InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Gezond eten: leer luisteren naar je lijf

Gezond eten: leer luisteren naar je lijf

Gezond eten: leer luisteren naar je lijf Steeds meer mensen hebben tegenwoordig last van vermoeidheid, depressiviteit en een futloos gevoel. Zij hebben daarnaast vaak nog klachten zoals hoofdpijn, stijve spieren, gewrichtspijn en zitten niet lekker in hun veel. Zij denken dat ze gezond genoeg leven, maar als dit nader wordt bekeken, blijkt het vaak niet gezond genoeg te zijn. Voeding speelt hierbij een belangrijke rol. Door gezond te eten kunnen een heleboel vage klachten ineens verdwijnen en voel je jezelf een stuk energierijker en vitaler.

De klachten

Er zijn steeds meer mensen die allerlei vage klachten hebben zoals een gebrek aan energie, regelmatig hoofdpijn, stijve spieren en gewrichten en zijn vaak verkouden en grieperig. Zij zitten niet lekker in het hun vel en weten niet waardoor het komt. Er zijn mensen die ongezond eten en hierdoor allerlei klachten krijgen, met name op langere termijn. Er zijn ook mensen die denken dat ze gezond leven, maar als dit nader wordt bekeken, blijkt het tegen te vallen. Zij hebben tekorten doordat zij niet alle voedingsstoffen voldoende binnenkrijgen. Het maakt een groot verschil of je gezond eet of dat je leeft van fastfood en bewerkt voedsel.

De signalen van je lichaam

Het lichaam geeft duidelijk signalen af wanneer iets niet goed voor je is. Wanneer je bijvoorbeeld uit stress een eetbui krijgt en je helemaal volpropt met ongezond eten, is het signaal vaak duidelijk. Je voelt je lusteloos worden en krijgt een te vol gevoel. Vaak voel je jezelf schuldig omdat je hebt toegegeven aan het verlangen naar het verkeerde eten en zowel je lichaam als geest is aangetast. Er zijn ook minder duidelijke signalen, maar als je goed oplet hoe je jezelf voelt na het eten, ontdek je vanzelf hoe je lijf hierop reageert. Bijvoorbeeld een teveel aan suiker kan je even wat energie geven, maar niet veel later zorgt het voor een vermoeid gevoel. Na het eten van verkeerd voedsel kun je last krijgen van de volgende symptomen:

  • Sloom worden
  • Concentratieverlies
  • Opgeblazen gevoel
  • Winderigheid
  • Brandend maagzuur
  • Prikkelbaar worden
  • Nog meer behoefte krijgen aan suiker

Gezondheidsrisico's

Een ongezond voedingspatroon kan grote gevolgen hebben voor je gezondheid. Zo kun je door te veel verzadigde vetten te eten een verhoogde kans hebben op het krijgen van hart- en vaatziekten. Ongezond eten kan ook leiden tot andere ziekten, zoals diabetes, botontkalking en bepaalde vormen van kanker. We kunnen gemakkelijk aan ongezond eten komen en vaak is het niet duur, daarom is het moeilijk om bepaalde verleidingen te weerstaan. We zijn druk en hebben geen tijd of zin om te koken. Dan is het gemakkelijk om wat te halen bij een snackbar of ander fastfood afhaalpunt. Er zijn maar weinig mensen die alle benodigde voedingsstoffen dagelijks binnen krijgen.

De gevolgen op langere termijn

Een keertje ongezond eten is helemaal niet erg en je kunt ervan genieten. Maar er zijn ook mensen die alleen maar ongezond eten en gezond eten niet meer lekker vinden. Op lange termijn kan dit leiden tot allerlei vervelende klachten zoals:

  • Overgewicht
  • Depressieve gevoelens
  • Geen zin meer hebben om dingen te ondernemen
  • Chronische vermoeidheid
  • Verminderde weerstand (vaker verkouden en grieperig)
  • Hoofdpijn
  • Astma
  • Minder zin in seks
  • Ongezonde huid, nagels en haren
  • Verminderde vruchtbaarheid
  • Opgehoopte gifstoffen in je lijf
  • Sneller oud worden
  • Candida Albicans (een schimmelgroei)
  • Meer pijn in gewrichten
  • Meer kans op hart- en vaataandoeningen

Basis voor een gezond lichaam

Om een gezond lichaam en een gezond gewicht te krijgen, is het belangrijk dat je de juiste voeding binnenkrijgt. Daarnaast is het belangrijk om stress zoveel mogelijk te vermijden, voldoende te slapen en te bewegen, voldoende water te drinken en gifstoffen die je immuunsysteem aantasten zoals nicotine, medicijnen en te veel alcohol te vermijden. Wanneer je dagelijks eet volgens de Schijf van Vijf, zuinig bent met zout en geraffineerde suikers vermijdt, dan eet je gezond.

De schijf van vijf

Het Voedingscentrum biedt via de Schijf van Vijf een grote hoeveelheid aan mogelijkheden om gezond te eten en te drinken. In vijf vakken heb je alle vrijheid om zelf te bepalen wat je eet. Per vak worden producten gegeven met een aanbevolen dagelijkse hoeveelheid. De vijf regels zorgen dat je oplet bij het maken van keuzes voor het eten. Deze regels zijn:

  1. Eet gevarieerd
  2. Eet niet teveel en beweeg
  3. Eet minder verzadigd vet
  4. Eet veel groente, fruit en brood
  5. Eet veilig

Wat gezond eten met je lijf doet

Een gezond eetpatroon zorgt voor een immuunsysteem dat goed werkt en houdt je lichaam in optimale gezondheid. Wanneer je veel fruit en groente eet, gifstoffen vermijdt en een zuur/base-evenwicht krijgt, zul je de volgende effecten merken: meer energie, scherper van geest, vitaler gevoel en een blijer gevoel. Ook kun je beter omgaan met stress. De voordelen van de gezondheid op langere termijn zijn:

  • Minder of geen hoofdpijn
  • Gezonder hart
  • Stralende huid, haar en nagels
  • Lager cholesterolgehalte
  • Betere bloeddruk
  • Betere weerstand en minder vaak verkouden en griep
  • Aanmaken van stoffen die gewrichtspijn tegengaan
  • Meer zin in seks

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hoeveel eieren mag je per dag en per week eten?Hoeveel eieren mag je per dag en per week eten?Eieren zijn dierlijke producten die goed passen in een gezond dagmenu. Ondanks dat het eten van eieren bijdraagt aan een…
De BMI-index en de buikomtrekDe BMI-index en de buikomtrekMet behulp van de BMI-index kun je gemakkelijk berekenen of je te zwaar bent of niet. Een extra controlemiddel vormt de…
Aandoeningen bij overgewicht en ondergewichtWat kun je nu krijgen voor aandoeningen als je overgewicht hebt of ondergewicht. Maar het gaat nu ook eens over ondergew…
Bewegen en gezondheidBewegen en gezondheidBewegen is gezond! Deze zin, of eigenlijk meer slogan tegenwoordig, vliegt je van alle kanten om de oren. Diëtisten, art…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Robfoto / Pixabay
  • Boek: Eet jezelf mooi slank & gelukkig (ISBN: 9789049104023)
  • www.gezondheidsrisicotest.nl/aandoening/voeding
  • www.voedingscentrum.nl

Reageer op het artikel "Gezond eten: leer luisteren naar je lijf"

Infoteur: Ymbakker
Laatste update: 09-10-2016
Subrubriek: Dieet
Medische informatie…
Schrijf mee!