InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > De geneeskracht van rooibos

De geneeskracht van rooibos

De geneeskracht van rooibos Rooibosthee wordt steeds populairder. Het Khoisanvolk in Zuid-Afrika plukten van oudsher de twijgen en bladeren en hakten deze fijn om ze te laten fermenteren en drogen. De Zweedse botanicus Carl Humberg maakte in de 17e eeuw als één van de eerste westerlingen kennis met rooibosthee doordat hij bij de Khoisan een kop rooibosthee te drinken kreeg. Er waren destijds al vermoedens dat rooibos gezond en geneeskrachtig was. Daarna verspreidde het gebruik van rooibos over heel Zuid-Afrika. Nederlandse boeren die in de 18e eeuw verhuisden naar Zuid-Afrika begonnen rooibosthee te zetten, in plaats van zwarte thee die uit India en China komt. De boeren van Nederlandse afkomst begonnen vervolgens te handelen in rooibos, wat een lucratief landbouwproduct bleek; het werd naar Europa vervoerd.
Rooibosplant / Bron: Winfried Bruenken (Amrum), Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.5)Rooibosplant / Bron: Winfried Bruenken (Amrum), Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.5)

Inhoud:

Rooibos in de afgelopen 100 jaar

In de 20e eeuw raakten steeds meer mensen overtuigd van de medicinale eigenschappen van rooibos. Er werden wetenschappelijke onderzoeken verricht en de warme rooibosdrank bleek inderdaad diverse helende eigenschappen te bezitten. Deze ontdekking kwam niet alleen door de wetenschap. In 1968 deed een Zuid-Afrikaanse vrouw, Annique Theron, per ongeluk rooibosthee in de papfles van haar kind. De baby had last van allergie en was zeer rusteloos. Na van de rooibosthee gedronken te hebben sliep het kind voor het eerst in 14 maanden drie uur aaneen. Vervolgens werd rooibos wetenschappelijk onderzocht en werd de medicinale werkzaamheid bevestigd. De teeltmethoden van rooibos werden hierna geprofessionaliseerd; er werden standaarden opgericht. Vanaf 1993 is er een standaardwijze om rooibosthee te produceren en Zuid Afrika dat inmiddels bevrijd was van Apartheid en handelsboycotten kon er volop in gaan handelen.

Glas rooibosthee / Bron: 4028mdk09, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Glas rooibosthee / Bron: 4028mdk09, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Voedingsstoffen rooibos

Naast de bekende rode rooibos bestaat er ook groene rooibosthee. Beide zijn erg gezond; er zitten veel antioxidanten in. Vele onderzoeken, maar niet alle, wezen uit dat in groene rooibosthee meer gezonde stoffen zitten dan in de bekende roodachtige rooibos. In rooibos zitten diverse fytonutriënten. Zo zitten er de flavonoïden quercetine, rutine, isoquercitrine en luteoline in. Het bevat vitamine C en de mineralen kalium, natrium, magnesium, calcium, koper, zink, fluoride, mangaan en ijzer..

Een gezonde drank zonder contra-indicaties

Rooibos is een gezonde theedrank die geschikt is voor dagelijks gebruik. Zelfs baby's kunnen er goed tegen. Het helpt mee allerlei aandoeningen te voorkomen. Er zijn geen contra-indicaties of omstandigheden waarin het niet gedronken kan worden bekend en er zijn geen interacties met medicijnen bekend. Het is een onschadelijke drank. Er zit geen cafeïne in zoals bij koffie en zwarte thee en het bevat slechts een laag percentage looistoffen.

Haal het beste uit rooibos

De enige bedenking die je kan maken is dat voor de teelt van rooibos uit de supermarkt pesticiden worden gebruikt waardoor de plant niet meer geneeskrachtig is. Je kunt daarom het best biologische rooibosthee drinken. Om optimaal van de genezende antioxidanten in rooibos gebruik te maken moet je de thee 10 minuten lag koken in een pan, en dus geen kokend water opschenken in een theepot.

Rooibos tegen allergie

Aspalathine en quercetine remmen de vrijstelling van histamine uit de stamcellen. Hierdoor worden de allergische reacties van het lichaam verkleind. Inname van flavonoïden en vitamine C resulteert in een beter werkend immuunsysteem. De medicinale werkingen zorgen ervoor dat allergische reacties verdwijnen. Rooibos wordt in de fytotherapie ingezet als middel tegen allergie. Hieronder volgt een opsomming van enkele allergische indicaties waartegen rooibios medicinaal werkt:
Groene rooibos is volgens wetenschappers nog gezonder dan gewone rooibos / Bron: Badagnani, Wikimedia Commons (CC BY-3.0)Groene rooibos is volgens wetenschappers nog gezonder dan gewone rooibos / Bron: Badagnani, Wikimedia Commons (CC BY-3.0)
  • Melkallergie van baby's,
  • Voedingsallergie,
  • Huilbabies die snel overgeven en krampjes hebben,
  • Diarree, losse stoelgang of krampen door voedingsallergie,
  • eczeem, psoriasis,
  • Hooikoorts, huisstofmijtallergie,
  • Astma en astmatische bronchitis.

Rooibos als kankerpreventie

Rooibos is een antimutageen, wat wil zeggen dat het DNA beschermt tegen mutaties, zo is gebleken uit in vitro-wetenschappelijke experimenten. ´In vitro´ is een bepaalde onderzoeksmethode waarbij levende cellen in een reageerbuis worden onderzocht en niet in de natuurlijke omgeving van het lichaam. Ook worden in vitro de vorming van kankerverwekkende stoffen tegen gegaan. Deze werkingen zijn vooral toe te schrijven aan quercetine en luteoline. Quercetine zorgt eveneens voor bescherming tegen huidtumoren. Rooibos beschermt tegen kanker in het algemeen en kan de negatieve effecten van vermijdbare oorzaken van kanker neutraliseren. Het ontgift het lichaam. Schadelijke effecten van röntgenstraling en radioactieve straling worden gestopt. Het biedt bescherming tegen gifstoffen uit het milieu, uit voedingsadditieven, zware metalen en het voorkomt de schade van vrije radicalen die ontstaat door heftige lichaamsactiviteit.

Rooibos preventief tegen hart- en vaatziekten

Mangaan, zink en rutine stabiliseren de vaatwanden. Rooibos is een bloedverdunner omdat er quercetine en rutine in zit. Rooibos helpt tegen hoge bloeddruk door aanwezige orientine, iso-orientine, vitexine en isovitexine. Verder helpen de antioxidanteigenschappen zeer goed omdat deze voorkomen dat cholesterol oxideert en zich hecht aan de wanden van de bloedvaten. Daarom is rooibosthee een goed preventief middel tegen bloedsomloop stoornissen, aderverkalking of atherosclerose en hart- en vaatziekten in het algemeen.

Bloeiende rooibos / Bron: Winfried Bruenken (Amrum), Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.5)Bloeiende rooibos / Bron: Winfried Bruenken (Amrum), Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.5)

Borstvoeding en rooibos

Goed nieuws voor rooibosthee drinkende moeders die hun baby borstvoeding geven is dat rooibos de zogvorming bevordert; de moeder maakt meer melk aan. Verder gaat rooibos kolieken bij baby's tegen. Vrouwen die baby's borstvoeding geven hoeven enkel zelf rooibosthee te drinken om de baby te laten meegenieten van de geneeskrachtige eigenschappen. Als extra plezante bijkomstigheid wordt een baby een beetje rustiger van rooibos.

Flesvoeding en rooibos

Speciaal voor baby's met kolieken kun je lauwe rooibosthee in een fles doen. Denk eraan dat je nooit baby's een fles mag geven die in de magnetron is geweest; dat staat in alle bijsluiters van magnetrons. Officieel is de reden hiervoor dat magnetrons een drank ongelijk opwarmen maar onafhankelijk onderzoek heeft uitgewezen dat magnetronstraling moleculen dermate degenereren dat het lichaam van een baby het als vergif ziet en er ziek van wordt; soms gaat de baby zelfs dood door in de magnetron opgewarmde producten. Dat is de reden dat in elke bijsluiter van de magnetron staat dat er geen flesvoeding in opgewarmd mag worden.

Van rooibos word je relaxed

Rooibostheedrinkers kunnen beter tegen stress. Het is een rustgevende, ontspannende en verkwikkende drank voor het zenuwgestel. Daarom wordt het ingezet voor mensen met verminderde stressbestendigheid. Wanneer iemand licht depressief is, kan rooibosthee eveneens helpen. Allerlei nerveuze spanningen zullen verdwijnen als je dagelijks rooibosthee drinkt, en bovendien kun je ´s nachts beter slapen, zonder telkens wakker te worden. Het kan prima worden ingezet tegen hyperactieve kinderen.

Overige medicinale toepassingen rooibos

De antioxidanten zorgen ervoor dat ouderdomsverschijnselen zich minder snel voordoen; je wordt gezond oud. Zo werkt het tegen grijze staar of maculadegeneratie, Alzheimer, geheugenverlies en dementie. De antioxidanten in rooibosthee zijn daar in de eerste plaats verantwoordelijk voor, met name de flavonoïden. Natuurlijk is rooibos ook goed tegen ziekten die voorkomen bij jonge mensen. Rooibos helpt preventief tegen:
Losse rooibosthee / Bron: Soultea.de/André Helbig, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Losse rooibosthee / Bron: Soultea.de/André Helbig, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Verzwakte immuniteit,
  • Herpesinfecties,
  • Wratten door het humaan papilloma virus,
  • Virale infecties,
  • Maagdarmkrampen,
  • Constipatie,
  • Leverziekte,
  • Ouderdomsdiabetes.

Uitwendig gebruik rooibos

Rooibosthee die is afgekoeld hoef je niet gelijk weg te gooien; je kunt het gebruiken als compres. Maak een doek nat met rooibosthee. Je kunt ook een bad nemen met hele sterke rooibosthee. Het helpt tegen de volgende indicaties:
  • Eczeem, jeukende huidirritaties en luierdermatitis,
  • Dermatitis, fotosensitieve dermatitis, psoriasis,
  • Herpes simplex of koortsblaasjes en acné,
  • Ruwe huid.

Consulteer de fytotherapeut

Wie rooibos als geneesmiddel wilt gebruiken kan het best een consult nemen bij een fytotherapeut. Rooibosextracten en medicijnen in de vorm van moedertincturen, poeders en capsules dienen enkel op voorschrift van bevoegden ingenomen te worden. Een huisarts of fytotherapeut kan je daarover adviseren. Alle in dit artikel genoemde medicinale werkingen van rooibos zijn gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek en komen uit het Groot Handboek Geneeskrachtige Planten van Geert Verhelst, een standaardwerk op het gebied van genezende planten. Het boek wordt veel gebruikt in de fytotherapie.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Rooibosthee: een lekkere, maar ook gezonde thee!Rooibosthee: een lekkere, maar ook gezonde thee!Naast normale thee gemaakt van originele theeplanten zijn tegenwoordig ook veel kruidenthees populair. Een van die kruid…
Gezondheidsvoordelen van rooibostheeGezondheidsvoordelen van rooibostheeHet is inmiddels algemeen bekend dat het drinken van thee gezond kan zijn voor het lichaam. Er zijn verschillende soorte…
Rooibos, gezond voor meer dan je misschien denkt!Rooibos staat vooral bekend als de thee die uit Zuid-Afrika komt. Deze "nectar van de natuur" zoals de thee daar genoemd…
Rooibosthee, lekker en gezondRooibos (Aspalathus linearis) is een Zuid-Afrikaanse vlinderbloemige struik, familie van brem en klaver, die van oudsher…
Thee gezond? Verschillende thees met gezonde effectenThee gezond? Verschillende thees met gezonde effectenElke thee zonder enkele toevoeging (zoals suiker) is in principe hartstikke gezond doordat het alleen heet water en thee…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "De geneeskracht van rooibos"

Infoteur: Tom008
Laatste update: 20-12-2013
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!