InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > De geneeskracht van Reishi of Lakzwam

De geneeskracht van Reishi of Lakzwam

De geneeskracht van Reishi of Lakzwam De lakzwam groeide oorspronkelijk alleen in China, Japan en Noord Amerika. Tegenwoordig wordt hij overal ter wereld voor commerciële doeleinden gekweekt. Lakzwam is goed voor het geheugen en het afweersysteem van de mens. Dat is sinds de oudheid al bekend. In het verlengde hiervan is aangetoond dat het verergering van de ziekte van Alzheimer voorkomt. Wetenschappelijk onderzoek geeft sterke aanwijzingen dat lakzwam daarnaast goed is tegen preventie van kanker, hart- en vaatziekten en diabetes. Voorts worden verschillende leverziekten worden met lakzwam tegen gegaan. De lakzwam bevat zeer veel verschillende voedingsstoffen.
Tekening lakzwamuit 1797 / Bron: James Sowerby, Wikimedia Commons (Publiek domein)Tekening lakzwamuit 1797 / Bron: James Sowerby, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Inhoud:

Naamgeving lakzwam

In het Latijn heet deze paddenstoel Ganoderma Lucidum. Ganoderma betekent ´blinkende huid´. De hoed van deze paddenstoel is glanzend geelbruin. Lucidum betekent ´blinkend´ of ´helder´. In het Nederlands heet deze paddenstoel reishi, Japanse lakzwam of lakzwam. De Nederlandse prefix ´lak´ slaat op het glanzende aspect van de paddenstoel.

Made in China

In China geniet hij aanzien als ´paddenstoel der onsterfelijkheid´ en ´kruid van spirituele kracht´. Chinese teksten uit de vijfde eeuw verhalen over het positieve effect op het geheugen van lakzwam. Vergeetachtigheid bij ouderen gaat deze paddenstoel tegen. Daarnaast is het goed voor het immuunsysteem zodat vrijwel alle ziekten minder vat krijgen op de mens. Een eigenaardig wetenschappelijk feit is dat deze paddenstoel tot de meest wetenschappelijk uitgeplozen paddenstoelen behoort waaruit een groot scala aan medicinale werkingen uit rolde maar studies op de mens zijn achterwege gebleven zodat wetenschappelijk gezien de genoemde werkingen tot het rijk der uitvoerig beredeneerde aannames moet worden gerekend. In de praktijk heeft lakzwam zich herhaaldelijk bewezen maar deze empirische bevindingen tellen voor de wetenschap niet mee.

Inhoud lakzwam

Reishi smaakt te bitter om in de keuken te gebruiken. Hij is niet giftig, integendeel, deze paddenstoel is juist erg gezond. Toch wordt hij alleen om medicinale redenen ingezet. Lakzwam kent een overvloed aan fytonutriënten. De inhoudsstoffen van lakzwam zijn nauwgezet onderzocht. Deze paddenstoel bevat polysacchariden met een hoog moleculair gewicht. Er zit G-I-12-beta, arabinaxyglyconen, arabinogalactonen, peptidoglycanen, ganoderanen, triterpenen, proteïnen, sterolen, oleïnezuur, cyclo-octasulfur, ascorbinezuur, beter bekend onder de noemer vitamine C, riboflavine of vitamine B2, germanium, flavonglycosiden, lysozyme, proteïnase, alkaloïden, glucosiden, coumarinen en adenosine in deze blinkende paddenstoel.

Lakzwam goed voor het immuunsysteem en tegen kanker

Lakzwam verbetert het immuunsysteem. Het lichaam kan beter weerstand bieden tegen alle ziekten. Het werkt tegen virussen, bacteriën, tumors, ontstekingen en allergiën. De polysacchariden stimuleren leucocyten, macrofagen, monocyten en natural killer cells. Reishi verhoogt het aantal T-cellen. In vitro-onderzoeken tonen aan dat tumors worden afgeremd. Er zijn onderzoeken gedaan op long-, borst-, lever-, prostaat-, blaas-, darm-, en bloedtumors. Uiteraard zijn er geen onderzoeken op mensen gedaan omdat een bewezen geneesmiddel tegen kanker het failliet van de kankerindustrie zou betekenen. Van polysacchariden is verder bewezen dat het vrije radicalen die worden veroorzaakt door straling opvangt. Al deze medicinale kenmerken zorgen dat reishi kan worden ingezet bij de volgende indicaties:
Japanse lakzwam / Bron: Eric Steinert, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Japanse lakzwam / Bron: Eric Steinert, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Immuundeficiëntie,
  • Bronchitis,
  • Conjunctivitis,
  • Hiv-infectie,
  • Overige infectieziekten,
  • Preventie van kanker bij hoog risicopatiënten,
  • Chronisch vermoeidheidsyndroom,
  • Autoimmuunziekten,
  • Reumatoïde artritis,
  • Sclerodemie.

Lakzwam tegen hart- vaatziekten

Lakzwam is een cardiotonicum wat wilt zeggen dat het de hartfunctie ondersteunt. Het verbetert de doorbloeding van de kransslagaders en vermindert de zuurstofbehoefte van de hartspier. Het bevordert daarnaast de zuurstofvoorziening van de weefsels. Het werkt ontstekingswerend op de wanden van de bloedvaten. Het vermindert de aggregatie of samenklontering van bloedplaatjes. Bovendien heeft het een bloeddrukverlagende werking. Deze medicinale eigenschappen maken de lakzwam een geneeskruid bij de volgende indicaties:

lakzwam geeft energie en een goed geheugen

Lakzwam is een adaptogeen, wat inhoudt dat door het eten ervan je beter kunt aanpassen aan biologische, sociale en milieustressfactors. Het regenereert cellen. Lakzwam is een algemeen tonicum voor het hele lichaam. Het kalmeert, werkt als antioxidant en weert ontstekingen op het zenuwgestel. De hier opgesomde medicinale werkingen kunnen ertoe leiden dat een fytotherapeut lakzwam inzet bij de volgende indicaties:
Onderkant lakzwam / Bron: Eric Steinert, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Onderkant lakzwam / Bron: Eric Steinert, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Vermoeidheid,
  • Chronische vermoeidheid,
  • Energiegebrek,
  • Burn-out,
  • Vroegtijdige ouderdomsverschijnselen,
  • Verminderd geheugen,
  • Verminderd concentratievermogen,
  • Preventie progressie ziekte van Alzheimer.

Goed voor de lever

Lakzwam beschermt de lever vooral door zijn ontgiftende eigenschappen. Polysacchariden en triterpenen beschermen proefdieren tegen toxische leverschade. Reishi inhibeert viraal DNA polymerase van het hepatitis B virus. Hierdoor geneest de lever van hepatitis. Daarom is lakzwam een fytotherapeutisch geneeskrachtig middel bij de volgende indicaties:
Leverinsufficiëntie of zwakke leverfunctie,
  • Virale hepatitis,
  • Hepatitis door xenobiotica, (xenobiotica zijn antibiotica die niet door het lichaam worden aangemaakt zoals paracetamol, aspirine en penicilline.)
  • Chronische hepatitis of leverontsteking,
  • Alcoholische hepatitis,
  • Huidaandoeningen,
  • Voorjaarsmoeheid.

Overige medicinale werkingen

De bloedzuiverende, ontstekingswerende, zuurstofopnamebevorderende en immuunsysteemversterkende eigenschappen van lakzwam zijn samen met de slaapbevorderende, kalmerende en bloedsuikerverlagende eigenschappen van deze wonderlijke paddenstoel verantwoordelijk voor geneeskracht tegen de volgende indicaties:
Reishi of lakzwam / Bron: Alessandro Scotti, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Reishi of lakzwam / Bron: Alessandro Scotti, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Insulineresistentie,
  • Metaboolsyndroom,
  • Prediabetes,
  • Ouderdomsdiabetes,
  • Diabetes type 2,
  • Insomnia, slaapstoornissen, angst, stress, neurose,
  • Hoogteziekte,
  • Voorjaarsmoeheid.

Consulteer de fytotherapeut

Wie reishi als geneeskrachtig middel wilt gebruiken wordt aangeraden een consult te nemen bij een fytotherapeut. Reishi-extracten en medicijnen in de vorm van moedertincturen, poeders, nebulisaat, vloeibaar extract en capsules dienen alleen op voorschrift van bevoegden ingenomen te worden. Een huisarts of fytotherapeut kan je daarover inlichten, net als over de eventuele bijwerkingen en interacties met andere medicijnen of kruiden. Alle in dit artikel genoemde medicinale werkingen van dit geneeskruid zijn gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek en komen uit het Groot Handboek Geneeskrachtige Planten van Geert Verhelst, een standaardwerk op het gebied van genezende planten. Het boek wordt gebruikt in de fytotherapie.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Shiitake, Reishi en andere zwammen voor een zevende hemelHet boek Genesis vertelt ons hoe God de wereld schiep. De paddestoelen worden er niet vernoemd en al wat God schiep was…
Wat is afslankkoffie?Afslankkoffie kan zorgen voor het omzetten van hardnekkig lichaamsvet naar energie voor de spieren. Je krijgt er energie…
Pinda’s voor suikerziekteDe stofwisselingsziekte diabetes melitus veroorzaakt bij patiënten o. a. hyperglycemie (te hoog suikergehalte in het blo…
Kruidengeneeskunde: thuis kruiden gebruikenKruidengeneeskunde: thuis kruiden gebruikenOp een natuurlijke wijze zorg dragen voor uzelf en u gezin, is prettig en biedt vele voordelen. Bij het bereiden van kru…
Hoe zien katten in het donker?Hoe zien katten in het donker?Katten jagen vaak tijdens de nacht, in het donker. Ze moeten een ongelooflijk goed ontwikkeld gezichtsvermogen hebben. V…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "De geneeskracht van Reishi of Lakzwam"

Reacties

Dan, 26-12-2017 15:23 #5
Graag wil ik er op wijzen dat er een groot kwaliteitsverschil is tussen de reishi producten van de inmiddels vele aanbieders.
Reishi van hoge kwaliteit groeit alleen op speciaal geselecteerde houtblokken onder nauwkeurig geregelde temperatuur en vochtigheid. Veel reishi wordt op zaagsel of in tanks gekweekt, dat levert wel een goedkoper, maar minderwaardig product op.
Er zijn websites de verschillende merken reishi testen op inhoud.

Heraisa, 07-04-2017 17:51 #4
Hoe gebruik je Reishi om te drinken of om te eten? Ik wil weten hoe je het moet gebruiken.

Pascal, 13-12-2015 21:57 #3
Pascal.

Altijd Reishi in vloeibare vorm gebruiken. Deze wordt aanzienlijk beter opgenomen door het lichaam, dan in vaste vorm. Ik spreek daarbij uit ervaring. Reactie infoteur, 08-09-2016
Op zich heb je gelijk. Echter, ik zou eerder zeggen: goed kauwen. Eer voeding naar behoren wordt opgenomen, moet er goed gekauwd worden. Paddenstoelen moet je extra goed kauwen om van hun medicinale effect te genieten. Enzymen vormen zich al in de mond. Enzymen zijn zeer belangrijk voor een juiste vertering van voeding. Als je goed kauwt, creëer je in je buik hetzelfde effect, de reishi wordt als het ware vloeibaar door het vele speeksel, maar dan met de benodigde enzymen.

Dombret, 26-11-2014 20:44 #2
Waar in het Antwerpse is het te koop? Reactie infoteur, 27-11-2014
Ik woon in Amsterdam en heb geen flauw idee. Misschien een Chinese winkel? Of gewoon via internet bestellen?

Geets, 05-10-2014 15:23 #1
Waar kun je die lakzwam kopen? Een tante van mij wil weten. Reactie infoteur, 06-10-2014
Ik ga hier geen links zetten naar verkoopsites van reishi, om allerlei redenen. Maar ze zijn er volop.

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 15-01-2013
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Special: Geneesplanten
Reacties: 5
Medische informatie…
Schrijf mee!