InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Biergist voor uw gezondheid

Biergist voor uw gezondheid

Biergist voor uw gezondheid Er worden verschillende soorten biergist voor menselijke consumptie gekweekt. Biergist is een ééncellig micro-organisme, een plant zonder bladgroen (chlorofyl). Oorspronkelijk was biergist een bijprodukt bij het brouwen van bier. Biergist kan veel voor uw gezondheid en welbevinden betekenen.

Biergist

Biergist wordt tegenwoordig gekweekt op granen, melasse of een moutextract, dit verklaart de variatie in smaken die er bestaan. Er bestaat tegenwoordig ook een populaire variëteit die wordt gekweekt op houtpulp. Deze wordt torulagist genoemd, en is bijzonder rijk aan spoorelementen. Biergist is verkrijgbaar in poeder tablet en vlokken vorm. Poeder is het sterkste geconcentreerd.

Biergist is een evenwichtig voedingsmiddel dat uitstekend in de vitamine B behoefte voorziet. Biergist bevat bijvoorbeeld twintig keer zoveel vitamine B1 en B2 als lever. Biergist bestaat voor 45% uit compleet eiwit, wat weer 17 verschillende aminozuren bevat, waaronder alle essentiële. Daarnaast bevat biergist ook veel mineralen en spoorelementen. Al met al is biergist een geweldig koopje, zeker als nagaat dat het gehalte aan eiwitten het dubbele is van vlees, of als je de gehaltes vitaminen en mineralen vergelijkt met capsules en vitaminepillen die worden aangeboden.

Aan biergist zijn inmiddels een heleboel gunstige eigenschappen toegeschreven. In een laboratorium onderzoek verbeterde biergist in een dagelijkse dosis van 60 gram opzienbarend de toestand van 1000 mensen die leden aan hepatitis A en levercirrose. Biergist blijkt ook de groei en ontwikkeling bij proefratten te versnellen en bij muizen beschermt het tegen bacteriële infecties. Uit een andere studie kwam naar voren dat biergistsupplementen die werden gegeven aan mannen die zware lichamelijke arbeid verrichten, binnen 48 uur moeheid, depressie, inefficiëntie, een slechte eetlust, constipatie en prikkelbaarheid verbeterden.

Eiwitgehalte

Biergist is een geconcentreerde bron van compleet eiwit, wat betekent dat het alle essentiële aminozuren bevat die niet door het menselijk lichaam zelf kunnen worden aangemaakt. De biologische rol van eiwit in het lichaam is van het allergrootste belang. Het complete eiwit van biergist, een zeldzaamheid onder plantaardige voedingsmiddelen, is qua voedingswaarde superieur aan dierlijk eiwit. Het is tevens een veel betere bron B-vitaminen en mineralen dan enig type vlees. En biergist is, in tegenstelling tot vlees, niet zwaar verontreinigd met hormonen en antibiotica, eveneens zijn de versheid en de schoonheid van biergist dubieus. Vegetariërs en mensen die geen vlees tolereren, evenals hypoglycemiepatiënten die een eiwitrijk dieet moeten volgen, kunnen baat hebben bij het regelmatig gebruik van biergist. En met zijn lage gehalte aan koolhydraat calorieën is het ook wenselijk voor afslankers.

Gehalte aan B-vitaminen

Aangezien een gebrek aan vitamine B stofwisselingsprocessen in zowel het spijsverteringskanaal als het zenuwstelsel belemmert, is biergist belangrijk voor het behouden van een normale eetlust, voor het verbeteren van de spijsvertering en de resorptie en uitscheiding. Ook is biergist belangrijk bij het voorkomen van slapeloosheid, depressie, nervositeit en moeheid.

Gehalte aan mineralen

Met zijn hoge ijzer- en kopergehalten is biergist een oud beproefd middeltje tegen bloedarmoede en de symptomen daarvan. Sommigen pleiten zelfs voor het gebruik van biergist in flesvoeding voor baby's, omdat melk relatief arm is aan ijzer. In grote doses is biergist eveneens nuttig voor diabetici gebleken. Dit komt om dat biergist de rijkste bron van glucose-tolerantiefactor (GTF) is. Deze factor verbeterd de verminderde glucose-en insulinefuncties van suikerziekte- en hypoglycemiepatiënten.
Biergist heeft de verbeelding van producenten van natuurvoedingsmiddelen geprikkeld. Ze kweken biergist op mineralen zodat het mineralengehalte in de biergist nog eens extra toeneemt. Seleniumrijk biergist bijvoorbeeld, is biergist dat op seleniumzouten is gevoed. Dit voorziet in natuurlijk gebonden selenium, dat minstens twintig keer makkelijker is op te nemen door het lichaam dan gewoon selenium. Aangezien het selenium gehalte in bewerkte en geraffineerde voedingsmiddelen constant verder afneemt, is biergist een belangrijke en betrouwbare bron van dit essentiële element.

Gebruik

Er zijn vele soorten biergist, geschikt voor de meest uiteenlopende toleranties en smaken. Je moet altijd beginnen met kleine hoeveelheden en deze vervolgens geleidelijk aan vergroten. Zo krijgt het lichaam de kans om zich aan te passen.

Let op

Met zijn hoge gehalte aan eiwit en nucleïnezuur is biergist een purinevormend product (purines zijn de voorlopers van urinezuur). Bij mensen die naar door purine veroorzaakte jicht of artritis neigen, kunnen deze aandoeningen verergeren wanneer ze grote doses biergist nemen. Zo ja, dan kunnen ze het beste slechts kleine hoeveelheden tegelijk nemen, terwijl ze een sterk basisch dieet, rijk aan fruit en groenten volgen.

Bij gebruik van grote hoeveelheden biergist dient men tevens extra calcium te nemen, omdat biergist een hoog fosforgehalte bezit en calcium zich met fosfor verbind en uit het lichaam wordt uitgescheiden.

Lees verder

© 2010 - 2017 P1234, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Vitaminen, mineralen en spoorelementenVitaminen, mineralen en spoorelementenVitamines en mineralen zijn ‘Essentiëel’ voor het lichaam, en dat betekend dat ze ‘onmisbaar’ zijn voor een goede gezond…
Grijs haar voorkomen, verhelpen en behandelenGrijs haar voorkomen, verhelpen en behandelenDe oorzaak voor grijs haar kan veelzijdig zijn: erfelijkheid, stress, slechte voeding, gebrek aan vitamines, chemo en ee…
Bestanddelen melkMelk drinken de meeste mensen dagelijks, maar waar bestaat melk uit? In melk zitten een hele boel voedingsstoffen zoals…
Vitamines en MineralenIn alles, maar dan ook echt alles, wat we eten zitten vitamines en mineralen. Er bestaan er een heleboel vitamines en mi…
Mineralen zijn net zo belangrijk als vitaminesMineralen zijn net zo belangrijk als vitaminesVoor een goede gezondheid is het nodig dat je voldoende vitamines, mineralen en spoorelementen binnen krijgt. Wanneer je…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Alles, Pixabay

Reageer op het artikel "Biergist voor uw gezondheid"

Reacties

Annemiek, 28-04-2016 07:55 #7
Beetje late reactie misschien, maar waarom moet je die tabletten drie keer per dag nemen. Waarom kan het niet in 1 keer of minder tabletten?

Anna, 23-03-2016 07:47 #6
"Zo ja, dan kunnen ze het beste slechts kleine hoeveelheden tegelijk nemen, terwijl ze een sterk basisch dieet, rijk aan fruit en groenten volgen."
Groenten en vooral fruit zijn juist zuur, waarom sterk basisch dieet?

Rieslen, 30-03-2015 17:06 #5
Hallo,

Mijn vraag is van klopt het dat je met biergist Tb ook kan afvallen als je ze voor elke maaltijd een uur van te voren in neemt.

Beau Himpe, 17-12-2013 14:03 #4
Geachte, helemaal onderaan lees ik dat je extra calcium hoeft bij te nemen als je grote hoeveelheden biergist inneemt. Mijn vraag was: ik heb biergist gekocht in de Kruidvat en moet er 9 dagelijks innemen, is dat een grote hoeveelheid? Ik ben vandaag pas gestart ermee omdat ik weet dat je wat kunt verzwaren ermee, klopt dat? Mvg beau Reactie infoteur, 30-05-2014
Van biergist verzwaar je niet. De hoeveelheid caloriën in de tabletjes is minimaal. De door u genoemde hoeveelheid biergist die dagelijks dient te worden ingenomen lijkt normaal.

Jean-Paul, 28-10-2013 00:43 #3
Euuhm, caroline dat komt waarschijnlijk, omdat de hoeveelheid verschilt per merk. Bij die van de kruidvat moet je 3 maal daags 3 tabletten (9 per dag dus). Bij elke maaltijd 's morgens 's middags 's avonds.

Ik gebruik ze zelf ook en ik merk dat het spierherstel na het sporten waarschijnlijk door de amino uzren verbeterd en ik heb geen last meer van puistjes terwijl ik vroeger af en toe met een vreselijke plek op mijn voorhoofd rondliep :0.

hoop dat je nu je antwoord hebt, met vriendelijke groet j-p

Donny, 05-06-2013 19:10 #2
Een plant zonder bladgroen? Het is een gist ook wel een schimmel maar absoluut geen plant.

Caroline, 07-01-2013 16:52 #1
Er staat niet bij, hoeveel tabletten je per dag kan gebruiken en ook geen houdsbaarheid datum. Kunt U dat toesturen? Met vriendelijke groet

Infoteur: P1234
Gepubliceerd: 23-11-2010
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Voedingssupplementen
Reacties: 7
Medische informatie…
Schrijf mee!