InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > De geneeskracht van Rozenwortel of Rhodiola

De geneeskracht van Rozenwortel of Rhodiola

De geneeskracht van Rozenwortel of Rhodiola Rozenwortel komt oorspronkelijk uit het Himalayagebergte en heeft zich over heel het noordelijk halfrond verspreid. Het is een plant met een voorkeur voor koude gebieden; het groeit in Noord-Europa, Noord-Azië en in de Alpen boven 2000 meter. De jonge bladeren en stengels van de plant zijn eetbaar. Rozenwortel staat in de landen waar het groeit bekend om zijn sterke medicinale werking tegen vermoeidheid, stress en als herstellend kruid na een ziekte. Het regelt en beschermt vele lichaamsprocessen.
Rozenwortel / Bron: Finn Rindahl, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Rozenwortel / Bron: Finn Rindahl, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Inhoud:

Naamgeving rozenwortel

Rozenwortel is geen familie van de roos maar de wortel heeft een typische rozengeur; vandaar deze naam. De botanische naam voor deze plant is Rhodiola Rosea. Rhodiola Is afgeleid van het Griekse woord ´rhudon´ wat ´roos´ beduidt. De plant is in de oudheid zo genoemd aangezien de geur van de wortel een sterke overeenkomst vertoont met rozengeur. Rosea is een soortnaam en slaat eveneens op de rozengeur. In het Nederlands kent rozenwortel enkele variaties in namen: Rhodiola, Russische Rhodiola, Wonderwortel.

Geschiedenis medicinaal gebruik rozenwortel

Rhodiola wordt sinds mensenheugenis gebruikt in de traditionele geneeskunde van Scandinavië, Rusland, Oost-Europa en Azië. De belangrijkste reden om het voor te schrijven is tijdens fysieke en mentale stress, vermoeidheid, energiegebrek en het tegen gaan van ouderdomsverschijnselen. De Vikingen gebruikten rozenwortel om hun destructieve rooflust en veroveringsdrang adequater te kunnen uitvoeren. Verder werd het vanaf oude tijden al gebruikt door Chinese keizers en atleten. Meer recent gebruiken Russische kosmonauten rozenwortel om hun onnatuurlijke verblijf buiten de aarde beter vol te kunnen houden. Dr. Lazarev uit Rusland schaarde rhodolia samen met onder andere ginseng tot de kruiden die het aanpassingsvermogen van de mens verhogen; het lichaam kan beter ´weerstand bieden tegen chemische, fysieke en biologische stressfactors die normale biologische parameters verstoren.´In 1975 werd rhodiola-extract in de Sovjet-Unie als officieel medicijn erkend. In Zweden en Denemarken is het een fyto-medicijn.

Werkzame stoffen Rhodiola

Voor geneeskrachtige doeleinden worden uitsluitend de wortel van rozenwortel gebruikt die afkomstig is uit Scandinavië of Rusland; andere soorten beschikken niet over genoeg geneeskracht. In rozenwortel zitten de fenolglycosiden rhodioloside en P-tyrosol. Het bevat de fenylproapanoïden rosavine, rosine, rosarine, kaneelalcoholglycosiden en kaneelzuren. Er zitten voorts flavonoïden in waaronder rhodioline, rhodionine, rhodiosine en tricine. Verder bevat het galluszuur, de fenolzuren koffiezuur, chlorogeenzuur en hydroxykaneelzuur en ethirische olie.

Rozenwortel voor sterker fysiek lichaam

Rhodiola behoort tot de sterkere antioxidanten, stoffen die vrije radicalen vangen. Het is een adaptogeen, wat inhoudt dat het aanpassingsvermogen aan veranderde leefomstandigheden (temperatuur, UV-straling, bovenmatige fysieke activiteit) van de mens wordt verbeterd. Het verhoogt de zuurstofvoorziening van de cellen, stimuleert de vetverbranding, beschermt lever, hart en longen, ondersteunt het de bijnier, schildklier en thymus. Daarnaast verlaagt het de bloedsuikerspiegel. Door deze wetenschappelijk onderbouwde medicinale kenmerken kan de fytotherapeut besluiten rozenwortel in te zetten bij de volgende indicaties:
  • Vermoeidheid, burn-out, herstel na ziekte, geestelijke vermoeidheid,
  • Behoefte aan slaap, temperatuurverschillen, stress,
  • Geringe stressbestendigheid, examenkoorts,
  • Zware fysieke inspanningen,
  • Verminderd prestatievermogen door sport of nachtwerk,
  • Beter uithoudingsvermogen,
  • Herstel na zware inspaningen,
  • Weerstand tegen oxydatieve stress door zware metalen en bijwerkingen van chemotherapie,
  • Preventie van vroegtijdige ouderdomsverschijnselen,
  • Hoogteziekte,
  • Preventie diabetes mellitus type 2

Fysieke stressgerelateerde gevolgen:

  • Hoofdpijn,
  • Hoge bloeddruk, hartkloppingen,
  • Anorexia, stress-ulcus.

Rozenwortel, goed voor de psyche

Rozenwortel is een tonicum, een aansterkend middel voor de zenuwen. Het verbetert de cognitieve functies zoals concentratie, geheugen, aandacht focussen en het aanleren. De psychomotorische functies of de door de hersenen aangestuurde beweging van onderdelen van het lichaam, worden eveneens verbeterd. Verder is het een antidepressief en kalmerend middel. Voor de psychostimulerende werking zijn verschillende chemische processen werkzaam. Eén daarvan is dat de neurotransmitter acetylcholine wordt verbeterd in zijn werking. Rozenwortel heeft een antioxidanteffect op het centrale zenuwstelsel waardoor er minder cel- en DNA-schade plaatsvindt. Wanneer serotonine, dopamine en noradrenaline teveel worden verwijderd uit de hersenschors dan werkt rozenwortel daar actief tegen op; deze stoffen zijn onder andere verantwoordelijk voor het geluksgevoel, de alertheid en het cognitieve vermogen en het reguleren van diverse lichaamprocessen. Om deze medicinale eigenschappen wordt rozenwortel ingezet door fytotherapeuten bij de volgende indicaties:
Bloeiende rozenwortel / Bron: Jerzy Opioa, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Bloeiende rozenwortel / Bron: Jerzy Opioa, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Zwakke zenuwen, depressiviteit,
  • Seasonal Affective Disorder, ook winterblues genoemd,
  • Prikkelbaarheid, stemmingswisselingen,
  • Angst, gebrek aan motivatie, mentale vermoeidheid,
  • Verminderd geheugen- en concentratievermogen, verminderde coördinatie,
  • Geestelijke belasting, studie,
  • Insomnia of slapeloosheid, slaapstoornissen, grote slaapbehoefte,
  • Zenuwachtigheid, rusteloosheid.

Omdat rozenwortel ook de vetcellen die in rust zijn aanspreekt in zijn werking om de vetverbranding of lipolyse te verhogen, wordt het ingezet bij obesitas, als ondersteuning van een dieet gericht op afslanken.

Rozenwortel voor goed immuunsysteem en tegen kanker

Rozenwortel staat bij medici bekend als een immunostimulans. Het vergroot de weerstand, remt het ontstaan en de groei van kankercellen en zorgt dat het lichaam minder snel allergieën ontwikkelt. Natural killer cellen spoort met ziekten geïnfecteerde cellen op en schakelt deze uit. Rozenwortelextract stimuleert de natural killer cellen. De thymus priduceert T-cellen welke een belangwekkende rol spelen in het immuunsysteem; rhodolia stimuleert de aanmaak van T-cellen door de thymus. De bijnieren produceren lichaamseigen cortisol; rozenwortel ondersteunt deze bijnierwerking. Cellen die met kanker zijn geïnfecteerd hebben beschadigd DNA. Rhodolia bevordert het herstelmechanisme van het DNA. Door deze weerstandsbevorderende eigenschappen wordt rhodolia door een fytotherapeut ingezet bij de volgende indicaties:
  • Preventie en aanpak van grippale verschijnselen en verkoudheid,
  • Verminderde immuniteit vanwege stress,
  • Adjuvans bij chemotherapie want het neutraliseert de bijwerkingen en verhoogt de effectiviteit van chemokuren,
  • Vermindert risico op metastase of kankeruitzaaiing.

Rozenwortel als afrodisiac

Rozenwortel is een afrodisiac. Het verhoogt de libido en verbetert het seksueel prestatievermogen. Daarnaast verhoogt het de vruchtbaarheid bij zowel de man als de vrouw. Het is eveneens een menstruatiebevorderend middel. Bij de vrouw wordt het aantal vruchtbare dagen verhoogd. Bij de man wordt de productie van prostaatvloeistof genormaliseerd. De libidoverhogende eigenschappen van rozenwortel worden bij de volgende indicaties aangewend:
Bloeiende rozenwortel / Bron: Σ64, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Bloeiende rozenwortel / Bron: Σ64, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Frigiditeit of verminderde geslachtsdrift,
  • Verminderd vermogen tot het krijgen van erecties,
  • Vroegtijdige zaadlozing,
  • Onvruchtbaarheid bij man en vrouw,
  • Het uitblijven van menstruatie.

Consulteer de fytotherapeut

Wie rozenwortel of rhodiola als geneeskrachtig middel wilt gebruiken wordt aangeraden een consult te nemen bij een fytotherapeut. Rozenwortelextracten en medicijnen in de vorm van moedertincturen, poeders, nebulisaat, vloeibaar extract en capsules dienen alleen op voorschrift van bevoegden ingenomen te worden. Een fytotherapeut kan je daarover inlichten, net als over de mogelijke nevenwerkingen en interacties met medicijnen of kruiden. Alle in dit artikel genoemde medicinale werkzaamheden zijn gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek en komen uit het Groot Handboek Geneeskrachtige Planten van Geert Verhelst, een standaardwerk op het gebied van genezende planten. Het boek wordt gehanteerd in de fytotherapie.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Rhodiola, een kruid dat werkt tegen stress en depressieRhodiola, een kruid dat werkt tegen stress en depressieRhodiola is een adaptogeen kruid, wat betekent dat het voor meer balans in het lichaam kan zorgen en zich kan aanpassen…
Rozenwortel, zijn geschiedenisRozenwortel een plant met toekomst heeft een minder bekend maar boeiend verleden. Wat zeggen de oude kruidenboeken over…
Rozenwortel, de Europese ginsengWereldwijd, in alle culturen en door de eeuwen heen, is de mens steeds weer op zoek geweest naar het ultieme gezondheids…
Adaptogene kruiden tegen stress en voor lichamelijke balansAdaptogene kruiden tegen stress en voor lichamelijke balansAdaptogene kruiden zijn bepaalde kruiden die kunnen zorgen voor meer balans in het lichaam, onder andere door de stressr…
Hartritmestoornissen en kruidenVerschillende voedingsstoffen en kruiden kunnen een (ondersteunende) rol spelen bij de preventie en behandeling van hart…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Christian Hummert, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Groot Handboek Geneeskrachtige Planten, Geert Verhelst
  • Adaptogeen: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18536978
  • Verminderd vermoeidheid bij stress: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11081987
  • Verbetert fysieke (sport)prestaties: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20308973
  • Depressiviteit: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17990195
  • Goed voor lever, conditie: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19606515
  • Vermoeidheid, cogitie, stemming: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20378318
  • Goed voor het hart, tegen stress: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/7756969
  • Foto´s: wikimedia commons
  • Afbeelding bron 1: Finn Rindahl, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Afbeelding bron 2: Jerzy Opioa, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Afbeelding bron 3: Σ64, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Reageer op het artikel "De geneeskracht van Rozenwortel of Rhodiola"

Reacties

M. Vernooij, 08-01-2018 12:04 #5
Ik gebruik dit nu 1,5 maand en voel me beter. Ik zit beter in mijn energie. 2 weken geleden begonnen met lucovitaal met hogere dosering rozenwortel als aov 1018 stressnorm wat ik eerst gebruikte. Ik slikte 2 tabletten rozenwortel per dag en die weken sliep ik slecht, had het vaak warm etc. Nu de dosering aangepast naar 1 per dag. Bij mij werkt het dus niet goed om te slapen.

Suzanne, 15-08-2016 15:47 #4
Rhodolia kun je ook gewoon kopen in capsules, bij de tuinen.
Groet Reactie infoteur, 22-08-2016
Soms lezen inkopers van drogisterijen mijn artikelen ook en besluiten ze een product op te nemen in hun assortiment.

Vermeire Bieke, 14-08-2016 13:24 #3
Hallo, ik zou graag willen weten waar ik rozenwortel kan kopen, de wortelstukjes eigenlijk. Ik heb in een natuurwinkel wel de bloem ervan tegengekomen, maar vind geen stukjes Het dient om mee met andere kruiden een sigaret te rollen, zou afbouwend werken omdat ik wil stoppen met roken. Graag een winkel of plantentuin in België.
Dank bij voorbaat en groeten,
Vermeire B. Reactie infoteur, 26-08-2016
Geen idee, zoeken op internet lijkt me het beste.

Maar waarom gebruik je geen sint janskruid? Stop met roken en drink sint janskruidthee, dat is het beste middel om van verslavingen af te komen.

Mart, 06-04-2015 09:25 #2
Ik gebruik Rhodiola Rosea iedere dag, kan ik dit het hele jaar door blijven gebruiken?
Vriendelijke groeten,
Mart Reactie infoteur, 04-05-2015
Met vrijwel elk natuurlijk middel is het zo dat je een kuur kunt doen van enkele weken, twee weken dient te stoppen, en pas daarna weer een kuur kunt doen. Geneeskruiden zijn nooit bedoeld voor dagelijks gebruik gedurende de rest van je leven; ze zijn bedoeld om een situatie in geest of lichaam te herstellen zodat je weer zonder geneeskruiden kunt leven in blakende gezondheid.

Beckt, 23-07-2013 11:39 #1
Jeetje, als je dit zo leest lijkt het wel een wonder middel. Kan je dit product niet kopen in een reform winkel? Moet ik persee contact op nemen met een fyto therapeut? Reactie infoteur, 23-07-2013
Inderdaad is er een grote kans dat het bij een natuurdrogist of reformwinkel te koop is. Anders is het via internet bestelbaar.

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 12-02-2013
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Special: Geneesplanten
Reacties: 5
Medische informatie…
Schrijf mee!