InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Paranoten: gezondheidsvoordelen & voedingswaarde Brazil nuts

Paranoten: gezondheidsvoordelen & voedingswaarde Brazil nuts

Paranoten: gezondheidsvoordelen & voedingswaarde Brazil nuts Paranoten (Brazil nuts) zijn gezonde noten die worden geleverd door een boom (Bertholletia excelsa) die van nature in Zuid-Amerika voorkomt. Een paranoot van ongeveer 4 gram bevat onder meer selenium, maar de hoeveelheid varieert enorm en ligt ergens tussen de 10 en 144 microgram. De belangrijkste gezondheidsvoordelen van seleniumrijke paranoten zijn hun vermogen om ontstekingen te verminderen, de gezondheid van het hart te verbeteren, helpen bij huidverzorging, gewichtsverlies bevorderen, tekenen van veroudering verminderen, de schildklierfunctie reguleren en angst bestrijden. Deze noten versterken ook het immuunsysteem, stimuleren de celvernieuwing, groei en reparatie, verbeteren het spijsverteringsproces en stimuleren de mannelijke vruchtbaarheid.
Gepelde paranoten / Bron: Quadell, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Gepelde paranoten / Bron: Quadell, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Wat zijn paranoten?

Paranoten of Brazil nuts (met de wetenschappelijke naam Bertholletia excelsa), zijn een voedzame en heerlijke soort noten die afkomstig zijn van een boom in Zuid-Amerika met dezelfde naam. De boom is inheems in Zuid-Amerikaanse landen, waaronder Venezuela, Colombia, Peru en Brazilië, en is vaak te vinden langs de oevers van grote rivieren. Deze noten worden in grote hoeveelheden geëxporteerd vanuit het Zuid-Amerikaanse continent en worden overal ter wereld verkocht, van de notenboer in Appingedam tot een overdekte markt in Peking (China).

Voedingswaarde van Brazil nuts

Voedingswaarde paranoten of Brazil nuts per 100 gram (vitaminen en mineralen):

Vitamine of mineraalHoeveelheid
Vitamine A-
Vitamine B10,7 mg
Vitamine B20,2 mg
Vitamine B30,3 mg
Vitamine B50,2 mg
Vitamine B6-
Vitamine B8-
Vitamine B1160 µg
Vitamine B12-
Vitamine C7 mg
Vitamine D-
Vitamine E7,2 mg
Vitamine K-
Jodium20 µg
Chloor-
Chroom-
Natrium5 mg
Kalium600 mg
Calcium136 mg
Fosfor500 mg
IJzer4 mg
Magnesium410 mg
Koper1,78 mg
Zink1 mg
Selenium1917 µg
Mangaan?
Molybdeen?
Fluoride-

Paranoten / Bron: Lior Golgher / U.S. Department of Agriculture , Wikimedia Commons (CC BY-SA-4.0)Paranoten / Bron: Lior Golgher / U.S. Department of Agriculture , Wikimedia Commons (CC BY-SA-4.0)

Gezondheidsvoordelen van paranoten

De gezondheidsvoordelen van selenium zijn enorm, maar het is vaak moeilijk om voldoende selenium binnen te krijgen via je dagelijkse voeding. Door dagelijks een aantal paranoten te eten, krijg je voldoende van dit mineraal binnen. Paranoten zijn de belangrijkste voedselbron ter wereld voor dit mineraal. Genieten van slechts één tot twee paranoten is vaak voldoende en zelfs beter dan een supplement, om een ​​gezond niveau aan selenium in je lichaam te behouden. Selenium is van cruciaal belang voor veel lichaamsfuncties, van humeur tot ontstekingen.

Hoewel paranoten gewoonlijk 'noten' worden genoemd, zijn paranoten eigenlijk zaden van de paranotenboom, een van de grootste bomen die in de Amazone groeit en langer dan 60 meter wordt. Deze bomen zijn zo ongelooflijk groot dat slechts één boom maar liefst 250 kilo noten per jaar kan produceren. De noot zelf lijkt op een kokosnoot en kan tot vijf pond wegen, waarbij 12-20 zaadjes in oranjeachtige segmenten worden gehouden. De noten bevinden zich in een keiharde bolster.

De Braziliaanse noot is een van de belangrijkste producten uit de Amazone (afgezien van hout). Deze notenboom wordt goed beschermd en gekoesterd vanwege hun heerlijke smaak en hoge voedingswaarde, evenals de olie die ze eruit winnen voor onder andere schoonheidsproducten. Paranoten worden meestal rauw of geblancheerd gegeten en bevatten veel eiwitten, vezels, selenium, vitamine B1 (thiamine), koper en magnesium. Ze zijn niet alleen de beste seleniumvoedingsbron ter wereld, maar bieden ook tal van andere gezondheidsvoordelen.

Paranoten zitten in deze grote vrucht / Bron: Lior Golgher, Wikimedia Commons (CC BY-SA-4.0)Paranoten zitten in deze grote vrucht / Bron: Lior Golgher, Wikimedia Commons (CC BY-SA-4.0)

Paranoten zijn een uitstekende bron van selenium

Paranoten zijn de nummer één bron van selenium, een sporenmineraal dat uiterst vitaal is voor het lichaam omdat het een sterke antioxidatieve werking heeft, vrije radicalen bestrijdt en ontstekingen tegengaat, waardoor je algehele gezondheid verbetert. Wereldwijd hebben veel mensen last van een seleniumtekort, wat opgeheven kan worden door het frequent eten van paranoten.

Geeft een boost aan je testosteron

Paranoten, met hun hoge seleniumgehalte, worden vaak een testosteron-superfood genoemd. Selenium uit voeding kan helpen de kwaliteit, de beweeglijkheid en het volume van het sperma te verbeteren. Dit is op zijn beurt weer in verband gebracht met testosteronniveaus bij mannen, omdat bij een verbetert testosterongehalte het aantal zaadcellen hoger is. L-arginine in paranoten is een effectieve behandeling voor erectiestoornissen.

Ontstekingsremmend voedsel

De hoge concentraties ellaginezuur en selenium in paranoten maken het tot een uitstekend ontstekingsremmende voedselbron. Ellaginezuur heeft ook krachtige neuroprotectieve eigenschappen. Bovendien vermindert zink in paranoten ontstekingen en helpt het toxines en gifstoffen uit het lichaam te verwijderen.

Antioxidanten

De overvloedige antioxidanten in paranoten helpen bij het voorkomen van veel chronische ziekten. Selenium is een onderdeel van belangrijke ontgiftende enzymen als glutathion, een enzymatisch antioxidant dat vrije radicalen in alle delen van het lichaam elimineert.

Paranoten verbeteren de gezondheid van het hart / Bron: Okili77/Shutterstock.comParanoten verbeteren de gezondheid van het hart / Bron: Okili77/Shutterstock.com

Verbetert de gezondheid van het hart

De consumptie van noten helpt bij het verlagen van het slechte cholesterol met meer dan 25% vanwege hun voedingsprofielen. Paranoten bevatten een verrassend hoog gehalte aan gezonde onverzadigde vetten, beter bekend als HDL of goede vormen van cholesterol of omega-3-vetzuren. Dit omvat oliezuur en palmitoleïnezuur. Deze variëteiten van onverzadigde vetten, magnesium, vitamine E en seleniumgehalte in paranoten zijn dus verbonden met het in evenwicht brengen van het cholesterolprofiel van het lichaam en het verbeteren van de gezondheid van het hart.

Geestelijke gezondheid

Stress verlichten

Paranoten zijn rijk aan thiamine of vitamine B1, wat het zenuwstelsel helpt gezond en sterk te houden. Ze helpen ook om stressgerelateerde stoornissen te verlichten.

Paranoten verbeteren je stemming

Een seleniumtekort is gekoppeld aan angst, stress en vermoeidheid. Notenconsumptie verhoogt het metabolisme van serotonine, een neurotransmitter dat de stemming, eetlust en slaap regelt. Zo kan regelmatige inname van paranoten, welke rijk zijn aan selenium, de verschillende problemen helpen verlichten die worden veroorzaakt door seleniumgebrek, zoals depressie, stemmingsproblemen, vermoeidheid en stress.

Onderzoek van de schildklier / Bron: Istock.com/KatarzynaBialasiewiczOnderzoek van de schildklier / Bron: Istock.com/KatarzynaBialasiewicz

Regulatie van de schildklier

Het seleniumgehalte, in paranoten, speelt een grote rol bij het goed functioneren van je schildklier. In de schildklier worden enkele van de essentiële hormonen in het lichaam geproduceerd, gedistribueerd en gereguleerd.

Paranoten zijn goed voor de huid

Huidverzorging

Het uitgebreide profiel van vitaminen en voedingsstoffen in paranoten maakt het bijzonder goed voor het verbeteren van de gezondheid van de huid. Het selenium, omega-3-vetzuren en vitamine C en E in paranoten geven de huid een gezonde glans en verbeteren de elasticiteit van de huid, waardoor vroegtijdige veroudering wordt voorkomen. Selenium stimuleert de activiteit van glutathion, een krachtige antioxidant die vrije radicalen kan verwijderen uit de huidcellen die rimpels en andere gezondheidsproblemen veroorzaken. Bovendien zijn paranotenolie een uitstekend verzachtend middel dat helpt tegen een droge huid, eczeem en psoriasis.

Beschermt tegen UV-straling

Koper in paranoten helpt bij de aanmaak van melanine, een kleurpigment dat de huid beschermt tegen schadelijke ultraviolette stralen.

Paranotenolie / Bron: P. S. Sena, Wikimedia Commons (CC BY-SA-4.0)Paranotenolie / Bron: P. S. Sena, Wikimedia Commons (CC BY-SA-4.0)

Acne behandelen

Het hoge zinkgehalte in paranoten blijkt tegen acne te beschermen en de klachten van acne te verbeteren. Dit kan worden bereikt door paranoten te eten of door toepassing van paranotenolie op het getroffen gebied. Het rijke vitamine- en antioxidantgehalte van de olie is de belangrijkste oorzaak van deze beschermende kwaliteit.

Paranoten zijn rijk aan eiwitten

Een handvol van deze noten kan een nuttige stimulans zijn om je eiwitniveaus omhoog te houden.

Behandelt zinktekort

Het mineraal zink in paranoten helpt acrodermatitis enteropathica te behandelen. Dit is een zeldzame genetische aandoening waarbij het lichaam niet in staat is om voldoende hoeveelheden zink te absorberen.

Brazil nuts en haarverzorging

L-arginine, een aminozuur in Brazil nuts, wordt voornamelijk gebruikt om alopecia areata (de naam betekent pleksgewijze kaalheid) of kaalheid bij mannen te behandelen, omdat het de groei van glanzend, dik haar bevordert. Paranoten zijn ook rijk aan omega 3-vetzuren, vitamine E en selenium, die helpen om het haar glanzend en gezond te houden, en het haar breekt minder snel.

Paranoten bij gewichtsverlies / Bron: Istock.com/VladimirFLoydParanoten bij gewichtsverlies / Bron: Istock.com/VladimirFLoyd

Gewichtsverlies

Paranoten, die rijk aan eiwitten en vezels zijn, zorgen voor een voedzame snack of tussendoortje voor mensen die aan het diëten zijn.

Paranoten stimuleren het spijsverteringsstelsel

Rijk aan vezels

Het vezelgehalte van paranoten komt je spijsverteringsstelsel ten goede. Vezels vergemakkelijken de peristaltische beweging in het maag-darmstelsel, verplaatst voedsel door het spijsverteringsstelsel en extraheert zo veel mogelijk voedingsstoffen. Dit kan ook helpen maagzweren, obstipatie, opgeblazen gevoel en buikkrampen te voorkomen. Ook zul je een toename in energie en een verbetering van je gewicht ervaren doordat het spijsverteringssysteem wordt schoongehouden soepel werkt.

Vergemakkelijkt de opname van voedingsstoffen

De hoge magnesiumgehaltes in paranoten helpen een efficiënte opname van voedingsstoffen in het spijsverteringsstelsel te stimuleren. Zink is ook een van de elementen die je lichaam nodig heeft en paranoten bieden veel zink. Zink speelt ook een rol bij de opname van voedingsstoffen.

Weergave van de paranoot, in de Scientific American van 1887 / Bron: Publiek domein, Wikimedia Commons (PD)Weergave van de paranoot, in de Scientific American van 1887 / Bron: Publiek domein, Wikimedia Commons (PD)

Spierfunctie

Paranoten zijn een belangrijke bron van complete eiwitten, met alle essentiële aminozuren, die helpen om de spieren te verbeteren en te versterken. Ze bevatten ook magnesium, wat helpt bij het voorkomen van de opbouw van melkzuur in de spieren, waardoor spierpijn wordt voorkomen.

Verbetert de botdichtheid

Het kopergehalte in paranoten helpt de botdichtheid en de vorming van botweefsels te verbeteren. Het helpt ook bij de opname van ijzer in de bloedbaan.

Goed voor het immuunsysteem

Alle voedingsmiddelen met een hoge concentratie aan voedingsstoffen zijn nuttig voor het versterken van het immuunsysteem. De antioxidanten en organische verbindingen die aanwezig zijn in deze noot maken het een sterke kanshebber voor een van de meest immuunversterkende noten. Het vitamine C-gehalte, samen met selenium en zink, stimuleren de aanmaak van witte bloedcellen en antioxidanten door het lichaam.

Celgroei en wondgenezing

De eiwitten in paranoten zijn noodzakelijk voor celgroei, celreparatie en wondgenezing. De vitamine C in paranoten, is een belangrijk onderdeel van collageen, wat je weefsel, organen en vitale functies ondersteunt en je lichaam de noodzakelijke stevigheid geeft.

Verbeteren van klachten door astma

Mensen met astma kunnen baat hebben bij paranoten. Het selenium in paranoten kan de astmatische symptomen verminderden.

Paranoten bezitten antikankereigenschappen

Er is geen kogelvrij vest tegen kanker. Er zijn echter voedingsmiddelen die je kunt eten en die het risico op kanker kunnen helpen verminderen. Paranoten zijn een van die voedingsmiddelen vanwege het overvloedige ellaginezuur en seleniumgehalte.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hoe gezond zijn paranoten?Hoe gezond zijn paranoten?De naam zegt ons niet altijd direct iets, maar feitelijk kennen we allemaal de paranoten. Ze worden meestal in een mix m…
Is studentenhaver gezond?Is studentenhaver gezond?Studentenhaver is een mix van noten en vruchten. De noten die het meest gebruikt worden zijn cashewnoten, walnoten, aman…
De geneeskracht van paranotenDe geneeskracht van paranotenParanoten moet je slechts in kleine hoeveelheden eten, maximaal 5 of 6. Een ons paranoten kan tot seleenvergiftiging lei…
De geneeskracht van paranotenolieParanoten worden onder andere gevonden in Brazilië. De paranootboom kan 50 meter hoog en 800 jaar oud worden. Pogingen o…
De paranoot: het behoud van het regenwoud?De paranoot: het behoud van het regenwoud?Van oudsher groeit de paranoot in het Amazonegebied, dat meer dan de helft van het overgebleven regenwoud op aarde behel…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Gadini, Pixabay
  • https://lekkertafelen.nl/kookschool/soorten-noten/
  • https://www.dovemed.com/healthy-living/natural-health/7-health-benefits-brazil-nuts/
  • https://draxe.com/brazil-nuts/
  • https://www.voedingswaardetabel.nl/voedingswaarde/voedingsmiddel/?id=764
  • https://www.ahealthylife.nl/de-voedingswaarde-van-paranoten/
  • https://en.wikipedia.org/wiki/Brazil_nut
  • http://www.ergogenics.org/paranoten-betere-voedingsbron-van-selenium-dan-supplementen.html
  • Afbeelding bron 1: Quadell, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Afbeelding bron 2: Lior Golgher / U.S. Department of Agriculture , Wikimedia Commons (CC BY-SA-4.0)
  • Afbeelding bron 3: Lior Golgher, Wikimedia Commons (CC BY-SA-4.0)
  • Afbeelding bron 4: Okili77/Shutterstock.com
  • Afbeelding bron 5: Istock.com/KatarzynaBialasiewicz
  • Afbeelding bron 6: P. S. Sena, Wikimedia Commons (CC BY-SA-4.0)
  • Afbeelding bron 7: Istock.com/VladimirFLoyd
  • Afbeelding bron 8: Publiek domein, Wikimedia Commons (PD)

Reageer op het artikel "Paranoten: gezondheidsvoordelen & voedingswaarde Brazil nuts"

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 09-06-2019
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Noten en zaden
Medische informatie…
Schrijf mee!