InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Cetomacrogolcrème of -zalf voor een droge en jeukende huid

Cetomacrogolcrème of -zalf voor een droge en jeukende huid

Cetomacrogolcrème of -zalf voor een droge en jeukende huid Als een gewone bodylotion niet meer helpt bij een droge en jeukende huid moeten er andere producten aan te pas komen. Daar hoeft niet altijd meteen de huisarts voor te worden ingeschakeld. Bepaalde geneesmiddelen met een sterke werking kunnen ook zonder recept bij de apotheek en drogist worden verkregen. Zo’n medicijn is bijvoorbeeld cetomacrogol dat zowel in crème als in zalf verkrijgbaar is. Reeds enkele uren na het smeren zal dit product in de meeste gevallen de kwalen verzachten en zal het na een aantal dagen het gewenste genezingsresultaat opleveren.

Bestanddelen en werking cetomacrogol

Cetomacrogol heeft als werkzame bestanddelen cetomacrogol, cetostearyl-alcohol, cetiol en sorbitol en als conserveermiddel sorbinezuur. Aan cetomacrogolcrèmes en -zalven is geen parfum toegevoegd. Gebruik van cetomacrogol zorgt er vooral voor dat de huid minder snel uitdroogt. Dat effect wordt bereikt door de vettende bestanddelen in de crème en de zalf. De huid wordt tevens weer zacht en soepel.

Vochtigheid, droge huid, klachten en herstel

Een droge huid komt vooral in de winter vaak voor. Bij erg koud weer staat de thermostaat van de cv een graadje hoger waardoor de hygrometer daalt. Vooral ook bij vloerverwarming kan dit het geval zijn. Terwijl een ideale vochtigheid in huis 55% is kan die dalen tot 30%. Onder 50% wordt echter als te droog aangemerkt. Bij velen kan de huid op die droge lucht reageren en ontstaan huidklachten als rode vlekken, schilfering, trekkerig gevoel en jeuk. Vooral jeuk kan daarbij als zeer lastig worden ervaren en zelfs voor slaapproblemen zorgen. Bij jeuk ontstaat de neiging om te krabben maar daardoor zal de huid beschadigen wat het genezingsproces niet ten goede komt. Huidklachten door een droge huid kunnen vooral voorkomen op plekken waar de huid dun is zoals scheenbenen en onderrug. Door het gebruik van cetomacrogol kan de huid zich herstellen en kan verdere uitdroging worden voorkomen.

Drie samenstellingen

Van cetomacrogol bestaan, afhankelijk van de smeerbaarheid, drie verschillende samenstellingen zoals crème, vetcrème en zalf.

Cetomacrogolcrème

Dit product is goed smeerbaar en trekt snel in de huid. Het is geschikt voor de normale of gevoelige huid.

Cetomacrogol-vetcrème

Deze crème bevat vaseline welke meewerkt aan het herstellen van de vochtbalans en de huid goed beschermt. Het product is verkrijgbaar in verschillende varianten waarbij meer of minder vaseline is toegevoegd.

Cetomacrogolzalf

Dit product is minder makkelijk smeerbaar dan de crème maar is geschikt voor schilferige, zeer droge en gevoelige huid. Naast vaseline bevat cetomacrogolzalf ook parafine waardoor een afsluitend laagje over de huid ontstaat en vochtverlies wordt voorkomen.

Wetenswaardigheden over cetomacrogol

Het is goed om je voor de aanschaf en bij het gebruik van cetomacrogol bewust te zijn van een aantal wetenswaardigheden op de terreinen van gebruik, werking, bijwerkingen en verkrijgbaarheid.

Gebruik

  • Twee keer per dag: Zowel de crème als de zalf moeten bij voorkeur minimaal twee keer per dag worden gesmeerd en indien nodig vaker.
  • Aanbrengen: Het aanbrengen op de huid mag in een dun laagje.
  • Verdwijnen: Klachten als rode vlekken, schilfering en jeuk verdwijnen meestal binnen enkele dagen.
  • Limiet: Er bestaat geen limiet op het gebruik van de crème en zalf.
  • Bewaren: De crèmes en zalven moeten bewaard worden in de verpakking en bij kamertemperatuur.

Werking

  • Snel effect: Het effect van het smeren van cetomacrogol is snel merkbaar doordat de huid soepel wordt en de jeuk binnen enkele uren vermindert.
  • Intrekken: de crème en zalf zijn in de regel binnen een half uur volledig in de huid getrokken.
  • Duur: Bij ernstige klachten kan het overigens wel twee weken duren voordat de huid volledig hersteld is.
  • Wisselwerkingen: Evenals het voor andere onderwerpen goed is om informatie op te doen kan ook bij cetomacrogol het best de bijsluiter of eventuele informatiefolder worden gelezen over mogelijke wisselwerking van cetomacrogol met andere stoffen.

Bijwerkingen

  • Overgevoeligheid: Een op de honderd mensen is overgevoelig voor het conserveermiddel sorbinezuur dat zich in de crème en zalf bevindt en kunnen klachten als galbulten, huiduitslag en jeuk krijgen.
  • Irritatie: Een andere eveneens weinig voorkomende bijwerking is irritatie in de huidplooien of andere gevoelige huiddelen.

Verkrijgbaarheid

  • Recept: Voor het verkrijgen van cetomacrogol is geen doktersrecept nodig.
  • Verkooppunten: De producen zijn verkrijgbaar bij apotheken en drogisten en via internet.

Garantie voor kwaliteit

Aan de producten zijn de letters FNA toegevoegd. Die afkorting staat voor Formularium der Nederlandse Apothekers. Dat formularium bestaat uit een verzameling van landelijk gestandaardiseerde voorschriften van geneesmiddelen. Een geneesmiddel dat voorzien is van de letters FNA is gegarandeerd van goede kwaliteit.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Sudocrem, voor meer dan alleen luieruitslagSudocrem, voor meer dan alleen luieruitslagSudocrem is een zalf welke je voornamelijk zal doen denken aan babyverzorging. Luieruitslag, schrale billetjes, rode en…
Homeopathische geneesmiddelen bij eczeemHomeopathische geneesmiddelen bij eczeemEczeem is een jeukende uitslag, die gepaard kan gaan met rode plekken, zwelling, schilfering of de vorming van vochtblaa…
Eczeem behandelingEczeem behandelingEczeem is een huidaandoening die vaak voorkomt bij jongere kinderen maar kan ook voorkomen op latere leeftijd. Deze aand…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Mizianitka, Pixabay
  • http://www.apotheek.nl/medicijnen/verzachtende-en-beschermende-creme-en-zalf?product=cetomacrogol-zalf-fna
  • https://www.dokteronline.com/cetomacrogol
  • https://www.knmp.nl/producten/producten-diversen/fna-boek-2013

Reageer op het artikel "Cetomacrogolcrème of -zalf voor een droge en jeukende huid"

Infoteur: Rickandie
Gepubliceerd: 12-12-2017
Subrubriek: Diversen
Special: Droge huid
Medische informatie…
Schrijf mee!