InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Eten om af te vallen in 3 stappen

Eten om af te vallen in 3 stappen

Eten om af te vallen in 3 stappen Wat moet je precies eten om op een gezond gewicht te komen? Gebruik dit artikel als hulpmiddel om jouw ideale dieet samen te stellen. Je kunt in drie eenvoudige stappen al zorgen dat je levensstijl op een positieve manier verandert. Behalve dat je afvalt als dit nodig is, zul je merken dat je meer energie hebt.

Eten om af te vallen in 3 stappen

Door juist te eten kun je afvallen. Als je overgewicht hebt, is het soms lastig te bepalen waar dit aan ligt. Je kunt beginnen door je eetschema zo aan te passen dat je elke dag precies binnenkrijgt wat je nodig hebt. Je zult merken dat je vol zit, geen honger hebt en toch afvalt. Daarbij is het niet zo dat je per se minder hoeft te eten om af te vallen. Je hoeft ook zeker niet minder te genieten! Het enige waar je op moet letten, is wát je allemaal binnenkrijgt. Dit stappenplan, samen met een gezond beweegschema, zorgt ervoor dat je vanzelf op je ideale gewicht komt.

Stappenplan naar een gezond eetpatroon - eten om af te vallen!

1. Drinken

Drink overdag veel water of (kruiden)thee. Je kunt bij de lunch of het ontbijt een glas zuivel nemen. Wil je frisdrank? Bewaar dit dan voor in het weekend en neem het alleen vanaf de middag. Bij een gezonde levensstijl hoort namelijk ook dat je voldoende drinkt. Wist je bovendien dat je hersenen het verschil niet weten tussen dorst en honger? Als je dus te weinig drinkt, kan het zomaar zijn dat je opeens bezwijkt voor die chocoladereep of die pizzapunt.

2. Snoepen

Wat? Mag je nog gewoon snoepen in een gezond eetpatroon? Ja, dat mag zeker. Je gaat alleen op zoek naar snoep en snacks die iets gezonder voor je zijn. Zoek bijvoorbeeld eens naar gedroogd fruit en noten. Als je hier een bakje of zakje van in je tas stopt, heb je altijd een lekkere en goed vullende snack voor onderweg, mocht je toch in de verleiding komen om iets ongezonds te kopen. Je kunt ook online zoeken naar recepten voor suiker- en vetvrije snoepjes, koekjes en meer. Experimenteer er op een zondag mee, maak snacks voor de rest van de week, en de zondag erop kun je weer aan de slag!

3. Pak de hoofdmaaltijden aan

Je drinkt gezonder en je snoept gezonder. Wat blijft er dan nog over? De hoofdmaaltijden van de dag maak je ook gezond(er). Maak gerechten die goed vullen, zodat je bijna geen behoefte meer hebt aan snacks tussendoor. Er zijn op internet talloze recepten te vinden voor gezonde en heel lekkere recepten. Je hoeft echt niet alleen maar sla te eten. Maak eens een speltbodem voor je pizza, die je belegt met tomaten, champignons en kaas. Neem eens quinoa in plaats van pasta. Ontdek welk eten ervoor zorgt dat jij je goed voelt. Neem er eens per week de tijd voor en plan je maaltijden in. Vries ook eens wat in, voor een avond dat je niet wilt koken. Je kunt ook voor een week de lunches vooruit maken, zoals goed vullende omeletten, boekweitpannenkoekjes (voeg hier later diepvriesfruit aan toe voor een zoete lunch), havermoutcake... de mogelijkheden zijn eindeloos! Zoek wat jij het lekkerste vindt, zodat je steeds enthousiaster kunt zijn over gezond eten.

Een laatste stap

Stiekem is er nog een vierde stap, en deze kan nog wel eens de moeilijkste zijn: geduld. Je kunt niet zomaar twintig kilo afvallen, of elke week resultaat zien van je gezonde eetpatroon. Houd je gezonde gewoontes minimaal zes maanden vol en kijk dan eens terug. Heb je het moeilijk? Kijk vooruit: hoe zou je je over zes maanden voelen als je nu opgeeft? Houd dus vol!

Lees verder

© 2014 - 2019 Maresa, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Eten om af te vallen in 3 stappen"

Infoteur: Maresa
Laatste update: 02-07-2015
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Afvallen
Medische informatie…
Schrijf mee!