken lekkerder in je vel zult zitten als blijkt dat je door het sporten weliswaar zwaarder bent geworden, maar dat je lichaamsvet en centimeters bent kwijtgeraakt (lees: slanker bent geworden)?

verschillende hulpmiddelen gebruiken om gewichtsverlies te meten

Het combineren van het gebruik van bovengenoemde vijf hulpmiddelen levert een veel beter en betrouwbaarder beeld op van je gewichtsverlies. Het bespaart je tevens een hoop frustraties.

Je afvalpogingen zullen ook succesvoller zijn omdat je gemotiveerd raakt door het resultaat dat je door middel van foto's, lichaamsmetingen, pas-sessies, wegingen en vetpercentagemeting hebt aangetoond.

Lees verder

© 2013 - 2019 Crayon, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Afvallen: geen gewicht verliezen maar lichaamsvet kwijtrakenAfvallen: geen gewicht verliezen maar lichaamsvet kwijtrakenAfvallen wordt vaak gelijkgesteld aan gewicht verliezen. Maar dat is onterecht. Het is veel belangrijker om lichaamsvet…
Vetpercentage meten: welke methode?Vetpercentage meten: welke methode?Het meten van het vetpercentage kan zowel voor iemand die wil afvallen, als voor iemand die aan bodybuilding doet, belan…
De huidplooimeting bij sportersDe huidplooimeting bij sportersMet de huidplooimeting wordt het vetpercentage van het lichaam gemeten. Vooral voor sporters is het belangrijk om te wet…
Hoe kan je afvallen zonder dieetHoe kan je afvallen zonder dieetAfvallen zonder dieet, achter die slogan verbergen zich tal van aanbiedingen. Soms recepten, soms dieetpillen of dieetpo…
Atkins dieet: voortgezet gewichtsverliesAtkins dieet: voortgezet gewichtsverliesHet voortgezet gewichtsverlies is de tweede fase in het Atkins dieet. In deze fase voeg je elke week vijf gram koolhydra…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Mojzagrebinfo, Pixabay
  • The Five Best Ways To Measure Your Weight Loss, John donaghey
  • http://www.obesitasvereniging.nl

Reageer op het artikel "Vijf hulpmiddelen om je gewichtsverlies te meten"

Infoteur: Crayon
Laatste update: 20-01-2019
Subrubriek: Dieet
Special: Gezond gewicht
Medische informatie…
Schrijf mee!