InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Hormoon leptine en de invloed op overgewicht

Hormoon leptine en de invloed op overgewicht

Hormoon leptine en de invloed op overgewicht Het hormoon leptine wordt na het eten afgegeven in het bloed en zorgt ervoor dat er een gevoel van verzadiging optreedt zodat je stopt met eten. Het geeft een seintje naar je hersenen dat er genoeg brandstof in het lichaam is en het zorgt ervoor dat de stofwisseling wordt versneld. Wanneer er te weinig wordt aangemaakt van dit hormoon, krijg je geen signaal dat je voldoende hebt gegeten en is de kans op overgewicht erg groot. Door te lijnen zal het lichaam zuinig omgaan met leptine, waardoor het lichaam ook zuinig omgaat met energie. Dit kan het afvallen bemoeilijken waardoor je het diëten misschien wel opgeeft.

De werking van leptine

Het hongerremmende hormoon leptine is in 1994 ontdekt en men dacht dat het ingezet zou kunnen worden bij mensen met overgewicht om af te vallen. Het is niet zo gelopen als men had gehoopt, maar we weten al wel veel over de werking van leptine. Het is een hormoon dat wordt geproduceerd in de vetcellen. Als je eet en je hebt genoeg gehad, worden er signalen naar de hersenen gestuurd om te laten weten dat je vol zit. Je voelt je verzadigd en stopt met eten. Leptine geeft de boodschap aan de hersenen dat er genoeg energie in het lichaam is gekomen en dat er genoeg energie is om de stofwisseling op gang te houden.

Overgewicht

Leptine is een hormoon dat bepaalt hoe wij zin in eten beleven. Het is niet het hormoon van obesitas, maar het hongerhormoon. Het hormoon geeft niet alleen aan dat we genoeg hebben gegeten, maar het geeft ook een seintje aan de hersenen dat de stofwisseling opgevoerd kan worden. Overgewicht is gekoppeld aan de aanwezigheid van te veel leptine in het bloed. De gevoeligheid voor dit hormoon neemt hierdoor af, waardoor de eetlust toeneemt en de spijsvertering minder snel verloopt. Er kan een onbedwingbare drang ontstaan om te eten.

Afvallen

Zowel te veel als te weinig van dit hormoon kan het haast onmogelijk maken om af te vallen. Wanneer je te weinig leptine hebt, zal je lichaam heel spaarzaam omgaan met energie. Door deze zuinige stand, zul je weinig verbranden, waardoor je moeilijk gewicht kunt verliezen. Het lichaam denkt dat je er sprake is van hongersnood en probeert zichzelf te beschermen. Wanneer er een teveel aan leptine ontstaat, kan het zijn dat het lichaam ongevoelig wordt hiervoor. In beide gevallen zul je geen gevoel krijgen van verzadiging, waardoor je teveel eet. Ook zal het lichaam weinig vet verbranden.

De invloed van een dieet

Mensen die willen afvallen, gaan vaak ineens een stuk minder eten. De vetcellen verliezen hun opgeslagen energie, waardoor er minder leptine geproduceerd wordt. Het lichaam gaat over in de spaarstand en er wordt minder vet verbrand. Veel mensen eten tijdens het dieet vaak nog veel zetmeel en andere vormen van suikers, waardoor de insuline in het bloed op een hoog peil wordt gehouden. Een hoge suikerspiegel in het bloed zorgt ervoor dat het lichaam zoveel mogelijk energie zal opslaan.

Hoe moet je afvallen?

Zorg dat je zowel de leptine en insuline onder controle houdt. Je moet ervoor zorgen dat je lichaam vet verbrand en er niet zuinig mee omgaat. Er moet altijd genoeg leptine worden aangemaakt in de vetcellen voor de hersenen, zodat de hersenen opdracht blijft krijgen om vet te verbranden. Wanneer het liptinegehalte boven een bepaalde drempel komt, stellen de hersenen vast dat er genoeg energie is en zal het energie blijven verbruiken op het normale tempo. Hoe hoog de drempel ligt bij een teveel aan leptine, is per persoon verschillend. Mensen die de drempel niet snel bereiken, kunnen gemakkelijker afvallen.

Evenwicht herstellen

Het is niet mogelijk om leptine oraal in te nemen om de werking te beïnvloeden omdat het niet via de darmen opgenomen kan worden. Er is geen leptine-rijk voedsel wat je kunt innemen om de niveaus van leptine te verhogen. Er zijn wel voedingsmiddelen die de gevoeligheid van leptine kunnen beïnvloeden, zodat de hersenen signalen ontvangen dat de eetlust verminderd kan worden en de stofwisseling versneld mag worden. Er moet weer evenwicht ontstaan van de hormonen leptine en insuline.

Wat je vooral moet eten

Om te beginnen kun je ís ochtends in plaats van brood als ontbijt, beter eiwitten nemen. Hierdoor kun je de gevoeligheid van leptine herstellen en zorgen dat de signalen beter aankomen bij de hersenen. Verder is vezelrijke voeding in de vorm van bladgroenten erg goed en het eten van de gezonde vetten uit bijvoorbeeld olijfolie en vette vis.

Waar je mee moet oppassen

Het eten van koolhydraatrijk eten kan een hindernis vormen voor het herstel van de gevoeligheid voor leptine. Pas daarom op met voedsel dat veel zetmeel en bloem bevat. Eet niet te veel aardappelen (zetmeel) en pas ook op met bewerkte voedingsmiddelen omdat er vaak erg veel suiker in zit. Te veel suikers verlagen de gevoeligheid voor leptine. Wanneer je te grote porties eet, kan de gevoeligheid voor leptine ook afnemen. Mensen met overgewicht hebben soms last van een verslaving aan suikers. Het kost wat moeite om hier van af te komen, maar door het een aantal weken vol te houden, zul je zien dat je je ook goed kunt voelen met weinig suikers.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De oorzaken van overgewichtDe oorzaken van overgewichtNaar schatting lijdt ongeveer 12% van de volwassenen in Nederland aan obesitas. Er is sprak van obesitas bij een BMI van…
Leptine uit vetcellen werkt het afvallen tegenLeptine uit vetcellen werkt het afvallen tegenAls je bent afgevallen word je niet alleen lichter, maar neem je ook af in volume. Waar en hoe wordt het vet precies opg…
Suikerziekte: kan teveel frisdrank leiden tot diabetes?Suikerziekte: kan teveel frisdrank leiden tot diabetes?Is veel frisdrank drinken slecht voor je en kan je er suikerziekte van krijgen? Tientallen jaren is er discussie geweest…
Leptine, CCK, PYY, incretine en ghreline; hongerhormonenEr zijn verschillende hormonen die een effect hebben op het honger- en verzadigingsgevoel. De meeste van deze hormonen (…
Wat is leptine?Leptine is ontdekt in 1994. Leptine is een hormoon dat een receptor heeft in ons brein. Het helpt om het energieniveau i…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Hormoon leptine en de invloed op overgewicht"

Infoteur: Ymbakker
Laatste update: 17-11-2016
Subrubriek: Dieet
Medische informatie…
Schrijf mee!