InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Overgewicht, afvallen en je stofwisseling - Tips en tricks

Overgewicht, afvallen en je stofwisseling - Tips en tricks

Overgewicht, afvallen en je stofwisseling - Tips en tricks Wat is de oorzaak van overgewicht, ook wel obesitas genoemd? En hoe kom je hier het snelste van af? Lees hier allerlei nuttige informatie over afvallen en de werking van de stofwisseling. Lees allerlei tips waardoor je gemakkelijker afvalt, je je stofwisseling op gang houdt en vergeet natuurlijk niet dertig minuten per dag intensief te bewegen.

De oorzaak van overgewicht

Je krijgt overgewicht wanneer je lichaam minder energie verbruikt dan de energie die je binnen krijgt. Wanneer je te veel energie hebt wordt dit overgezet in vetten en koolhydraten. Koolhydraten maken je ook sneller dik. Wanneer het afvallen niet goed lukt kan dit aan je stofwisseling komen, je energieverbruik.

Energie en inspanning

Energie zit vooral in eiwitten, maar eiwitten worden vooral gebruikt als bouwstof. Wanneer je lichamelijke activiteiten uitvoert verbruik je energie, daarom heeft je lichaam veel energie nodig wanneer je je erg inspant, je stofwisseling verhoogt dan. Niet alleen als je je inspant verbrand je energie, zelfs als je ligt verbrand je het.

De werking van de stofwisseling

Je verbrandt calorieën door je stofwisseling. Koolhydraten, vetten en eiwitten veranderen door je stofwisseling in warmte en energie. Calorieën kunnen niet veranderen in vet wanneer je energie verbruikt, daarom is het belangrijk dat je je stofwisseling verhoogt, dit kun je doen op veel verschillende manieren. Hieronder staan een paar voorbeelden:

Ontbijt altijd

Ontbijten is erg gezond, hiermee start je je dag goed. Ontbijten brengt namelijk de stofwisseling op gang. Je lichaam 'ontwaakt' als het ware en het blijft niet in 'slaapstand' als je ontbijt. Wanneer je niet ontbijt dan gaat je lichaam in 'slaapstand' tot je de eerst volgende maaltijd eet.

Eet gekruid en pittig eten

Gekruid en pittig eten zorgen voor een stimulans voor de stofwisseling. Je verbrandt meer calorieën wanneer je dit eet, omdat deze specerijen je stofwisseling laat versnellen. Hoe pittiger iets is, hoe beter voor je spijsvertering. Denk hierbij aan curry, sambal, pittige sauzen, Thaise chillies, paprika, zwarte peper, Indiase chillies of rode pepers. Drink hierbij wel veel water bij je eten en eet ongeveer drie pittige maaltijden per week.

Eet vezels

Je lichaam heeft veel energie nodig om vezels af te breken, dit komt omdat vezels moeilijk te verteren zijn. Wanneer je veel vezels eet dan verhoogt dit de stofwisseling. Er zitten veel vezels in: groenten, volkorenproducten, fruit, noten en peulvruchten.

Vetzuren

Het is belangrijk om gezonde vetzuren te eten. Wanneer je af wilt vallen hoef je niet bang te zijn dat je aankomt van vetzuren, want vet verhoogt de stofwisseling omdat het goed verzadigt. Je moet wel opletten dat je de goede soorten vet eet. Denk hierbij aan olijfolie, vette vis, noten, vitamines A en vitamines D en tot slot een beetje dierlijke vetten.

Koud drinken

Een andere tip is ten slotte het drinken van koude dranken. Wanneer je koude dranken drinkt dan verlaagt je lichaamstemperatuur. Je koelt af, je lichaam neutraliseert dit automatisch, maar hiervoor moet er wel warmte gemaakt worden. Je maakt warmte aan wanneer de stofwisseling verhoogt, en daarom verbrand je meer calorieën. Koud drinken kan dus erg goed helpen.

Fysieke activiteit

De stofwisseling is erg belangrijk voor het afvallen. Wat ook erg belangrijk is, is voldoende beweging krijgen. Wanneer je beweegt neemt het energieverbruik toe en verbrand je meer calorieën. Wat erg jammer is, is dat de dertig minuten per dag beweging er bij veel mensen niet van komt. Ook wanneer je ouder wordt is dit lastiger. Je loopt niet zo snel meer naar de brievenbus toe als je een brief schrijft, maar je zit meestal achter je laptop en je stuurt een e-mail. In een flat of een gebouw zit bijna altijd een lift, daarom gebruik je de trap bijna niet meer. Het is belangrijk om elke dag dertig minuten te besteden aan krachttraining of duurtraining. Hierdoor blijft je stofwisseling beter werken en je verbrand meer calorieën.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Overgewicht - ik ben dikSteeds vaker hoor je alarmerende berichten over overgewicht. Uit cijfers van het CBS (Centraal Bureau voor de Statistiek…
De oorzaken van overgewichtDe oorzaken van overgewichtNaar schatting lijdt ongeveer 12% van de volwassenen in Nederland aan obesitas. Er is sprak van obesitas bij een BMI van…
Overgewicht: maatschappelijke opvattingenOvergewicht: maatschappelijke opvattingenGangbare opvattingen zoals: 'iemand die niets doet verbruikt geen energie', 'overgewicht is de fout van de persoon zelf'…
Kinderen met Overgewicht (Obesitas)Kinderen met Overgewicht (Obesitas)Steeds meer kinderen krijgen op jonge leeftijd te maken met overgewicht. Lees hier waarom kinderen vaker obesitas hebben…
Bronnen en referenties
  • http://www.opdieet.nl/darmwerking.htm
  • http://www.kiloafvallen.nl/oorzaak-overgewicht/

Reageer op het artikel "Overgewicht, afvallen en je stofwisseling - Tips en tricks"

Infoteur: Dazzeltje
Laatste update: 13-04-2015
Subrubriek: Dieet
Special: Afvallen
Medische informatie…
Schrijf mee!