InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Vitamine B5 (pantotheenzuur): functie, voeding en ADH

Vitamine B5 (pantotheenzuur): functie, voeding en ADH

Vitamine B5 (pantotheenzuur): functie, voeding en ADH Vitamine B5 of pantotheenzuur is een essentiële voedingsstof die van nature aanwezig is in sommige voedingsmiddelen. Vitamine B5 wordt soms ook toegevoegd aan voedingsmiddelen en kan als supplement geslikt worden. De belangrijkste functie van deze in water oplosbare B-vitamine is de energievoorziening van het lichaam doordat het nodig is voor de opbouw en afbraak van eiwitten en vetten. Bijna alle op planten en dieren gebaseerde voedingsmiddelen bevatten pantotheenzuur in wisselende hoeveelheden. Enkele van de rijkste voedingsbronnen van vitamine B5 zijn rundvlees, kip, orgaanvlees, volle granen en sommige groenten. Pantotheenzuur wordt ook toegevoegd aan verschillende voedingsmiddelen en het is verkrijgbaar als supplement.

Wat is pantotheenzuur en wat is de functie?

Pantotheenzuur, beter bekend als vitamine B5, helpt het voedsel dat je eet om te zetten in de energie die je nodig hebt. Het is belangrijk voor veel functies in het lichaam, vooral voor de opbouw en afbraak van eiwitten en vetten.

Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH)

De hoeveelheid pantotheenzuur die je nodig hebt, is afhankelijk van je leeftijd en geslacht. Mannen en vrouwen van 18 jaar en ouder hebben dagelijks 5 mg vitamine B5 nodig.

In zonnebloempitten zit onder meer vitamine B5 / Bron: Istock.com/susabellIn zonnebloempitten zit onder meer vitamine B5 / Bron: Istock.com/susabell

Vitamine B5 in voeding

Vitamine B5 of pantotheenzuur is van nature aanwezig in bijna alle voedingsmiddelen. Het wordt ook aan sommige voedingsmiddelen toegevoegd; als toevoeging in levensmiddelen zit meestal calciumpantothenaat, een zeer goed opneembare vitamine B5. Je kan de aanbevolen hoeveelheden pantotheenzuur binnenkrijgen door een verscheidenheid aan voedingsmiddelen te eten, waaronder de volgende:
  • Rundvlees, gevogelte, zeevruchten en orgaanvlees.
  • Eieren en melk(producten).
  • Fruit en groenten, zoals champignons, avocado's, aardappelen en broccoli.
  • Volle granen, zoals volkoren producten, bruine rijst en haver.
  • Peulvruchten, pinda’s, zonnebloempitten en kikkererwten.

Pantotheenzuursupplementen

Pantotheenzuur is verkrijgbaar in voedingssupplementen die alleen pantotheenzuur bevatten, in vitamine B-complex-supplementen en in sommige multivitaminen. Pantotheenzuur in voedingssupplementen is vaak in de vorm van calciumpantothenaat of pantethine. Deze zijn zeer goed opneembaar.

Voldoende vitamine B5 binnenkrijgen

De meeste mensen in Nederland en België krijgen dagelijks genoeg pantotheenzuur binnen. Mensen met een zeldzame erfelijke aandoening die pantothenaatkinase-geassocieerde neurodegeneratie wordt genoemd, kunnen pantotheenzuur echter niet goed gebruiken. Deze stoornis kan leiden tot symptomen die passen bij een vitamine B5-tekort.

Een vitamine B5-tekort kan leiden tot hoofdpijn / Bron: Andresr/Shutterstock.comEen vitamine B5-tekort kan leiden tot hoofdpijn / Bron: Andresr/Shutterstock.com

Gevolgen van een vitamine B5-tekort

Pantotheenzuurdeficiëntie of een vitamine B5-tekort komt maar zelden voor in Nederland of België. Een ernstig tekorten kan leiden tot gevoelloosheid en brandend gevoel in de handen en voeten, hoofdpijn, extreme vermoeidheid, geïrriteerdheid, agitatie, rusteloosheid, slaapproblemen, maagpijn, brandend maagzuur, diarree, misselijkheid, braken en verlies van eetlust.

Effecten van pantotheenzuur op de gezondheid

Anno 2019 wordt onderzocht of een vorm van pantotheenzuur, pantethine genaamd, helpt bij het verlagen van het totale cholesterol. Het wordt ook bestudeerd om te zien of het de niveaus van HDL of 'goede' cholesterol verhoogt. De resultaten van deze onderzoeken zijn tot nu toe veelbelovend, maar er is anno 2019 meer onderzoek nodig om de effecten van pantethine-voedingssupplementen afzonderlijk of in combinatie met een hartgezond dieet beter te begrijpen.

Kan pantotheenzuur schadelijk zijn?

Vitamine B5 of pantotheenzuur is veilig, zelfs bij hoge doses. Het gebruik van zeer hoge doseringen pantotheenzuursupplementen kan echter maagklachten en diarree veroorzaken

Interacties met vitamine B5

Van pantotheenzuur is het anno 2019 niet bekend dat het interfereert met geneesmiddelen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Vitamines op een rij: waarvoor hebben we ze nodigVitamines op een rij: waarvoor hebben we ze nodigVitamines zijn microvoedingsstoffen die onmisbaar zijn voor een goede gezondheid. “Vita” betekent letterlijk “leven”. Vi…
Vitamines en hun werkingVitamines als Vitamine C en vitamine B zijn erg belangrijk voor onze gezondheid. Ook gebruiken bodybuilders stoffen zoal…
Boordevol vitamine E en C: paprikaBoordevol vitamine E en C: paprikaHij zit boordevol vitamine E en C, de paprika! De hoeveelheid vitamine C per 100 gram in een paprika is 150 mg. Een papr…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: istock.com/NatchaS
  • https://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/pantotheenzuur.aspx
  • https://ods.od.nih.gov/factsheets/PantothenicAcid-Consumer/
  • https://ods.od.nih.gov/factsheets/PantothenicAcid-HealthProfessional/
  • https://www.livescience.com/51640-b5-pantothenic-acid.html
  • https://selfhacked.com/blog/top-11-proven-uses-vitamin-b5/
  • Afbeelding bron 1: Istock.com/susabell
  • Afbeelding bron 2: Andresr/Shutterstock.com

Reageer op het artikel "Vitamine B5 (pantotheenzuur): functie, voeding en ADH"

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 26-10-2019
Subrubriek: Diversen
Special: Vitaminen & mineralen
Medische informatie…
Schrijf mee!