InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Tips om meer groente en fruit te eten

Tips om meer groente en fruit te eten

Tips om meer groente en fruit te eten Meer groente en fruit eten is soms makkelijker gezegd dan gedaan. Ook al weten we dat het gezonder is dan de meeste hartige of zoete snacks. Toch is het, zoals zo vaak, een kwestie van wennen. Als je langzaam begint met meer groente en fruit te eten wordt het op den duur een gewoonte. Begin bij het ontbijt en kies later recepten die je bij de andere maaltijden kan gebruiken. Ook al heb je weinig tijd, uiteindelijk zal je meer voordeel dan nadeel van meer groente en fruit eten ondervinden.

Ontbijt

Begin de dag met fruit bij het ontbijt. Aardbeien, bessen, frambozen, stukjes banaan of appel kan je door de yoghurt, muesli, ontbijtgranen of havermout mengen. Verder kan je fruit uit het vuistje eten natuurlijk of een fruitsalade maken met verschillende soorten fruit. Als je 's morgens liever brood eet, probeer dan eens gesneden aardbei of banaan op de boterham. Heb je liever hartig, doe dan plakjes tomaat op je boterham met kaas of plakjes komkommer op je boterham met ham. Als je pannenkoeken eet, doe er wat bessen, aardbeien of banaan op. Als je een omelet maakt voeg dan champignons, tomaten, paprika of uien toe.

Aardbeien door de muesliAardbeien door de muesli
Schaaltje rauwkostSchaaltje rauwkost
Wortelen in de kippensoepWortelen in de kippensoep

Maaltijden

Eet bij de warme maaltijd eventueel twee soorten groente in plaats van één soort. Probeer de helft van het bord te vullen met groente, liever nog meer. Hou wat verse groente over, snij het klein en bewaar het in de vriezer voor in de soep. Op de dagen dat je niet kookt kan je bij de broodmaaltijd wat rauwkost nemen. Groentesoep is gezond, voeg verschillende soorten groente toe aan de soep. Doe ook in andere soepen extra groente. Zoals uien In de tomatensoep en gesneden wortelen in de kippensoep.

Recepten

Zoek zoveel mogelijk recepten waar groente en/of fruit in is verwerkt. Er zijn talloze recepten te vinden waarmee heerlijke gerechten gemaakt kunnen worden. Zowel hoofdgerechten als soepen, desserts, dranken en voorgerechten.

Tussendoortjes

Neem als tussendoortje een mandarijn, appel of banaan. Of eet snoepgroente zoals tomaatjes, paprikaatjes of worteltjes. Ze zijn ook handig om in de auto mee te nemen, de kinderen vinden ze vaak heerlijk. Je kan ook verschillende soorten groente klein snijden of hakken en in de koelkast bewaren voor de momenten dat je trek krijgt in een snack of tussendoortjes. Zoals paprika's, selderij, komkommer, peentjes of radijs. Vul een schaaltje hiermee en neem het in plaats van een vette of zoete snack.

Weinig tijd

Heb je niet veel tijd om het eten te bereiden, denk dan eens aan gewassen en voorgesneden verse groente die in de meeste supermarkten te koop is. Verse gesneden wokgroente, uien en paprika zijn ook bijna overal verkrijgbaar. Fruitsalades, voor het dessert of verschillende soorten verse gewassen en gesneden sla als extra groente bij de maaltijd. Zorg dat je voldoende voorraad groente in de vriezer hebt zodat je niet misgrijpt. Geen tijd om te ontbijten? Pak een appel, perzik, sinaasappel of een banaan en eet hem onderweg naar je werk.

In het zicht

Bewaar klein fruit en snoepfruit in doorzichtige bewaardozen op ooghoogte in de koelkast zodat je sneller geneigd bent om het te pakken. Denk ook aan de kinderen en zet de dozen laag in de koelkast. Zet een fruitschaal op tafel en op het werkblad in de keuken.

Kies kleur

Groente en fruit zijn er in meerdere kleuren. Verschillende kleuren hebben verschillende voedingsstoffen. Zo heb je wit, rood, oranje, geel, groen en paarsblauw. Hoe meer kleur op je bord, hoe meer verschillende voedingsstoffen je naar binnen krijgt. Het staat nog appetijtelijk ook.

Vier keer voordeel

Niet alleen is het gezonder om meer groente en fruit te eten, door de voedingsvezels zit je ook langer vol. Groente en fruit hebben meestal een lage glycemische index waardoor het gunstig is voor het bloedsuikergehalte. Ook kan je groente en fruit bij het afvallen blijven eten.

Meer tips

  • Laat kinderen hun eigen fruit en/of groente kiezen bij het boodschappen doen.
  • Kies af en toe voor gedroogde vruchten. Ze zijn smakelijk en je kan ze toevoegen aan muesli of yoghurt of zo uit de hand eten. Je kan zakken met gedroogde vruchten kopen en zelf klein snijden maar ze zijn ook in handige kleine doosje te koop. In verschillende combinaties van onder andere rozijnen, appel en abrikoos.
  • Geef kinderen fruit en/of snoepgroente mee naar school.
  • Probeer nieuwe soorten uit zoals broccolini, een combinatie van broccoli en de Chinese koolsoort. Of de Toma Bella, een combinatie van tomaat en paprika.
  • Kies fruit en groente van het seizoen, dan zullen ze ook goedkoper zijn.
  • Laat kinderen al jong wennen aan de smaken van verschillende soorten groente en fruit. Ze zullen zelf wel uitkiezen welke smaak ze het lekkerst vinden.

Lees verder

© 2014 - 2019 Writersblock27, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Gezonder eten, meer groente en fruit, gezonde voedingGezonder eten, meer groente en fruit, gezonde voedingHet inpassen van gezond fruit en groente in het dagelijkse eetpatroon lijkt ingewikkelder dan het in werkelijkheid is. P…
Ontgift je lichaam met een fruitdag!Ontgift je lichaam met een fruitdag!Af en toe een fruitdag inplannen is geen gek idee. Het is een reiniging voor je lichaam. Je eet op zo'n dag bijna niets…
Afvallen met Rauw VoedselAfvallen met Rauw VoedselAfvallen met rauw voedsel is een zeer gezonde manier om gewicht te verliezen. De enzymen in rauw voedsel zullen meer vet…
Gezonde tussendoortjes vermijden te veel suiker op het werkGezonde tussendoortjes vermijden te veel suiker op het werkHet is veel makkelijker om niet te veel suiker te eten op het werk door je drang naar suiker onder controle te houden. G…
Baby vanaf 12 maanden: Eten wat de pot schaftBaby vanaf 12 maanden: Eten wat de pot schaftVanaf 12 maanden mag je kind alles eten. Waar moet je nu opletten? In dit artikel kun je dat vinden.
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org
  • http://www.telegraph.co.uk
  • http://www.groentenenfruit.nl

Reageer op het artikel "Tips om meer groente en fruit te eten"

Infoteur: Writersblock27
Laatste update: 06-09-2014
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Gezondheid
Medische informatie…
Schrijf mee!