InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > De geneeskracht van Gymnema Sylvestre

De geneeskracht van Gymnema Sylvestre

De geneeskracht van Gymnema Sylvestre De gymnema komt voor in heel Zuid-Azië. Het is een tropische klimplant met geneeskracht tegen onder andere diabetes. Het gekke aan deze plant is dat als je op de bladeren kauwt, je een tijd lang geen suiker meer proeft, wat je ook eet. Hierdoor heeft het geen zin meer om zoete tussendoortjes te eten; daarom is het een goed middel om af te vallen. Om er een geneesmiddel van te maken worden de bladeren en de twijgjes gebruikt.
Gymnema Sylvestre / Bron: J.M.Garg, Wikimedia Commons (CC BY-3.0)Gymnema Sylvestre / Bron: J.M.Garg, Wikimedia Commons (CC BY-3.0)

Inhoud:

Naamgeving Gymnema

In het Latijn heet deze plant Gymnema Sylvestre. Gymnos betekent in het Latijn ´naakt´ en nema is ´draad´. Daar komt het woord gymnema vandaan. De betekenis ´naakte draad´ komt van de onbehaarde stamper en meeldraden die deze plant heeft. Sylvester betekent ´uit het bos´. In het Nederlands heet de plant gymnema of gurmar. Gurmar betekent in het Hindi ´suikervernietiger´. Als je van deze plant proeft ben je erna twee uur lang niet in staat om suiker te proeven.

Sinds twee millennia een geneeskruid tegen diabetes

In India wordt de gymnema al twee millennia gebruikt om het voorkomen van suiker in de urine mee te behandelen. Het hebben van veel suiker in de urine duidt in de meeste gevallen op suikerziekte of diabetes mellitus. In de praktijk blijkt dat deze plant inderdaad helpt tegen diabetes. In de fytotherapie wordt dit geneeskruid er regelmatig tegen ingezet. Sinds 1930 wordt er onderzoek gedaan naar de geneeskracht tegen diabetes van deze plant. De resultaten uit de eerste onderzoeken waren veelbelovend maar er is nauwelijks
Vrucht Gymnema Sylvestre / Bron: Vinayaraj, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Vrucht Gymnema Sylvestre / Bron: Vinayaraj, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
vervolgonderzoek gedaan. Dat komt uiteraard omdat de farmaceutische industrie niet gebaat is bij een geneesmiddel tegen diabetes; dan hoeven de mensen geen insuline meer te spuiten. In de reguliere geneeskunde zweert men bij hoog en laag dat diabetes ongeneeslijk is terwijl middels de fytotherapie mensen wél van diabetes kunnen genezen.

Werkzame stoffen gymnema

In gymnema zitten diverse krachtige saponinen. Daarnaast bevat het gurmarine, een polypeptide wat uit 35 verschillende aminozuren bestaat. Voorts bevat deze tropische klimplant stigmasterol, resinen, quercetine en de aminozuurderivaten: choline, betaïne en trimethylamine.

Gymnema tegen alle soorten diabetes

Gymnema verlaagt de bloedsuikerspiegel. Het beschermt de alvleesklier. Gymnemazuren en andere saponinen stimuleren de secretie van insuline door de pancreas of alvleesklier. Verder draagt gymnema bij aan het herstel van de pancreas. Gymnema verhoogt de opnamecapaciteit van de enzymen die glucose verwerken waardoor de insulineresistentie wordt verminderd. Bovendien vermindert gymnema het bloedsuikerverhogend effect van sommige hormonen zoals adrenaline. Deze geneeskrachtige eigenschappen maken gymnema een geneesmiddel tegen:
Gymnema Sylvestre / Bron: Adityamadhav83, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Gymnema Sylvestre / Bron: Adityamadhav83, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Metaboolsyndroom,
  • Insulineresistentie,
  • Prediabetes,
  • Verstoorde glucosetolerantie,
  • Diabetes type 2, zowel voorkomend als genezend,
  • Ouderdomsdiabetes.
  • Diabetes type 1.

Minder insuline nodig

De diabetespatiënt heeft veel minder insuline nodig als hij dit natuurgeneesmiddel gebruikt. Het moet daarom wel in overleg met artsen gebeuren. Na zes tot acht maanden is eveneens een afname van geglycolyseerd hemoglobine meetbaar. Uiteraard neemt het glucoseniveau in de urine significant af.

Gymnema tegen obesitas

Diabetespatiënten die insuline inspuiten hebben een vergrote kans dik te worden. Wanneer mensen ervoor kiezen om de alvleesklier te stimuleren en herstellen in plaats van hem lui te maken door insuline te spuiten dan is gymnema een uitstekend geneesmiddel omdat het naast diabetes ook obesitas bestrijdt. Door de beter geregelde glucosewaarden is de drang naar tussendoortjes een stuk kleiner. Omdat je suiker niet proeft heeft het geen zin iets zoets te eten; het smaakt nergens meer naar. Gurmarine is de stof die ervoor zorgt dat smaakpapillen niet geactiveerd worden door suiker. Deze geneeskrachtige werkzaamheden worden door fytotherapeuten ingezet bij de volgende indicaties:
  • Obesitas,
  • Verlangen naar zoet, in het Engels bestaat er een woord voor: ´craving´,
  • Ondersteunend voor diabetesdieet,
  • Preventie van cariës.

Overige medicinale werkingen gurmar

Gurmar of gymnema heeft nog enkele geneeskrachtige toepassingen. Zo werkt het triglyceridengehalteverlagend, wat preventief werkt tegen hart- en vaatziekten. Daarnaast is het vochtafdrijvend, urinezuurafdrijvend en urinezuurverlagend. Voorts is het een maagversterkend, spijsverteringsbevorderend, leverstimulerend en bestrijdt het virussen. Het werkt als een tonicum voor algemeen gebruik. Om deze redenen kan gymnema worden ingezet bij de volgende indicaties:
Bloeisel Gymnema Sylvestre / Bron: Vinayaraj, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Bloeisel Gymnema Sylvestre / Bron: Vinayaraj, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Preventie van hart- en vaatziekten,
  • Adjuvans bij verhoogde bloeddruk,
  • Leveraandoeningen,
  • Constipatie,
  • Virale aandoeningen, Hoest,
  • Malaria.

Consulteer de fytotherapeut

Wie gymnema als geneeskrachtig middel wilt gebruiken wordt aangeraden een consult te nemen bij een fytotherapeut. Gymnemaextracten en medicijnen in de vorm van moedertincturen, poeders, nebulisaat, vloeibaar extract en capsules dienen alleen op voorschrift van bevoegden ingenomen te worden. Een huisarts of fytotherapeut kan je daarover inlichten, net als over de eventuele bijwerkingen en interacties met andere medicijnen of kruiden. Alle in dit artikel genoemde medicinale werkingen van dit geneeskruid zijn gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek en komen uit het Groot Handboek Geneeskrachtige Planten van Geert Verhelst, een standaardwerk op het gebied van genezende planten. Het boek wordt gebruikt in de fytotherapie.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Diabetes: uitdroging als oorzaakVan diabetes type 2 weten we dat het consumeren van witte suiker een belangrijke oorzaak is. Daar komt nog een oorzaak b…
Snoep en snacks: waarom is ongezond eten zo lekker?Snoep en snacks: waarom is ongezond eten zo lekker?Voor velen is het een herkenbaar dagelijks dilemma: die lekkere reep chocola, dat aanlokkelijke gebakje, die verleidelij…
Suikerziekte en kruidenOuderdomdiabetes is in de kruidengeneeskunde altijd een ‘populaire’ ziekte geweest. Ook in onze tijd zijn mensen nog bez…
Risicofactoren suikerziekte type IIRisicofactoren suikerziekte type IIEr bestaan verschillende vormen van suikerziekte, ook wel diabetes genoemd. De meest voorkomende vorm is diabetes type I…
De symptomen van diabetesDe symptomen van diabetesDiabetes is een veel voorkomende ziekte. Door de syptomen te herkennen kun je tijdige vaststellen of je diabetes hebt. E…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "De geneeskracht van Gymnema Sylvestre"

Reacties

Loobuyck J., 25-02-2015 12:32 #2
Waar kan men deze plant vinden en kopen a.u.b.
Groetjes Reactie infoteur, 04-05-2015
Ik wil om allerlei redenen geen links geven naar een winkel maar er zijn zeer veel mogelijkheden op internet om hieraan te komen. Het is eveneens verkrijgbaar via een fytotherapeut of natuurarts.

Rafael de Rese, 19-02-2014 00:18 #1
Ben diabetes type 2 - kan ik dit product ergens aankopen in Nederland of België? Reactie infoteur, 20-02-2014
Via een fytotherapeut, internet of sommige Chinese medicijnwinkels.

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 18-01-2013
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Special: Geneesplanten
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!