InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Gezonder koken in 5 stappen

Gezonder koken in 5 stappen

Gezonder koken in 5 stappen Gezonder koken? Goed voornemen! Maak je eten lekkerder, smaakvoller en gezonder, en je merkt dat je niet alleen sneller vol zit, maar ook dat je je beter voelt. Zit vanzelf lekkerder in je vel met gezonder koken in 5 handige tips! Je zult merken dat het helemaal niet lastig hoeft te zijn om gezonder eten klaar te maken.

1. Vet: veel!

Vet is niet de vijand, in tegenstelling tot wat je misschien zou denken als je wilt afvallen. Sterker nog, koken in bijvoorbeeld kokosolie levert je goede vetten en energie op. Gooi gerust een extra klodder in die pan. Je lichaam heeft het nodig!

Goede, gezonde vetten om mee te koken zijn onder meer kokosolie, (onbewerkte) roomboter en olijfolie. Als je de ontgeurde variant van kokosolie gebruikt, kun je het echt overal voor gebruiken, ook als je niet van de smaak van kokos houdt. De ontgeurde versie is namelijk heel neutraal. Je kunt het zelfs gebruiken om kip, vlees, groenten of vis in te marineren.

Nu we het toch over vis hebben: nog zo'n gezond, vet gerecht! Kies voor verse (zie tip 4) vis van het seizoen. Waarschijnlijk heb je wel een visboer bij je in de buurt. Haal je de vis liever uit de supermarkt? Let dan goed op (zie tip 2) dat de vis geen toevoegingen bevat. Dat pakje verpakte zalm kan zomaar eens zout, rook en suiker (ja echt) bevatten. Soms ben je beter af in het vriesvak, waar je vis vindt met als ingrediënten vis en niets anders. Zoals het hoort!

Andere lekkere, vette producten die zich ook uitstekend lenen om mee te koken, zijn avocado, noten en zaden. Gek op de smaak van chocola? Gebruik dan rauwe cacaoboter in je gerechten. Dat levert je nog eens goede vetten op ook! Een laatste feit over vet: zonder vet kan je lichaam nutriënten niet goed opnemen. Als je dus in het algemeen heel gezond eet maar de vetten vermijdt, heeft je lichaam er dus alsnog niets aan!

2. Suiker: liever niet!

Uit steeds meer onderzoeken blijkt dat suiker weinig goeds voor je doet. Sterker nog: we eten veel te veel suiker! De wereldgezondheidsorganisatie paste onlangs de hoeveelheid aanbevolen suiker per persoon per dag naar beneden aan. Kortom: tijd om minder suiker te eten! Hoe je dat meeneemt in je kookgedrag? Dump al die pakjes en makkelijke maaltijden. Kijk voor de grap eens op de verpakking: vaak is suiker al het eerste of tweede ingrediënt, al dan niet vermomd als dextrose, sucrose, lactose... Zelfs op zogenaamd gezonde producten kom je dit tegen. Zelf koken blijft het gezondst!

Nieuwsgierig naar hoe suiker zich verstopt in je eten? Lees dan eens de 77 verschillende benamingen voor suiker

3. Zout: met mate

Veel gezondheidsfanaten houden zeezout aan als tegenhanger van de vertrouwde keukenzout. Welke zout je ook gebruikt, less is more! Probeer eens wat andere kruiden te gebruiken om je gerecht smaak te geven. Je zult merken dat je dan aan een snufje zout genoeg hebt.

wat je kunt gebruiken in plaats van zout:
  • Ui
  • Knoflook (ook nog eens een natuurlijk antibioticum!)
  • Look
  • Salie
  • Rozemarijn
  • Basilicum
  • Oregano

En pas op voor deze (stiekeme) zoutbommen:
  • Bouillon
  • Soep uit een pakje
  • Kant-en-klaar-maaltijden (ook (maaltijd)salades)
  • Pizza uit het vriesvak
  • Tomatensaus
  • (Bovenstaande producten bevatten vaak ook suiker en E-nummers!

Glas water bij het eten? Let eens op het natriumgehalte van het mineraalwater dat je koopt. Dit kan je namelijk weer wat zout schelen. Kook je je groenten? Dit is ook mogelijk zonder zout! Je kunt onder meer kiezen voor stomen of simpelweg water koken zonder het snufje zout toe te voegen.

4. Vers: ja, lekker!

Verse groenten maken je gerechten alleen maar lekkerder. Maar... het is niet altijd praktisch om vers in huis te hebben! Binnen een week kun je je producten weggooien als je ze niet gebruikt en dat is zonde. De oplossing? Koop alleen de verse groenten op de dag zelf, of vries deze gelijk na aankoop in. Wist je dat groenten die gelijk worden ingevroren uiteindelijk net zo vers (soms zelfs verser!) en gezond zijn als producten die je uit het verse groenteschap haalt? Geen excuus meer om geen groenten te eten dus! Daarbij vullen groenten ook nog eens heel goed.

Vergis je verder niet in het woord 'vers': controleer altijd de verpakking om te achterhalen hoe het product in de winkel terecht is gekomen. Bij diepvriesproducten ben je zoals gezegd soms beter af. Dit kan je helpen om je keuze te maken. Twijfel je over de versheid van een product? Je kunt diverse groente- en fruitsoorten en zelfs kruiden zelf verbouwen, ook als je geen tuin hebt. Een economische en gezonde oplossing waar je in onder meer dit artikel meer over kunt lezen.

5. Vis, vlees, vegetarisch?

Als je geen bezwaar hebt tegen vlees en/of vis, wissel dan je maaltijden eens af. Haal een visje in huis als je dit normaal nooit doet, kook zo nu en dan eens vegetarisch (champignons of andere groenten kunnen een goede vervanging zijn voor vlees, net als ei!), en zet niet elke dag een biefstuk of een gehaktbal op tafel. Afwisseling is heel belangrijk voor een gezond eetpatroon en (zie bonustip): zo ontdek je nog eens wat nieuws.

Bonustip: blijf nieuwe gerechten ontdekken!

Zoek op internet naar gezonde, lekkere recepten. Leer er af en toe eentje bij en na een tijdje ken je veel goede recepten uit je hoofd. Je kunt dan ook als je weinig tijd hebt snel iets op tafel zetten.

Eet smakelijk!

Lees verder

© 2014 - 2019 Maresa, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Mathijs Vrieze: de nieuwe Sonja Bakker?Mathijs Vrieze: de nieuwe Sonja Bakker?Nu Sonja Bakker kiest voor een periode van rust in haar leven, wordt het tijd voor een nieuwe dieetgoeroe. Het tv-progra…
Eten om af te vallen in 3 stappenEten om af te vallen in 3 stappenWat moet je precies eten om op een gezond gewicht te komen? Gebruik dit artikel als hulpmiddel om jouw ideale dieet same…

Reageer op het artikel "Gezonder koken in 5 stappen"

Infoteur: Maresa
Laatste update: 02-07-2015
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Afvallen
Medische informatie…
Schrijf mee!