InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > Biergist ondersteunt geneeskracht van medicijnen

Biergist ondersteunt geneeskracht van medicijnen

Biergist kan als supplement worden genuttigd. Biergist heeft zijn naam gekregen omdat tijdens ambachtelijke bierbereiding door toevoeging van bepaalde suikers er spontaan een biergistproductie ontstaat. Dit gist wordt niet geheel gebruikt bij de bierproductie; vroeger werd het gebruikt om brood mee te laten rijzen. Biergist is tegenwoordig te koop als supplement. Het is dan geen bijproduct van het bier maken. Biergist bevat verschillende voedingsstoffen. Zijn grootste waarde is die van aanvullend middel; het versterkt de geneeskracht van andere kruiden. Het wordt als adjuvans gebruikt tegen kanker, HIV en auto-immuunziekten.
Biergist onder de microscoop / Bron: Masur, Wikimedia Commons (Publiek domein)Biergist onder de microscoop / Bron: Masur, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Inhoud:

Naamgeving biergist

De officiële botanische naam voor biergist is Saccharomyces Cerevisiae. Saccharon betekent ´suiker´ en Myces staat voor ´gist´. Saccharomyces betekent zoiets als ´suikergisten´ of eigenlijk ´van suiker levende gisten´. Een koolhydraatrijke bron is bij uitstek geschikt voor deze gistsoort om te groeien. Cerevisiae is een afleiding van het Keltische woord ´kerevigia´ of het Oud Franse woord cervoise. Denk ook aan het Spaanse cerveza. Dit woord betekent uiteraard bier. Ambachtelijk bier brouwen gebeurt op basis van natuurlijk gevormde gisten; daar komt de associatie met bier vandaan. Overigens is biergist verkregen uit gist gezond daar het de vitaminen uit het B-complex in zich heeft maar wordt in het lichaam in versneld tempo vitamine B afgebroken doordat de alcohol. Bier drinken is daarom geen goede manier om aan vitaminen te komen; dit speciaal voor hen die deze hoop koesterden.

Biergist van 0 tot nu

Biergist is reeds eeuwenlang een bekend bijproduct van het brouwen van bier. Biergist werd traditioneel gebruikt om brood te laten rijzen. Voordat men dit rijsmiddel gebruikte waar alle broden hard en compact en vergelijkbaar met de consistensie van Hollands roggebrood. Biergist en allerlei andere gisten hebben de boterham verandert in een luchtige, sponsachtige, weke gebakken deegflap. In sommige bakkerijen zoals de Iambe bakkerij in Amsterdam aan het Van der Helstplein kun je bierbostelbrood kopen; dat is brood wat gebakken is met het restant gist wat overblijft na een bierbrouwproces. Biergist kan tegenwoordig worden gemaakt zonder bier te bereiden. Dat gaat zeer snel. 8000 Kilo melasse kan in 10 uur 7000 kilo biergist opleveren. Vandaar dat biergisttabletten helemaal niet duur zijn. Er worden verschillende smaken en kwaliteiten biergist gemaakt. Zo bevat biergist wat gekweekt is op hout relatief veel mineralen, behalve chroom. Wanneer het op seleniumzouten wordt gekweekt dan ontstaat er seleenrijk biergist.

Genetische manipulatie en biergist

Door de snelle groei kan gist goed worden onderzocht. In het moleculair biologisch onderzoek heeft men veel gebruik gemaakt vam de sneller groei van gistcellen. Door DNA-recombinatie toe te passen kan men bepaalde genen in- of uitschakelen waardoor er gisten ontstaan met afwijkende kwaliteit dan het natuurlijke gevormde gist. Op deze manier worden de smaakversterkers die glutamaten heten geproduceerd. In biergisttabletten die als supplement dienen wordt -als het goed is- geen genetische manipulatie gebruikt.

Omdat in biergist plantaardige proteïnen zit en om het feit dat het natuurlijke vitamine B12 bevat, wordt biergist aangeraden bij een vegetarisch dieet.

Werkzame stoffen biergist

Biergistcellen zijn in feite levende plantaardige organismen die niet groter zijn dan één cel. Voor het maken van biergistpillen worden deze cellen gedroogd waardoor ze dood gaan. Een dode biergistcel is een zeer gezonde bron van een uitgebreid scala aan fytonutriënten. Het bijzondere aan biergist is dat er alle essentiële aminozuren in zit. Alleen spirulina en mungbonen of sojabonen kunnen op dezelfde wapenfeiten bogen. Dat maakt biergist tot een volwaardige bron van plantaardig eiwit. Verder bevat een biergisttablet ongelooflijk veel vitaminen: B1, B2, B3, B5, B6, B11 of foliumzuur, B12, B15(pangaamzuur), C, E, biotine en PABA of para-aminobenzoëzuur. Biergist bevat 20 keer zoveel vitamine B als het orgaanvlees lever, wat vele Hollanders als een vitamine B-rijk broodbeleg beschouwen. Daarnaast is het biergistsupplement een mooie bron aan mineralen. De wijze waarop biergistcellen gekweekt worden bepaald sterk de verhoudingen mineralen; naar keuze kan men chroomrijk of seleenrijk biergist maken. Kalium, mangaan, chroom, seleen, fosfor, magnesium, calcium en natrium mogen zich allemaal verheugen met hun aanwezigheid in een gedroogde biergistcel. Verder bevat biergist de nucleïnezuren RNA en DNA.

Wat is een adjuvans?

In dit artikel worden vele adjuvantwerkingen van biergist belicht. Een adjuvans is een stof die de geneeskrachtige werking van andere stoffen ondersteunt, maar die geen specifieke geneeskracht heeft bij de genoemde indicatie. Omdat biergist enorm gezond is door de veelheid aan voedingstoffen die erin huizen kan het bij een groot pakket aan ziekten worden ingeschakeld. In feite kan iedereen het nemen vanwege de preventieve werking tegen allerlei ziekten. Er wordt aangeraden om biergist niet langer te gebruiken dan 2 a 3 weken per maand. Naast biergisttabletten is er biergistpoeder en biergistextract verkrijgbaar. Voor therapeutisch gebruik zal een fytotherapeut adviseren om een gezuiverde beta 1,3 of 1,6 glucanen biergist te gebruiken.

Biergisttabletten voor fysieke gestel

De hoge voedingswaarde maken biergist van een algemeen gezondheidsbevorderend middel. Het ondersteunt de stofwisseling, groei en er is een grotere biologische beschikbaarheid van vitaminen, mineralen, sporenelementen en eiwitten in de vorm van aminozuren. Vitamine B is vooral van belang voor de energiestofwisseling. Hierdoor wordt biergist in de fytotherapie gebruikt als adjuvans bij:
Gedroogde biergistcellen / Bron: Ranveig, Wikimedia Commons (Publiek domein)Gedroogde biergistcellen / Bron: Ranveig, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • Zwakte, ouderdomszwakte, vermoeidheid, ziekteherstel,
  • Vergrote energiebehoefte, fysieke stress, (top)sport, zware lichamelijke arbeid,
  • Groeiperiode, zwangerschap,
  • Mineraaltekorten, vitamine B-tekort,
  • Anorexia of verminderde eetlust, zwakke spijsvertering, constipatie,
  • Levercirrhose want het vertraagt ziekte-ontwikkeling,
  • Vetgehaltevermindering, afslankkuren, vastenkuren.

Biergist voor de zenuwen

Biergist is goed voor het zenuwgestel. Het vitamine B-complex en dan vooral vitamine B1 draagt bij aan een gezonde coördinatie, een goede aanleerfunctie, de werking van het geheugen en het evenwicht. Deze gezonde werking van het biergisttabletje maakt het een goed inzetbare extra aanvulling bij de hieronder genoemde indicaties. Biergist is goed als adjuvans bij:
  • Periode van verhoogde mentale stress,
  • Overspannenheid, lagere stressbestendigheid, zenuwachtigheid, snel geïrriteerd zijn,
  • Slapeloosheid, depressie,
  • Verminderd mentale prestaties, geheugenverlies,
  • Afgenomen concentratie, moeilijkheden bij aanleren.

Chroomrijk biergist bij diabetes

Chroom, cysteïne, glycine en glutamine verbeteren de glucosetolerantiefactor. Dat houdt in dat insuline wordt ondersteunt in zijn werking om de bloedsuikerspiegel te reguleren. Door deze medicinale eigenschap wordt het als aanvullend middel (niet als medicijn) ingezet bij de volgende indicaties:
  • Metabool syndroom of beginnende diabetes mellitus,
  • Diabetes type 2, ouderdomsdiabetes,
  • Hypoglykemie of te lage bloedsuikerspiegel.

Gezuiverde biergist als adjuvans bij kankertherapie

Seleen is een sterke antioxidant. Zoals bekend bij de meeste mensen ondersteunen antioxidanten het lichaam in de strijd tegen kanker. Vooral de gezuiverde biergistvariant met beta 1,3 en 1,6-glucanen werkt effectief om kanker te voorkomen. Het is een adjuvans, een ondersteunend middel en geen medicijn op zich. Het remt het ontstaan en de ontwikkeling van kankercellen. het kan gebruikt worden in een dieet tijdens de chemokuur. Het globale sterftecijfer door kanker gaat omlaag na inname van gezuiverde biergist. Het wordt door fytotherapeuten aanbevolen bij de volgende indicaties:
  • Kankerpreventie,
  • Aanvullende therapie bij kankerbehandeling,
  • Ondersteunt zowel chemotherapie als bestralingstherapie,
  • Werkt vooral bij long-, prostaat- en dikke darmkanker.

Biergist bij huidproblemen

De huid is het grootste orgaan van het menselijk lichaam. Door de overvloed aan voedingsstoffen in biergist is het een goede aanvulling voor een gezonde huid. Beschadigde huid wordt door biergist ondersteund in het herstelproces. Biergist helpt de talgafscheiding te reguleren en het is een algemeen versterkend middel voor haren en nagels. Door deze gezonde kenmerken wordt het als extra aanvullend middel ingezet bij deze indicaties:
Biergist / Bron: LordToran, Wikimedia Commons (CC0)Biergist / Bron: LordToran, Wikimedia Commons (CC0)
  • Vette huid, overmatige talgafscheiding,
  • Acné, steenpuisten,
  • Abcessen, zweren,
  • Pyodemie of nat eczeem, eczeem,
  • Herstel na brandwonden, blessures en operaties,
  • Slecht genezende huidwonden,
  • Haar dat dunner wordt, haaruitval, broze nagels.

Overige medicinale aanvullende werking biergist

Biergist ondersteunt het hele lichaam en enkele specifieke lichaamsdelen in het bijzonder. De hoge voedingswaarde is de voornaamste reden om het in te nemen bij diverse aandoeningen. Biergist kan door een fytotherapeut worden voorgeschreven bij:
  • Aderverkalking; het helpt hart- en vaatziekten te voorkomen doordat er veel vitamine B3 en antioxidanten in zit waardoor geöxydeerd cholesterol minder snel aan de bloedvatwand hecht,
  • Verminderde weerstand, verkoudheden, hoest, bacteriële infecties worden aangepakt door beta 1,3 en 1,6 glucanen en RNA,
  • Aanvulling voor vegetariërs doordat het veel proteínen en vitamine B12 bevat,
  • Adjuvans bij bloedarmoede door ijzergebrek aangezien het de bloedaanmaak stimuleert en er veel ijzer en koper in zit,
  • Immunodeficiëntie omdat het immuunsysteem wordt verbeterd door biergist,
  • Infecties, aangezien het ontstekingswerend werkt; het helpt bv tegen: griep, luchtwegeninfecties en herpes,
  • Seropositiviteit, omdat het immuunsysteem adequater werkt,
  • Auto-immuunziekten; het helpt het immuunsysteem om niet tegen het lichaam zelf te vechten, hierdoor kan het een nuttig supplement zijn bij auto-imuunziekten zoals artritis, ziekte van Crohn, en mulitple sclerose,
  • Allergieën zoals hooikoorts en huisstofmijtallergie.

Consulteer de fytotherapeut

Wie biergist als aanvullend middel wilt gebruiken wordt aangeraden een consult te nemen bij een fytotherapeut. Het is over het algemeen een ongevaarlijk middel. Biergistpillen en -poeders zijn te koop bij de drogist. Een fytotherapeut kan je aanraden het te gebruiken maar je kunt dat eveneens naar eigen inzicht doen. Wanner je diabetes hebt, verdovende pijnstillers slikt of M.A.O-remmers gebruikt dan moet je eerst met een arts overleggen. Alle in dit artikel genoemde medicinale werkzaamheden zijn gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek en komen uit het Groot Handboek Geneeskrachtige Planten van Geert Verhelst, een standaardwerk op het gebied van genezende planten. Het boek wordt gehanteerd in de fytotherapie.
Gerelateerde artikelen
Biergist voor uw gezondheidBiergist voor uw gezondheidEr worden verschillende soorten biergist voor menselijke consumptie gekweekt. Biergist is een ééncellig micro-organisme,…
Speciaalbieren indelen in stijlen en herkennenSpeciaalbieren indelen in stijlen en herkennenSpeciaalbieren zijn populairder dan ooit. Hoeveel verschillende soorten bier zijn er nu eigenlijk? Brouwers en bierkenne…
Geef je paard kruiden en natuurlijke geneesmiddelen!Geef je paard kruiden en natuurlijke geneesmiddelen!Dat kruiden helend kunnen werken voor mensen, is al langer bekend. Steeds meer worden kruiden echter ook aan dieren gege…
Fytotherapie: de kracht van plantenFytotherapie: de kracht van plantenLang geleden kon je voor een keelontsteking niet naar de huisarts voor een antibioticakuur. Het enige wat je dan restte…
Fytotherapie, geneeskunde met plantenFytotherapie is de behandeling van klachten en ziektes met natuurlijke geneesmiddelen. Deze zijn afkomstig van planten.…
Bronnen en referenties
  • Groot Handboek Geneeskrachtige Planten, Geert Verhelst
  • Foto´s: wikimedia commons
  • Afbeelding bron 1: Masur, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • Afbeelding bron 2: Ranveig, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • Afbeelding bron 3: LordToran, Wikimedia Commons (CC0)

Reageer op het artikel "Biergist ondersteunt geneeskracht van medicijnen"

Reactie

Herma, 18-09-2018 06:53 #1
Mijn Fytotherapeut schrijft mij voor 5 a 10 biergist per dag voor. Hier wordt voorgesteld 2 a 3 weken gebruiken en dan? en hoeveel? Vriendelijke groet Herma

Infoteur: Tom008
Laatste update: 09-09-2013
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!