InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Qnexa. Wat zijn de bijwerkingen?

Qnexa. Wat zijn de bijwerkingen?

Qnexa. Wat zijn de bijwerkingen? Qnexa wordt ook wel een wonderpil genoemd. Het is een afslankpil die bestaat uit een combinatie van twee andere geneesmiddelen. Samen veroorzaken ze opmerkelijk gewichtsverlies in relatief korte tijd. Qnexa neemt het hongergevoel weg en heeft verder een positieve invloed op de bloeddruk en het cholesterolgehalte in het bloed. Uiteraard zijn er ook andere bijwerkingen. Qnexa is een revolutionair middel tegen obesitas. Recente onderzoeken van de FMA tonen aan dat Qnexa waarschijnlijk veilig genoeg is om voorgeschreven te worden, maar men is niet gerust op de risico's bij jonge vrouwen die ongewild zwanger zouden kunnen raken terwijl ze Qnexa gebruiken. Qnexa zou geboorteafwijkingen kunnen veroorzaken, zoals een hazenlip. Momenteel (mei 2011) wordt de dieetpil nog niet onder de naam Qnexa voorgeschreven, maar het is in principe voor artsen mogelijk om de combinatie van de werkzame stoffen die het gewenste effect veroorzaken, voor te schrijven. In Amerika komt dit in elk geval waarschijnlijk wel al voor. Vermoedelijk duurt het niet lang meer voordat Qnexa als zelfstandig geneesmiddel tegen obesitas wordt goedgekeurd en voorgeschreven aan (sommige) patiënten. Omdat de onderzoeken verder een gunstige uitkomst lijken te hebben, lijkt dit (mei 2011) nog slechts een kwestie van tijd. FMA heeft ter overweging om Qnexa alleen goed te keuren voor vrouwen die geen kinderen (meer) kunnen krijgen, om geboorteafwijkingen te voorkomen.

Qnexa informatie

Qnexa bevat werkzame stoffen die al in andere medicijnen zitten, namelijk in medicijnen tegen migraine of epilepsie. Samengevoegd veroorzaken de werkzame stoffen meer dan tweemaal het gewichtsverlies als het afslankmiddel Xenical (orlistat). Het resulteert daardoor in 10 tot 15% gewichtsverlies, in een jaar tijd. Dit is erg veel en heeft een groot voordeel voor de gezondheid van obesitas patiënten. Qnexa bevat de werkzame stoffen:
  • topiramaat
  • phentermine

Hoeveel kunt u afvallen met Qnexa?

Qnexa wordt niet voor niets een wonderpil genoemd. Een term waar u gerust sceptisch over mag zijn, maar voorlopig heeft onderzoek wel uitgewezen dat patiënten gemiddeld twee kledingmaten of meer afvallen als zij Qnexa gebruiken, in een tijdbestek van ongeveer een jaar. Door de werkzame stoffen topiramaat en phentermine neemt de trek in eten aanzienlijk af. Diëten zijn daardoor veel gemakkelijker vol te houden. Er bestaan overigens wel meer stoffen waardoor de trek in eten afneemt, maar de dieetpillen hadden vervolgens meestal zulke vervelende of risicovolle bijwerkingen dat ze steeds (voorlopig of definitief) werden verboden. Voorbeelden daarvan zijn de afslankpillen Teronac en recent nog Rimonabant.

Bijwerkingen

In juli 2010 werd Qnexa voorlopig afgewezen door FMA, omdat er meer onderzoek naar de bijwerkingen gedaan moest worden. Men was vooral bezorgd over de bijwerkingen die betrekking hebben op hart en vaten en op ongeboren kinderen, indien een vrouw per ongeluk zwanger zou raken terwijl ze Qnexa gebruikt.. Nader onderzoek wijst uit dat Qnexa in hoge doseren nauwelijks een versnelde hartslag veroorzaakt (ongeveer 1 a 2 slagen per minuut) en dat het bij de lagere dosering helemaal geen verhoogde hartslag veroorzaakt. Deze uitkomsten ten gunste van hart en bloedvaten maakt de kans groter dan Qnexa binnen afzienbare tijd onder de naam Qnexa zal worden voorgeschreven aan obese patiënten in Amerika, waarna Europa op termijn volgen zal. Men verwacht dat Qnexa daadwerkelijk een groot verschil zal gaan maken voor mensen met obesitas. Zij zullen zoals eerder genoemd 10% of (veel) meer van hun lichaamsgewicht kunnen verliezen, wat zeer hoopvol is en wat een groot gezondheidsvoordeel met zich mee zal brengen. De belangrijkste bijwerkingen van Qnexa zijn:
  • droge mond
  • stemmingswisselingen
  • paresthesie (tintelingen)
  • constipatie
  • slapeloosheid
  • duizeligheid
  • dysgeusie (veranderde smaak)
Verder wordt opgemerkt dat Qnexa de bloeddruk verlaagt en het cholesterolgehalte verlaagt. Dit zijn gunstige bijkomstigheden. De uitval wegens bijwerkingen was onder proefpersonen laag. Dit wil zeggen dat de proefpersonen die Qnexa gebruiken mochten, besloten om het middel te blijven gebruiken aangezien de bijwerkingen geen aanleiding gaven om te stoppen met het middel.

Qnexa versus Xenical

Qnexa lijkt de dieetpil waar iedereen op hoopt. Tweemaal zoveel gewichtsverlies als Xenical en nauwelijks bijwerkingen. Het verlaagd het cholesterolgehalte en de bloeddruk. Het maakt afvallen gemakkelijker en de trek in eten neemt aanzienlijk af. Toch zijn er in het verleden negatieve bijwerkingen gemeld die geweten werden aan de werkzame stoffen phentermine en topamiraat, Nog meer onderzoek moet uitwijzen hoe veilig Qnexa werkelijk is. Vooralsnog lijkt het middel goede kans te maken om binnen afzienbare tijd toch goedgekeurd te worden als behandeling tegen obesitas.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Gezonderworden.nl
  • The Lancet

Reageer op het artikel "Qnexa. Wat zijn de bijwerkingen?"

Infoteur: Kisses
Laatste update: 08-11-2011
Subrubriek: Dieet
Medische informatie…
Schrijf mee!