InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Gezonde voeding voor de huid: bramen, groene thee en water

Gezonde voeding voor de huid: bramen, groene thee en water

Gezonde voeding voor de huid: bramen, groene thee en water Wil je een stralende en gezonde huid? Zorg er dan voor dat je genoeg drinkt, dat je voldoende slaapt, stress minimaliseert, dagelijks beweegt en gezond en gevarieerd eet. Wees verder matig met alcohol en rook niet. Hoe gezonder de voedingsmiddelen die je dagelijks eet, hoe beter je huid eruit zal zien. Het omgekeerde is ook waar. Hoe minder aandacht je besteedt aan gezonde voeding, hoe meer problemen je kunt verwachten met je huid. Door verkeerde leefgewoonten kun je een vale, droge, ouder uitziende huid krijgen. Bovendien kunnen een aantal chronische huidproblemen direct worden gerelateerd aan voeding. Welke voedingsmiddelen zijn gezond of goed voor je huid?

Gezonde voeding voor de huid

Lever, vis en melk(producten)

Vitamine A is niet alleen goed voor de ogen en de weerstand, maar ook voor de huid. Het lichaam heeft vitamine A nodig voor de aanmaak van nieuwe cellen en de weefselstructuur van de huid. Vitamine A zit in dierlijke producten en komt vooral voor in lever, vis, melk(producten) en boter. Vitamine A is een in vet oplosbare vitamine, wat betekent dat er meer vitamine A in volle melk en volvette (48+) kaas zit dan in halfvolle melk of 20+ kaas. Fruit en groenten bevatten bèta-caroteen (pro-vitamine A), dat in het lichaam wordt omgezet in vitamine A. Dit gebeurt naar behoefte. Hier te lande wordt vitamine A toegevoegd aan de levensmiddelen margarine, halvarine en bak- en braadproducten.

Bramen / Bron: Pixel2013, PixabayBramen / Bron: Pixel2013, Pixabay

Bramen, blauwe bessen, aardbeien en pruimen

De gemeenschappelijke factor tussen deze vier voedingsmiddelen (bramen, bessen, pruimen en aardbeien) is hun hoge gehalte aan antioxidanten. In een studie die werd gepubliceerd in het Journal of Agricultural and Food Chemistry, kwamen deze vier vruchten uit de bus met de meeste antioxidantcapaciteit van alle levensmiddelen. Voedsel met een hoge antioxidantwaarde draagt eraan bij om de risico’s van kanker, degeneratie en ziekte te verlagen. De voordelen van deze voedingsmiddelen voor een gezonde huid zijn ook aanzienlijk. Vrije radicalen beschadigen de dubbele membranen van de levende huidcellen, waardoor mogelijk schade aan het DNA van die cel ontstaat. De antioxidanten en andere fytochemicaliën in deze vruchten kunnen de cel helpen beschermen, zodat er minder kans is op beschadigingen. Andere vruchten en groenten met een hoge antioxidantwaarde zijn onder meer artisjokken, bonen en pecannoten.

Walnoten / Bron: LubosHouska, PixabayWalnoten / Bron: LubosHouska, Pixabay

Zalm, walnoten, koolzaadolie, en lijnzaad

Zalm, walnoten, koolzaadolie en lijnzaad zijn schijnbaar ongerelateerde voedingsmiddelen, doch ze leveren allemaal essentiële vetzuren: de belangrijkste elementen voor een gezonde huid. Essentiële vetzuren zijn verantwoordelijk voor gezonde celmembranen, die op hun beurt als taak hebben om het actieve transport (in de cel) te reguleren. Het membraan gaat selectief te werk wat betreft het doorlaten en afstoten van de juiste stoffen: nutriënten doorlaten in de cel en afvalproducten uit de cel krijgen. Daarnaast kan het membraam de cel afschermen tegen weer andere stoffen, bijvoorbeeld schadelijke stoffen. Het celmembraan bevat ook water. Hoe sterker die barrière is, des te beter je cellen vocht kunnen vasthouden. En dat betekent een vollere, jongere uitziende huid.

Ontstekingsproces

Hetzelfde ontstekingsproces dat bloedvaten kan beschadigen en leidt tot hart- en vaatziekten, kan huidcellen beschadigen. Essentiële vetzuren bieden bescherming tegen beide schadelijke processen. De bekendste essentiële vetzuren zijn omega-3 en omega-6, die met elkaar in evenwicht moeten zijn voor een goede gezondheid (en goede huid). Ofschoon we genoeg omega-6 binnen lijken te krijgen, krijgen veel mensen (veel) te weinig omega-3-vetzuren binnen. Vis, walnoten en lijnzaadolie behoren tot de beste bronnen.

Gezonde oliën voor een gezonde huid

Deze bevatten essentiële vetzuren. Het eten van goede kwaliteit oliën is goed voor de huid. Welke oliën zijn de juiste zijn voor een gezonde huid? Oliën die koud geperst zijn of extra vierge olijfolie zijn aan te bevelen. Extra vierge olijfolie is olie van de eerste persing en is zeer geschikt om koud te gebruiken bij bijvoorbeeld de bereiding van salades.

Paranoten zijn rijk aan selenium / Bron: Gadini, PixabayParanoten zijn rijk aan selenium / Bron: Gadini, Pixabay

Volkorenbrood en paranoten gezond voor de huid

Het mineraal selenium is gezond voor de huid. Deskundigen zeggen dat selenium een ​​belangrijke rol speelt in de gezondheid van huidcellen. Sommige studies tonen aan dat zelfs huidbeschadigingen als gevolg van de zon minder gevolgen heeft, als je voldoende selenium inneemt. Vis, vlees, brood en andere graanproducten, eieren, kip, lever, en knoflook zijn allemaal goede bronnen van selenium. Maar het zijn vooral paranoten die een hoog gehalte aan seleen hebben. Per 100 gram bevatten ze bijna 3500% van de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid (ADH). Je kunt deze noten los kopen bij de notenboer. Zorg er wel voor dat je niet te veel neemt, want een overdaad aan selenium is niet goed.

Groene thee: weldoener voor de huid

Groene thee heeft anti-inflammatoire eigenschappen, en beschermt het celmembraan. Het kan zelfs het risico op huidkanker verminderen. De polyfenolen in groene thee hebben anti-inflammatoire eigenschappen die gunstig zijn voor de gezondheid van de huid in het algemeen.

Water is gezond voor de huid

Voor een gezonde huid, moet de rol van goede hydratatie niet onderschat worden. Wanneer die hydratatie afkomstig is van zuiver, schoon water - dus geen frisdrank of andere ongezonde, suikerrijke producten - help je je huidcellen enorm. De huid heeft minstens acht glazen vocht per dag nodig. Hoeveel je precies nodig hebt, is mede afhankelijk van de temperatuur, je lichaamslengte, de mate van inspanning, etc. Water speelt een belangrijke rol bij de zuivering van het lichaam. De nieren hebben hebben behoefte aan veel vocht om afvalstoffen af te voeren.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Voeding, de sleutel tot een mooie huid?Voeding, de sleutel tot een mooie huid?“Je bent wat je eet!” Is een bekende uitspraak. De huid is de spiegel van onze gezondheid. Slechte voeding kan resultere…
Een mooie huid door voedingEen mooie huid door voedingEen mooie huid wil iedereen. Door gezond te eten met voldoende vitamines kan een stralende huid bereikt worden. Veel hui…
Silicium: voor gezond elastisch haar, vol volumeSilicium: voor gezond elastisch haar, vol volumeGezond haar vol volume willen we allemaal. Silicium zorgt voor gezond, elastisch, sterk haar vol volume. Silicium is kie…
Lekker in je vel zitten voor de zomerLekker in je vel zitten voor de zomerZodra de zomer er aan komt, willen we graag ons lichaam in vorm brengen. De overtollige winterkilo´s moeten weg, die ble…
Voeding en een gezonde huidJe kunt je huid nog zo goed verzorgen aan de buitenkant, als je niet oplet met wat je eet, zul je niet optimaal resultaa…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Gerryimages, Pixabay
  • http://www.webmd.com/beauty/features/abcs-of-healthy-skin-diet
  • http://www.gezondheidsweb.eu/vitamines/vitamine-magere-zuivelproducten-zijn-extra-verrijkt-met-vitamine
  • http://www.prevention.com/beauty/25-best-foods-for-your-skin/slide/3
  • http://www.bbcgoodfood.com/howto/guide/eat-your-way-fabulous-skin
  • http://www.vitamine-info.nl/waar-zit-het-in/vitamines/
  • http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/vitamine-a.aspx
  • Afbeelding bron 1: Pixel2013, Pixabay
  • Afbeelding bron 2: LubosHouska, Pixabay
  • Afbeelding bron 3: Gadini, Pixabay

Reageer op het artikel "Gezonde voeding voor de huid: bramen, groene thee en water"

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 03-08-2019
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!