InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Lifestyle > Tekenen van ouderdom herkennen en wat kun je doen?

Tekenen van ouderdom herkennen en wat kun je doen?

Tekenen van ouderdom herkennen en wat kun je doen? Als je ouder wordt verandert je lichaam. Het is een proces dat na het 25ste levensjaar zichtbaar wordt. Dit is niet alleen te merken aan de rimpels en grijze haren, maar ook het krijgen van een buikje of borsten die meer gaan hangen kunnen erbij horen. Vet hoopt zich gemakkelijker op rond de taille. De huid wordt minder elastisch en de gewrichten worden minder soepel. Wat kun je eraan doen om deze verschijnselen zo veel mogelijk uit te stellen of misschien wel te voorkomen?

Het lichaam verandert

Ons figuur verandert geleidelijk met de jaren. Dit de realiteit waarmee je rekening moet houden, hoe vervelend dat ook kan zijn. Niemand vindt het leuk om te zien hoe het lichaam achteruit gaat. Als je leert de signalen te herkennen en je lijf goed kent, kun je doeltreffend reageren als de eerste symptomen zich voordoen.

De signalen

Het is nu eenmaal een feit dat je tekenen krijgt van ouderdom naarmate je ouder wordt. Dit wordt op een gegeven moment zichtbaar als je in de spiegel kijkt. Zo krijg je grijze haren en er verschijnen rimpels rond je ogen. Belangrijkste tekenen van ouder worden, worden hieronder genoemd:
  • Vorming van cellulitis
  • Er ontstaan plaatselijke vetkussentjes
  • Spieren verslappen
  • De elasticiteit van de huid wordt minder
  • De huid wordt droger door mindere activiteit van talgklieren
  • Taille en buikomvang nemen toe
  • Gewrichten worden minder soepel
  • Borsten gaan hangen, worden minder stevig en kleiner

Hoe het komt

Vaak bewegen ouderen te weinig en dit kan de vorming van cellulitis, met name op de bovenbenen veroorzaken. Daarnaast kunnen er op ongewenste plaatsen vetkussentjes ontstaan. Ouderen hebben minder voeding nodig, maar vaak blijven ze hetzelfde voedingspatroon volgen als de voorgaande jaren waarin ze actiever waren. Dit leidt dan tot overgewicht. De huidelasticiteit neemt af door de afname van de hormoonproductie. De droge huid komt naast het minderen van de activiteit ook door te weinig vocht innemen. De borsten zakken uit door het tekort van het hormoon oestrogeen dat komt door de overgang waardoor borsten minder stevig worden en kleiner in combinatie met de zwaartekracht.

Wanneer begint dit proces?

Als je niet erg lichamelijk actief bent, zal al vanaf het 25ste levensjaar geleidelijk aan de spiermassa beginnen af te nemen en zal de vetmassa toenemen. Door de overgang neemt dat verschijnsel toe en wordt vet op een andere manier verdeeld. Daarbij zullen de borsten en billen in grootte afnemen, terwijl de omvang van de taille en buik toeneemt. Dat proces kun je niet helemaal voorkomen, maar het is wel mogelijk het in de hand te houden, door fysieke inspanning die erop is gericht vooral de buikstreek aan het werk te zetten.

Bewegen om in vorm te blijven

Houd rekening met die doelstellingen wanneer je een nieuwe sport uitkiest of nieuwe oefeningen in je dagelijkse gewoonten integreert. Het kan op allerlei manieren: van joggen of zwemmen tot een dagelijkse lange wandeling, tot nordic-walking of fietsen. Zorg dat je lekker in beweging blijft en doe iets wat je leuk vindt om te doen. Pak de trap in plaats van de lift, ga op de fiets in plaats van met de auto of maak een ommetje na het eten in plaats van neer te ploffen op de bank. Naast het feit dat sporten goed is voor je lijf, zorgt het er ook voor dat je jezelf fit voelt.

Voeding

Pak de opgezette buik en taille ook aan door je voedingspatroon aan te passen. Als je ouder wordt, verandert je voedingspatroon. Over het algemeen heeft iemand minder voeding nodig dan voorheen. Dit betekent dat als je hetzelfde blijft eten, dat je aankomt. Neem meer tijd voor je maaltijd, kauw het eten goed. Eet voldoende groente en fruit, eet gevarieerd en pas op voor teveel vetten en geraffineerde suikers. Eet voldoende vezels en drink voldoende vocht tegen constipatie door voldoende graanproducten te eten.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: ArtsyBee, Pixabay
  • Boek: Langer jong en mooi blijven, ISBN: 90-447-0484-2

Reageer op het artikel "Tekenen van ouderdom herkennen en wat kun je doen?"

Infoteur: Ymbakker
Laatste update: 17-01-2017
Subrubriek: Lifestyle
Special: Uiterlijk verbeteren
Schrijf mee!