InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > De geneeskracht van galega

De geneeskracht van galega

De geneeskracht van galega Galega is een plantje met witte of wit-lila bloemen dat één meter tot 1 meter 50 hoog kan worden. De plant groeide van origine alleen in gebieden in Midden Azië zoals Rusland en Iran maar is sinds oude tijden ingeburgerd geraakt in heel Europa. Hij wordt eveneens verkocht als sierplant. Sommige mensen zeggen dat galega een vergeten medicinale plant is maar in de tegenwoordige fytotherapie, de door wetenschap onderlegde kruidengeneeskunde, wordt er wel degelijk gebruik van gemaakt. Galega werkt vooral als bloedsuikerverlagende plant en en als stimulerend middel voor de aanmaak van moedermelk ten behoeve van borstvoeding.
Botanische tekening galega / Bron: Publiek domein, Wikimedia Commons (PD)Botanische tekening galega / Bron: Publiek domein, Wikimedia Commons (PD)

Inhoud:

Naamgeving

De Latijnse naam van galega is Galega officinalis. In het Nederlands wordt de plant Franse lelie en geitenruit genoemd. In het Latijn betekent gale ´melk´ en ´ega´ ´voortbrengen´. Dat verwijst naar de melkvoortbrengende eigenschappen van de plant; het stimuleert de borstklieren voor de aanmaak van moedermelk. Officinalis betekent ´uit de werkruimte van de apotheker´. Deze toevoeging werd aan alle planten gegeven die enkele honderden jaren terug regelmatig in de geneeskunde werden aangewend.

Geschiedenis gebruik galega

Galega heeft vanaf de Middeleeuwen een belangrijke rol gespeeld bij pest, koorts en infectieziekten. Galega wordt sinds de Middeleeuwen in Europa gebruikt om suikerziekte of diabetes mellitus tegen te gaan. Insulineresistentie en verhoogd bloedsuikergehalte kan worden tegen gegaan door gebruik van galega. In de jaren 20 en 30 van de vorige eeuw is tevergeefs geprobeerd om galegine uit galega als basis voor een diabetesmedicijn te gebruiken. Dat is destijds niet gelukt omdat deze stof niet alleen werkt maar in samenwerking met andere stoffen. Wanneer de werkzame stoffen van galega, zoals guanidine, geïsoleerd worden ontstaat een stof met te veel bijwerkingen; een gifstof. Deze stof is geen gifstof als je hem inneemt als onderdeel van het plantje galega. Daarom kan de plant zelf worden gebruikt, eventueel in combinatie met andere geneesplanten bij diabetes mellitus. Overigens wordt er sinds 1957 het farmaceutische geneesmiddel metformine geproduceerd wat uit de galega wordt gewonnen. Metformine is een antidiabetisch medicijn wat vaak het eerste geneesmiddel is wat mensen voorgeschreven krijgen nadat de diagnose diabetes is gesteld.

Werkzame stoffen

Van galega wordt het hele bovengronds groeiende kruid of de zaden gebruikt. Hierin zitten de volgende inhoudsstoffen: alkaloïden zoals de guanidinederivaten galegine, 4-hydroxgalegine en galeïne, saponinen, flavonoïden, tanninen, bitterstoffen, saccharose, glycosiden, sporen van chroom en vette olie.

Galega tegen diabetes

Galega heeft een hypoglycemiërende werking. Dat betekent dat dit kruid de bloedsuikerspiegel verlaagt. Helemaal zeker weet men nog niet hoe dit gebeurt maar heel waarschijnlijk heeft galega een effect op de alfacellen van de eilandjes van Langerhans in de alvleesklier. Deze cellen scheiden glucagon af, wat het bloedsuikergehalte verhoogt. Galega zou de alfacellen vernietigen en op deze manier een bloedsuikergehalteverlagende invloed bewerkstelligen. Overigens beschikken andere geneesplanten over meer effectiviteit tegen diabetes omdat galega gevaarlijke bijwerkingen kan hebben. Dat is eveneens de reden dat galega een stuk minder vaak dan vroeger wordt ingezet. In Engelstalige gebieden wordt galega nog wel volop gebruikt door herbalisten. Het kan zowel insulineafhankelijke als niet-insulineafhankelijke vormen van diabetes bestrijden. Verder vermindert het de eetlust, wat een voordeel van diabetici is omdat deze een versterkte neiging hebben tot obesitas. In de fytotherapie kan galega om zijn medicinale werkzaamheden worden aangewend bij:
Galega officinalis / Bron: Bogdan, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Galega officinalis / Bron: Bogdan, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Diabetes mellitus type 2,
  • Ouderdomsdiabetes,
  • Metabool syndroom,
  • Insulineresistentie.

Andere kruiden die prima werken tegen diabetes en minder bijwerkingen hebben zijn: kaneel, gymnema sylvestre, banaba en sopropo.

Galega bevordert moedermelkproductie

Galega bevordert de productie van moedermelk. In medische termen heet deze plant een galactogoog. Ook de ontwikkeling van borstklieren wordt gestimuleerd. Hierdoor kan de plant worden gegeven aan moeders die te weinig moedermelk aanmaken en hun kinderen borstvoeding willen geven.

Overige medicinale werkingen galega

  • Galega is een diureticum; dat wil zeggen dat het vocht afdrijft. De nieren worden gestimuleerd en op deze manier wordt er overtollig vocht afgevoerd.
  • Een zalf op basis van galega kan genezing na een operatie bespoedigen.
  • Galega heeft een antibacteriële werking.
  • Galega gaat stolsels in het bloed tegen.
  • Galega is zweetdrijvend, tempert koorts en kan derhalve tegen griep worden ingezet.
Gerelateerde artikelen
Bloedsuikerverlagende plantenBloedsuikerverlagende plantenOver de hele wereld bekeken zijn er honderden planten met een bloedsuikerverlagende werking. Alleen zijn ze omwille van…
Pinda’s voor suikerziekteDe stofwisselingsziekte diabetes melitus veroorzaakt bij patiënten o. a. hyperglycemie (te hoog suikergehalte in het blo…
Suikerziekte en kruidenOuderdomdiabetes is in de kruidengeneeskunde altijd een ‘populaire’ ziekte geweest. Ook in onze tijd zijn mensen nog bez…
Hyppocras, drank van de verbeeldingHyppocras is de naam van een geneeskrachtige kruidenwijn, die vanaf de Middeleeuwen heel populair was. Een miniatuur uit…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: H. Zell, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Boek: Anne McIntyre, Handboek Kruidengeneeskunde
  • Foto´s: wikimedia commons
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Galega_officinalis
  • http://www.mijntuin.org/plants/2166-Geitenruit#
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Metformine
  • Afbeelding bron 1: Publiek domein, Wikimedia Commons (PD)
  • Afbeelding bron 2: Bogdan, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Reageer op het artikel "De geneeskracht van galega"

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 20-10-2013
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Medische informatie…
Schrijf mee!