InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > 1000 kilocalorieën dieet

1000 kilocalorieën dieet

1000 kilocalorieën dieet Het duizend kilocalorieën dieet is een ideaal dieet voor mensen die maar een paar kilo willen afvallen en snel resultaat willen zien. Door een paar weken weinig te eten zal je snel resultaat zien. Een voordeel is dat je zelf je menu mag uitkiezen, maar het nadeel is dat je hiervoor wel eerst moet gaan rekenen. De truc bij dit dieet is om door gezonde keuzes te maken, weinig calorieën binnen te krijgen zonder een hongergevoel te hebben.

1000 kilocalorieën dieet

Het 1000 kilocalorieën dieet is een simpel dieet waarbij de calorie inname niet meer dan 1000 kilocalorieën per dag mag zijn. Dit is voor een vrouw ongeveer de helft van het aantal kilocalorieën van wat zij gemiddeld op een dag verbruikt. Voor een man is het zelfs maar 40 procent van de gemiddelde behoeften. Doordat men tijdens dit dieet zo weinig energie binnenkrijgt, valt men over het algemeen snel af. Het gevaar is dat er te weinig gegeten wordt om alle belangrijke voedingsstoffen binnen te krijgen. Hierdoor is het verstandig om dit dieet niet langer dan twee weken achter elkaar te volgen.

Principe van het 1000 kilocalorieën dieet

Om de dag door te komen met maar 1000 kilocalorieën, wordt er aanbevolen om vooral gezond te eten. Veel fruit, vezels en water zijn daarom essentieel tijdens dit dieet. Daarbij moet er ook een aantal kilocalorieën aan vet gegeten worden, omdat ook vetten belangrijke bouwstenen voor het lichaam zijn. Deze vetten bestaan uit de gezonde onverzadigde vetten, zoals olijfolie, noten en pinda's. De minimale hoeveelheden vet zijn 30 kilocalorieën per dag. Dit komt neer op iets minder dan een theelepel olie, of twee pinda's. Meer mag gelukkig ook, want deze hoeveelheid is dus ook echt minimaal. Verder ben je vrij in wat je eet en wanneer je eet. Dit maakt het dieet geschikt voor personen met onregelmatige werktijden of personen die niet alles even lekker vinden.

Voorbeeld dagschema

Je kan je dagmenu tijdens dit dieet zelf bepalen, maar om een idee te geven hoe dit eruit kan zien, is hieronder een voorbeeld gegeven. Het is de bedoeling dat je gedurende de dag veel glazen water drinkt. Daarnaast is het van belang dat je na het avondeten geen tussendoortjes meer neemt.
TijdstipEtenKilocalorieën
OchtendEen volkoren boterham met halvarine en pindakaas en koffie of thee zonder suiker en melk170
TussendoorEen schaaltje magere kwark of yoghurt en een appel115
MiddagTwee volkoren boterhammen met 20+ kaas en een glas magere melk290
TussendoorTwee mandarijnen40
Avond100 gram gegrilde zalm,150 gram groente zoals broccoli, bloemkool, sperzieboontjes of spinazie en 75 gram gekookte zilvervlies rijst of volkoren pasta375

Hoeveel zal je afvallen

Door 1000 kilocalorieën per dag te eten, ontstaat er elke dag een tekort aan energie. Een gemiddeld actief persoon zal wekelijks een tekort van 7000 tot 10500 kilocalorieën hebben. Het lichaam zal hierdoor de reserves aanspreken, waardoor men één tot anderhalve kilo vet per week verliest. Op de weegschaal kan het echter nog meer zijn, doordat men in de meeste gevallen ook nog met vochtverlies te maken heeft. Resultaten van vijf kilo in twee weken zijn dus niet ondenkbaar. Hoeveel men precies zal afvallen is helemaal afhankelijk van onder andere de stofwisseling, spiermassa, lengte, gewicht, geslacht, lichaamsbeweging en de gezondheid. Hierdoor kan men nooit van tevoren voorspellen hoeveel gewicht je met dit dieet zal gaan verliezen.

Valkuilen

Het dieet bevat veel keuzemogelijkheden en is erg effectief, maar in de praktijk kunnen er toch een aantal valkuilen zijn waardoor men het niet volhoudt. Door je hier van tevoren op voor te bereiden kun je voorkomen dat het dieet mislukt.

Calorieën tellen

Het dieet zoals hierboven is uitgelegd lijkt simpel, maar in de praktijk moet men behoorlijk veel van de energetische waarde van verschillende producten weten om te kunnen berekenen of men niet boven de 1000 kilocalorieën uitkomt. Er gaat vaak veel tijd verloren aan het opzoeken van calorieën, wat het dieet tijdrovend en ingewikkeld maakt.

Hongergevoel

Een andere valkuil is dat 1000 kilocalorieën voor de meeste mensen te weinig is om de maag te vullen. Er zal een hongergevoel ontstaan wat kan uitlopen op een eetbui waarbij er teveel ongezond voedsel wordt gegeten.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Kilocalorieën verbrandenKilocalorieën verbrandenVele mensen vragen zich wel eens na het sporten of bewegen af hoeveel kilocalorieën ze nou eigenlijk verbrand hebben. Is…
Wil je afvallen? Gebruik geen dieet!Wil je afvallen? Gebruik geen dieet!Veel mensen willen afvallen en proberen dit met een dieet. Niet alleen vinden veel mensen dit dieet vervelend, vaak kome…
Op dieet en toch zoveel eten als je wiltOp dieet en toch zoveel eten als je wiltAfvallen met een dieet is niet makkelijk. Het kan dan enorm helpen om één dag in de week zoveel te eten als je wilt. Die…
Snel afvallen in een weekSnel afvallen in een weekSnel afvallen in een week, wie wil dat nou niet? Misschien heb je over een week wel een belangrijk feest en wil je er op…
Bronnen en referenties
  • http://www.leukafvallen.nl/het-1000-calorieen-dieet/

Reageer op het artikel "1000 kilocalorieën dieet"

Reactie

Wil, 08-01-2019 08:50 #1
Hallo ik heb jaren geleden een 40 punten dieet gedaan, dat stond voor 1000 calorieën, en er 30 kilo mee afgevallen. Maar nu gaat het niet terwijl ik het zelfde doe. Misschien kan uw mij wat informatie sturen? bij voorbaat dank, wil

Infoteur: Mrst
Laatste update: 12-05-2016
Subrubriek: Dieet
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!