InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > De geneeskracht van maitake of eikhaas

De geneeskracht van maitake of eikhaas

De geneeskracht van maitake of eikhaas Maitake is inheems in het noordwesten van Japan. Inmiddels wordt de plant gekweekt in heel Azië, Europa en Noord-Amerika. Het is een eetbare paddenstoel die maar liefst 60 centimeter breed kan worden; van één exemplaar kan een half dorp mee-eten. In de traditionele Chinese en Japanse geneeskunde wordt maitake aangewend om het immuunsysteem te verbeteren zodat het lichaam zich adequaat kan weren tegen elke ziekte. De medische wetenschap heeft deze geneestoepassing bevestigd middels onderzoek. Wetenschappers hebben bovendien gevonden dat maitake het bloedsuikermetabolisme ondersteunt waardoor het positief werkt voor iemand met diabetes.
Tekening maitake uit 1797 / Bron: James Sowerby, Wikimedia Commons (Publiek domein)Tekening maitake uit 1797 / Bron: James Sowerby, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Inhoud:

Naamgeving maitake

In het Latijn heet deze plant Grifola Frondosa. Grifola is een Italiaans woord voor fungus. Deze Italiaanse grifola is zelf weer vernoemd naar de griffioen, een mythisch wezen. Frondosa betekent ´vol van bladeren´. Als je de paddenstoel ziet dan begrijp je waarom hij zo heet; hij zit vol met ´paddenstoelbladeren´. In het Nederlands worden de namen maitake en eikhaas gebruikt. Het Frans kent een mooiere naam: ´poule de bois´ wat boskip betekent. In het Engels is ´hen of the woods´ een bijnaam maar ook: ´dancing mushroom´. Zelfs het Duits heeft een mooiere naam voor deze paddenstoel dan het Nederlands: ´Klapperschwamm´. In het Japans wordt maitake dansende paddenstoel genoemd omdat je een vreugdedansje kunt maken als je er één gevonden hebt in het bos. Daarnaast is het goed om deze plek te onthouden omdat maitake elk jaar op dezelfde plek groeit. Zo kun je jaarlijks dansen rond de eikhaas.

Inhoudsstoffen maitake

In maitake zitten verschillende polysacchariden, ergosterol, fungisterol, octadecaanzuur, octadecadieenzuur, diverse fosfolipiden, vitamine C, bioflavonoïden en het enzyme prolyl aminopeptidase. Deze paddenstoel bevat niet alleen geneeskracht maar hij heeft ook culinaire kwaliteiten. Je kunt hen bakken, roosteren en koken. Een populair gebruik is het om deze paddenstoel te frituren totdat hij knapperig is. Het moge duidelijk zijn dat deze culinaire verwerkingsmethode ertoe leidt dat de voedingswaarde enorm afneemt. Voor geneeskrachtig gebruik wordt een extract aanbevolen waarin de inhoudsstoffen geconcentreerd aanwezig zijn.

Maitake of eikhaas / Bron: Lebrac, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Maitake of eikhaas / Bron: Lebrac, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Maitake, goed voor imuunsysteem

Maitake werkt immunomodulerend, wat een medische term is voor weerstandsverhogend. Het is een bewezen anticarcinogeen; het remt het ontstaan van kankercellen. Wanneer kanker eenmaal in het lichaam zit dan remt het de groei en verspreiding van kankercellen. Daarnaast is deze paddenstoel antiviraal, antibacterieel en ontstekingswerend. De aan peptiden gebonden polysaccharide genaamd ´D-fractie´ is verantwoordelijk voor ontstekingsremmende en kankerwerende effecten doordat het macrofagen stimuleert, natural killer cells een extra impuls geeft, de cellulaire immuunrespons bij kanker verhoogt en de T-cellen een boost geeft. Door deze medicinale werkingen wordt maitake in de fytotherapie ingezet bij deze indicaties:
  • Zwakke weerstand,
  • Infecties, verkoudheden, griep, herpes,
  • Preventie van kanker bij hoog risicopatiënten,
  • Bij een kankertherapie omdat het de resultaten van chemo- en radiotherapie verbetert en bijwerkingen zoals misselijkheid, gebrekkige eetlust, daling witte bloedcellen en haarverlies voorkomt. Maitake eten past in een dieet tijdens de chemokuur.
  • Baarmoederfribromen,
  • HIV en AIDS; het beperkt de HIV-infectie, Chronische vermoeidheidssyndroom,
  • Allergieën.

Overige medicinale werkingen

Maitake werkt niet alleen tegen kanker en bevorderend op het afweersysteem maar het kent daarnaast een aantal extra geneeskrachtige kenmerken. Hier staan enkele indicaties met de reden waarom maitake kan worden ingezet:
Maitake of eikhaas / Bron: Pethan, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Maitake of eikhaas / Bron: Pethan, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Hoge bloeddruk, maitake zorgt voor geleidelijke, veilige daling van de bloeddruk,
  • Insulineresistentie, prediabetes diabetes tye 2 en ouderdomsdiabetes omdat de polysacchariden ´X-fractie´ en ´SX-fractie´ de bloedsuikerspiegel verlagen door de insulinegevoeligheid te verhogen,
  • Obesitas, het bevordert het afslanken,
  • Maitake is een adaptogeen wat wil zeggen dat het aanpassingsvermogen van het menselijk organisme aan ongunstige omstandigheden wordt verbeterd. Je kunt bijvoorbeeld beter tegen temperatuursverschillen.
  • Het is een antioxidant en eikhaas zuivert het bloed. Daardoor is het goed tegen vermoeidheid en burnout.
  • De antioxidant eigenschappen zijn samen met de leverstimulerende eigenschappen goed tegen hepatitis en andere leveraandoeningen.

Consulteer de fytotherapeut

Wie maitake als geneeskrachtig middel wilt gebruiken wordt aangeraden een consult te nemen bij een fytotherapeut. Maitake-extracten en medicijnen in de vorm van moedertincturen, poeders, nebulisaat, vloeibaar extract en capsules dienen alleen op voorschrift van bevoegden ingenomen te worden. Een huisarts of fytotherapeut kan je daarover inlichten, net als over de eventuele bijwerkingen en interacties met andere medicijnen of kruiden. Alle in dit artikel genoemde medicinale werkingen van dit geneeskruid zijn gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek en komen uit het Groot Handboek Geneeskrachtige Planten van Geert Verhelst, een standaardwerk op het gebied van genezende planten. Het boek wordt gebruikt in de fytotherapie en homeopathie.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
HIV en natuurlijke hulpmiddelenHuman Immunodeficiëncy Virus of HIV heeft al vele mensen besmet met AIDS. Het virus is niet te genezen, maar met behulp…
Paddenstoelen voor het immuunsysteemPaddenstoelen zoals shiitake en maitake hebben hun immuunstimulerende werking vooral te danken aan een soort polysacchar…
Zelfgenezing en kankerZelfgenezing en kankerZelfgenezing bij kanker: is dit mogelijk? Naast de medische behandelingen als operatie, chemotherapie en bestraling kiez…
Allergie beschermt tegen kankerAllergie beschermt tegen kankerRecent gepubliceerd onderzoek wijst uit dat het hebben van een contactallergie, beschermend werkt tegen het krijgen bepa…
Methotrexaat, MTX: behandeling van auto-immuunziekte, kankerMethotrexaat, MTX: behandeling van auto-immuunziekte, kankerHet medicijn methotrexaat (MTX) kan op twee manieren worden toegepast. Het kan als licht middel een keer per week worden…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Kuha455405, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Groot Handboek Geneeskrachtige Planten, Geert Verhelst, (blz288)
  • http://www.mushroom-appreciation.com/maitake-mushroom.html
  • http://www.gaiaherbs.com/products/ingredient/534/534
  • Foto´s: Wikimedia Commons
  • Afbeelding bron 1: James Sowerby, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • Afbeelding bron 2: Lebrac, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Afbeelding bron 3: Pethan, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Reageer op het artikel "De geneeskracht van maitake of eikhaas"

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 18-01-2013
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Special: Geneesplanten
Medische informatie…
Schrijf mee!