InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > De geneeskracht van Banaba

De geneeskracht van Banaba

De geneeskracht van Banaba De banababoom geeft een heerlijke thee die bovendien uitgesproken geneeskrachtig werkt tegen diabetes. De Banababoom groeit in India, Zuidoost Azië en de Filipijnen. PGG is de effectiefst werkzame stof in banababladeren. PGG is de afkorting van een stof met zo´n moeilijke naam dat je er bijkans gek van wordt als je het probeert te onthouden. Je kunt het niet uitspreken zonder te hakkelen of in de lach te schieten.
Snoepen van de banaba / Bron: J.M.Garg, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Snoepen van de banaba / Bron: J.M.Garg, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Inhoud:

Naamgeving banaba

In het Latijn heet deze plant Lagerstroemia Speciosa. Lagerstroemia is een naam die botanicus Linneus aan deze plant gaf om zijn vriend, Magnus von Lagerström, mee te eren. Speciosa betekent ´opvallend' of ´prachtig´ en verwijst naar de mooie bloemen van deze plant. In het Nederlands wordt deze plant zowel banaba als lagerstroemia genoemd.

Geschiedenis banaba

Banaba wordt eeuwenlang op de Filipijnen gedronken tegen suikerziekte of diabetes mellitus, overgewicht, nier- en urinewegaandoeningen. Japanse onderzoekers claimden als eerste de insulinewerking van banababladeren wetenschappelijk verklaard te hebben. Men heeft lang gedacht dat corosolzuur de meest effectieve stof in banabablad was maar dat bleek Penta-O-Galloyl-D-Glucapyranose (PGG) te zijn.

Werkzame stoffen banaba

In het banabablad zitten de tanninen: gallotanninen, ellagitanninen, lagerstroemine, flosine A en B, reginine en natuurlijk het vermaarde penta-O-galloyl-D-glucapyranose. Verder bevat het de triterpenen corosolzuur, door sommigen colosolzuur genoemd en maslinezuur. Voorts zit er magnesium, zink en vezels in dit boomblad waar een heerlijke theedrank van kan worden bereid.

Bloeiende banaba / Bron: J.M.Garg, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Bloeiende banaba / Bron: J.M.Garg, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Banaba, hét diabetesmedicijn

In banaba zit PGG. Dit is de meest werkzame stof in de tropische boom. Een drie jaar durende studie op 3000 mensen toonde aan dat mensen met een hoog risico op diabetes door het innemen van het banaba-extract bijna twee maal zo weinig kans op deze ernstige welvaartsziekte kregen als mensen die het farmaceutische, commerciële, chemische middel metformine innamen. Door banaba-extract in te nemen blijft 57% van de hoog risico-groep vrij van diabetes terwijl voor metformine gold dat er slechts 31% van de hoog risico-groep diabetesvrij blijft. Banaba-extract heeft als extra voordeel dat de vetweefseltoename niet bevordert wordt. Metaformine heeft veel bijwerkingen zoals misselijkheid, braken, diarree, buikpijn en verlies van eetlust. Bovendien wordt de vitamine B12-opname geblokkeerd waardoor metformineslikkers een verhoogde kans op B12-tekort hebben. Banaba-extract kent geen bijwerkingen maar wel interacties met diabetesmedicijnen; daarom moet iemand met diabetes altijd een arts of fytotherapeut raadplegen alvorens met banaba-extract te beginnen.

Banaba, goed tegen diabetes

Banaba-extract verlaagt de bloedsuikerspiegel. Het helpt de insulinespiegel te normaliseren. Uit studies op dieren en mensen blijkt dat PGG, lagerstroemine, flosine B en reginine als activator van het glucosetransport zorgen waardoor het werkt als een plantaardige insuline. Uit de onderzoeken blijkt zonneklaar dat een totaalextract beter helpt dan geïsoleerde nutriënten. Doordat valonzuurderivaten het enzyme alfa-amylase, wat kooldraten verteert, inhiberen, worden er in de darm minder suikers opgenomen. Deze elkaar aanvullende medicinale werkingen van banaba zijn aanleiding om het als fytotherapeutisch medicijn voor te schrijven bij de volgende indicaties:
Gedroogde vrucht banaba / Bron: J.M.Garg, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Gedroogde vrucht banaba / Bron: J.M.Garg, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Metabool syndroom, prediabetes,
  • Gestoorde glucosetolerantie, insulineresistentie,
  • Verhoogde bloedsuikerspiegel,
  • Preventie van diabetes type 2, ouderdomsdiabetes,
  • Diabetes type 1, insuline-afhankelijke diabetes,
  • Juvenile onset diabetes.

Banaba is vochtafdrijvend; daarom is het een natuurlijk medicijn tegen oedemen.

Banaba tegen obesitas

Banaba is een anti-adipogeen, wat inhoudt dat het de vetweefselaanmaak verlaagt, het gewichtsverlies wordt bevordert en de suikerdrang of dwangmatige suikerconsumptie (Engels: craving) wordt gestopt doordat er minder bloedsuikerpieken meetbaar zijn. Deze pieken leiden tot een gevoel van suikertekort welke zich omzet in een tomeloze neiging tot zoet eten. Je weet het: suiker is een drug. Het bijzondere aan banaba-extract is dat je geen speciaal dieet hoeft te volgen. Daarnaast wordt er minder suiker in de darmen opgenomen. Deze medicinale effecten van banabo-extract maken het een bruikbaar medicijn in de fytotherapie bij de volgende indicaties:
Banaba] / Bron: Challiyil Eswaramangalath Vipin, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.0)Banaba] / Bron: Challiyil Eswaramangalath Vipin, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.0)
  • Obesitas,
  • Ondersteuning van laag caloriedieet,
  • Overgewicht bij diabetes,
  • Tomeloze suikerdrang.

Consulteer de fytotherapeut

Wie banaba als geneeskrachtig middel wilt gebruiken wordt aangeraden een consult te nemen bij een fytotherapeut. Banaba–extracten en medicijnen in de vorm van moedertincturen, poeders, nebulisaat, vloeibaar extract en capsules dienen alleen op voorschrift van bevoegden ingenomen te worden. Een huisarts of fytotherapeut kan je daarover inlichten, net als over de eventuele bijwerkingen en interacties met andere medicijnen of kruiden. Alle in dit artikel genoemde medicinale werkingen van dit geneeskruid zijn gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek en komen uit het Groot Handboek Geneeskrachtige Planten van Geert Verhelst, een standaardwerk op het gebied van genezende planten. Het boek wordt gebruikt in de fytotherapie.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Het verband tussen diabetes type 2 en gewichtsverliesOvergewicht, of obesitas, verhoogt de kans op diabetes type 2 (suikerziekte) en kan tevens de ziekte verergeren voor men…
De geneeskracht van galegaDe geneeskracht van galegaGalega is een plantje met witte of wit-lila bloemen dat één meter tot 1 meter 50 hoog kan worden. De plant groeide van o…
Overgewicht en ObesitasOvergewicht en ObesitasRuim 48% procent van de Nederlanders kampt met overlast. Je ziet dagelijks op tv programma’s over overgewicht en afvalle…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "De geneeskracht van Banaba"

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 23-01-2013
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Special: Kruiden en gezondheid
Medische informatie…
Schrijf mee!