InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Overwegingen maagoperatie bij overgewicht

Overwegingen maagoperatie bij overgewicht

Overwegingen maagoperatie bij overgewicht Als afvallen maar niet wil lukken en je hebt allerlei diëten gevolgd, dan wil je er alles aan doen om gewicht kwijt te raken. Er kan een medische reden dat je af moet vallen omdat het overgewicht een bedreiging vormt voor je gezondheid. Het kan gaan om een hoge bloeddruk wat de kans op een hartaanval vergroot. Dan komt er een moment dat je misschien wel een maagoperatie overweegt. Een operatie vormt altijd een zeker risico. Dit overleg je samen met je arts. Er bestaan verschillende vormen van een maagoperatie.

Als een dieet niet helpt

Bij sommige mensen is het niet mogelijk om af te vallen terwijl ze zich aan alle voorschriften houden. Ze eten niet teveel, bewegen genoeg en toch geeft de weegschaal niets minder aan. Dit is erg frustrerend en het kan een medische oorzaak hebben. Er kan bijvoorbeeld sprake zijn van een verstoorde hormoonhuishouding of een genetische afwijking dat het afvallen erg bemoeilijkt. Als je er alles aan gedaan hebt, maar geen resultaat hebt bereikt, dan is het misschien een goed idee om een bezoek te brengen aan een arts die zich bezig houdt met gewichtscontrole.

Operatie als laatste redmiddel

Als je het erg moeilijk of onmogelijk vindt om je gewicht op onder controle te krijgen of er is sprake van een medische aandoening waarbij het van belang is dat je gewicht kwijt raakt, kan een arts besluiten dat je in aanmerking komt voor een operatie. Toch moet je een operatie voor gewichtsverlies beschouwen als een laatste redmiddel, en wel om de volgende redenen:
  • De operatie is succes, maar als je geopereerd wordt loopt je altijd een zeker risico.
  • Een operatie is geen wondermiddel of een snelle oplossing voor als je te zwaar bent. Natuurlijk helpt het wel, maar als je je slechte gewoonten niet aanpakt, dan kan de verkleinde maag zelfs weer opgerekt worden.

Kosten

Een operatie voor een maagoperatie is erg duur: de tarieven voor het plaatsen van een maagband beginnen bij een bedrag vanaf 5.000 euro. In sommige gevallen dekt de verzekering je behandeling, maar dat wordt van persoon tot persoon apart beoordeeld. Zo moet bijvoorbeeld worden bepaald of de voordelen van de operatie opwegen tegen het medische risico en de hoge kosten.

Wanneer kom je in aanmerking?

Om te bepalen of je in aanmerking komt voor een operatie wordt er gekeken naar je BMI. Dit is een maat voor de verhouding tussen je gewicht en lengte. Hierbij wordt het gewicht (in kilo’s) gedeeld door je lengte in het kwadraat (in meters). Een normaal gewicht is een BMI tussen de 20 en 25. Bij een BMI boven de 40 is vrijwel altijd een medische indicatie voor het plaatsen van een maagbandje.
Een BMI tussen de 35 en 40 is dat vaak ook, vooral wanneer er daarnaast nog andere medische risico’s spelen, zoals bijvoorbeeld een hoge bloeddruk.

Opereren

Als je samen met je arts besluit om toch voor een operatie te kiezen, dan zijn er de volgende mogelijkheden:

Maagverkleining door dicht nieten

Deze operatie werkt doordat een kleinere maagzak je eerder een vol gevoel geeft, zodat je minder kunt eten. De nieuwe maat van de maag voorkomt dat mensen te veel eten en als ze dat toch doen, voelen ze zich ziek.

Een maagband

Deze manier om je maaginhoud te verkleinen werkt net als een dichtgeniete maag, maar is minder drastisch. Deze operatie wordt vaker toegepast dan bypassoperaties van de maag. Hierbij wordt een maagband (een klein stripje) om de bovenste deel van de maag gelegd. Daardoor wordt je maaginhoud kleiner zodat de hoeveelheid voedsel die je kunt eten, een stuk kleiner wordt. Toch kunnen patiënten gemakkelijker smokkelen dan bij een maag die met nietjes is verkleind of bij een gastric bypass, doordat de omvang van de maag niet echt wordt verkleind. Als gevolg daarvan zijn de resultaten vaak wat minder. Een maagband is dan ook niet voor iedereen geschikt.

Gastric bypass

Hierbij wordt een deel van de maag verwijderd zodat er een klein zakje overblijft. Dit zorgt ervoor dat er minder voedsel kan worden ingenomen. Het kleine maagzakje wordt aangesloten op de dunne darm. Zo’n 10 tot 20 procent van de mensen die een gastric bypass hebben ondergaan, hebben daarna nog een operatie nodig om complicaties ongedaan te maken. Het gaat dan meestal om buikhernia's. Ook is er een kans op het krijgen van galstenen.

Risicovol

Een maagverkleining blijft een operatie waaraan risico’s zijn verbonden. Er wordt nadrukkelijk geadviseerd om eerst te proberen gewicht te verliezen op een andere manier. Zo kun je als zelf afvallen niet lukt, eerst de hulp van een diëtist of voedingsdeskundige inschakelen alvorens zo’n ingrijpende operatie te willen laten uitvoeren.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Obesitaschirurgie is soms oplossing voor extreem overgewichtObesitaschirurgie is soms oplossing voor extreem overgewichtVoor mensen die problemen hebben met ernstig overgewicht, zijn er talloze mogelijkheden om af te slanken. Toch is het vo…
De maagverkleining ofterwijl de Gastric BypassEen maagverkleining wordt ook wel een Gastric Bypass genoemd. Een Gastric Bypass is een operatieve ingreep wat u helpt m…
Maagverkleining: voedingstips voor je gewicht na de operatieMaagverkleining: voedingstips voor je gewicht na de operatieZwaarlijvige mensen vinden vaak een oplossing voor obesitas dankzij een maagoperatie, waardoor de bijhorende gezondheids…
Maagverkleining: welke soorten "gastric bypass" zijn er?Maagverkleining: welke soorten "gastric bypass" zijn er?Als je zwaarlijvig bent en gewicht wilt verliezen, dan kan dat heel wat tijd in beslag nemen. Een dieet volgen kan soms…
Overgewicht: door een operatie af van je overgewichtOvergewicht: door een operatie af van je overgewichtSommige mensen storen zich aan hun overgewicht of krijgen van hun dokter te horen dat ze er echt niet aan moeten doen om…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Cocoparisienne, Pixabay
  • Boek: gezond ouder worden voor dummies. ISBN 9789043016513

Reageer op het artikel "Overwegingen maagoperatie bij overgewicht"

Reactie

Anissa, 23-04-2013 22:19 #1
Goede avond. Ik ben anissa. Ik ben van zwemmers 198 kilo naar 131 kilo afgevallen. Zonder hulp. Ik was onze 15 jaar rolstoelbehoevend. Daardoor word ik ook steeds zwaarder door verkeerd en ongezond te leven. Ik heb zelf alles gedaan zonder hulp. Het was een heel proces. Ik heb nu veel overtollig huid waar ik veel pijn van heb. Ik moet nog 22 kilo afvallen maar die laatste kilo's afvallen zijn zo zwaar. Ik leef en eet heel gezond, maar het lukt me niet meer. Mijn arts heeft mij aangeraden om een maagverkleining to laten doen maar ik vind het erg moeilijk. Omdat ik al zover ben gekomen. Wat zal u mij aanraden? Wie kan mij adviseren? Ik loopt sport doe alles weer zonder rolstoel. Ben de laatste tijd alleen erg moe. Mijn benen blijven erg zwaar die vallen erg moeilijk af.
Vriendelijke groetjes anissa

Infoteur: Ymbakker
Laatste update: 01-01-2017
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Overgewicht
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!