InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Effectief afvallen in 12 stappen

Effectief afvallen in 12 stappen

12 stappen

Hoe zorg je dat je in 12 stappen gezonder wordt? Het is heel simpel: je start vandaag. Denk na over een slechte (eet)gewoonte die je wilt aanpakken. Schrijf voor jezelf op welke gewoonte je anders wilt. Vervolgens kijk je naar een alternatief voor deze gewoonte. Eet je bijvoorbeeld veel brood, en wil je dat niet meer? Vervang dan een maand lang je ontbijt voor iets anders dan brood, bijvoorbeeld een omelet met kruiden, havermout met (soja/rijst)melk of een boekweitpannenkoekje. Laat je niet uit het veld slaan als het niet gelijk lukt. Je hebt een maand!

Onderstaand kan een voorbeeld zijn van het aanpakken van je gewoonte:
  • Week 1: Je ontbijt minimaal twee keer met iets anders dan brood.
  • Week 2: Je ontbijt minimaal vier keer met iets anders dan brood.
  • Week 3: Je ontbijt minimaal zes keer met iets anders dan brood.
  • Week 4: Je ontbijt voortaan met een alternatief voor brood.

De maand erop kun je je lunch aanpakken, of je avondmaaltijd gezonder maken.

Gewoontes die je aan kunt pakken

GewoonteAlternatief
Veel fastfood eten en/of veel met pakjes kokenKoken met verse groenten en sauzen zonder toevoegingen. Vind in de winkel kant-en-klaar-sauzen zonder E-nummers en suikers. Bedenk ook: hoe minder ingrediënten, hoe beter!
Veel frisdrank drinkenMeer water en thee drinken (en/of eventueel diksap, niet teveel) - experimenteer met verschillende soorten (kruiden)thee
Weinig bewegenVind een sport of activiteit die je kunt inpassen in je dagelijks leven. Neem de trap in plaats van de lift. Pak vaker de fiets in plaats van de auto. Breid de lijst met kleine aanpassingen uit tot je elke dag aan je half uur beweging komt en twee keer per week sport.
Veel snackenZorg voor gezonde snacks die je ook lekker vindt, en eet voldoende van de hoofdmaaltijden zodat je tussendoor niet zoveel trek hebt. Drink ook voldoende.
Te weinig drinkenMaak een plan om tussendoor vaker een slok drinken te nemen, op je werk, onderweg, etc. Maak wat je drinkt (water, thee) aantrekkelijker door bijvoorbeeld citroen, munt/mint of limoen erin te doen.
Geen geld willen uitgeven aan gezonde productenKoop een keer een grote bak kokosolie. Hier doe je maanden mee. Koop de maand erna eens verschillende soorten meel, zoals amandelmeel of speltmeel of boekweitmeel. Door eens in de zoveel tijd iets te kopen wat als gezond bekend staat, en daar dan gelijk een voorraadje van aan te leggen, hoeft het niet gelijk veel impact te hebben op je portemonnee.
Weinig afweten van gezonde voedingVerzamel blogs, boeken en artikelen en lees deze kritisch. Elk lichaam is anders. Neem de tijd om te ontdekken waar jij je goed en gezond bij voelt.

Vul deze tabel zelf aan!

Gewoontes 'downsizen' tot hapklare brokken

Wil je een best wel grote gewoonte aanpakken, zoals minderen met suiker? Verdeel deze dan in kleinere stukjes. Zorg er bijvoorbeeld eerst voor dat je minder met suiker ontbijt, dan minder met suiker luncht, dan minder met suiker kookt voor het avondeten. Neem hier gerust drie maanden de tijd voor. De vierde maand zoek je naar suikervrije alternatieven voor één of twee tussendoortjes per dag. Neem op zondag een uurtje de tijd om twee suikervrije recepten uit te proberen en eet deze de rest van de week. Na een maand heb je acht recepten die je kunt afwisselen. Je bent vervolgens in vier maanden op een relatief makkelijke manier van je slechte gewoonte af.

Lees verder

© 2014 - 2019 Maresa, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Effectief afvallen in 12 stappen"

Infoteur: Maresa
Laatste update: 02-07-2015
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Afvallen
Medische informatie…
Schrijf mee!