InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Laxeermiddelen en afvallen

Laxeermiddelen en afvallen

Laxeermiddelen en afvallen Er zijn mensen die laxeermiddelen innemen, omdat ze hopen snel gewicht kwijt te kunnen raken. Het is een advies dat vaak gegeven wordt, vooral jongere meiden denken dat laxeermiddelen kunnen helpen met het afvallen. Hoe zit het nou eigenlijk met laxeermiddelen en afvallen? Kun je afvallen door laxeermiddelen te slikken en is dit verstandig?

Wat zijn laxeermiddelen?

Er zijn laxeermiddelen, zoals laxeerpillen, die helpen je darmstelsel weer aan het werk te brengen. Dit kan vooral goed helpen bij mensen die last hebben van verstoppingen. Het laxeermiddel maakt de ontlasting namelijk dunner. Doorgaans werkt dit binnen ongeveer twaalf uur.

Afvallen met laxeerpillen

Uit een onderzoek van de Daily Mail in 2013 bleek dat ongeveer 47 procent van de Britse vrouwen wel eens laxeerpillen gebruik om af te vallen. Als zo veel mensen het gebruiken, dan werkt het misschien ook wel? Nee, fout. Laxeermiddelen doen niet meer dan wat ze horen te doen: ze maken je ontlasting dunner. De voedingsstoffen en vetten zijn al in je lichaam en ook al verlaat je ontlasting je lichaam snel, het zal om echt af te willen vallen weinig nu hebben.

Lichter na gebruik

Misschien denk je nu: maar na het slikken van een laxeerpillen ben ik wel degelijk afgevallen. Dit lijkt misschien inderdaad zo, maar is niet het geval. Door de laxeermiddelen verlies je namelijk een hoop vocht en hierdoor lijk je qua gewicht wat kwijtgeraakt te zijn. Een vochttekort is echter alles behalve goed voor je lichaam.

Gevaren

Afvallen met laxeermiddelen is een hele gevaarlijke manier van afvallen. Zo kan het zorgen voor uitdroging en loop je zelfs het risico om je darmen permanent te beschadigen. Ook kan het schadelijk zijn voor je nieren. Wanneer je laxeermiddelen combineert met weinig eten, mis je daarnaast veel voedingsstoffen en dit is alles behalve goed voor je.

Pijnlijk

Laxeermiddelen nemen zijn niet pijnloos. Je zult last krijgen van extreme krampen die behoorlijk overheersend zijn. Hier kun je ook last van hebben nadat je naar het toilet bent gegaan. Houd er rekening mee dat je een paar keer per dag echt naar de wc moet rennen.

Afslankthee

Mensen hebben het niet altijd in de gaten, maar er zijn veel verschillende afslanktheesoorten waar eveneens laxerende middelen in zitten. Laat je dus niet misleiden door het woord ‘afslankthee’, want het is alles behalve goed voor je.

Pas op voor eetstoornissen

Veel mensen die een eetstoornis zoals anorexia hebben, maken gebruik van laxeermiddelen. Merk je dat je een soort verslaving lijkt te krijgen voor de laxeerpillen? Aarzel dan niet en raadpleeg dan een professional. Praat bijvoorbeeld met je huisarts, een maatschappelijk werker of een diëtiste.

Hoe moet je dan wel afvallen?

Dat laxeermiddelen dus geen goede manier zijn om af te vallen, mag duidelijk zijn. Maar hoe val je dan wel af? Het is vooral belangrijk om gezond en gevarieerd te eten. Kies daarnaast voor tenminste een halfuur beweging per dag. Wanneer je gezond eet en genoeg beweegt, zul je vanzelf je overtollige kilo’s kwijtraken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Laxeermiddel, werking en afvallenLaxeermiddel, werking en afvallenLaxeermiddelen worden gebruikt bij verstopping of obstipatie. De oorzaak voor verstopping van de darmen is voedsel dat t…
Afvallen met pillen: werking en soorten afslankpillenAfvallen met pillen: werking en soorten afslankpillenJarenlang diëten en slechts af en toe enkele kilo’s kwijtspelen, om ze daarna toch weer aan te komen: het is voor velen…
Verslaafd aan laxeermiddelen: wat te doen?Verslaafd aan laxeermiddelen: wat te doen?In geval van verstopping gebruiken veel mensen een laxeermiddel. Soms wordt er al erg snel een laxeermiddel gebruikt. Va…
Laxeerpillen en lijnen: geen gunstig effect, wel schadeWanneer het afvallen van gewicht moeilijk gaat, denken sommige mensen aan laxeertabletten. Met behulp van laxeerpillen h…
Bronnen en referenties
  • http://www.ze.nl/p/150553/helft_vrouwen_gebruikt_laxeermiddel_om_af_te_vallen

Reageer op het artikel "Laxeermiddelen en afvallen"

Infoteur: Writingsuus
Laatste update: 07-07-2015
Subrubriek: Dieet
Special: Afvallen
Medische informatie…
Schrijf mee!