InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > De geneeskracht van niaouliboom

De geneeskracht van niaouliboom

De geneeskracht van niaouliboom De niaouliboom groeit van origine in Australië, Nieuw Caledonië, Nieuw Zeeland, Nieuw Guinea, de Molukken, Maleisië en Birma. De wittige bast van deze boom ziet eruit alsof er meerdere papierlagen op zitten. De niaouliboom kan 20 meter hoog worden. Deze boom heeft geneeskrachtige doeleinden. De Aboriginals gebruiken de boom al eeuwenlang om zijn medicinale kwaliteiten en de fytotherapie heeft deze handelswijze overgenomen. Er wordt vooral een etherische olie gebruikt die niaouli-olie heet. Het wordt als fytotherapeutisch medicijn voornamelijk aangewend bij bronchitis, verkoudheid, keelpijn en vaginale ontsteking
Bos met niaoulibomen / Bron: Doug Beckers, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.0)Bos met niaoulibomen / Bron: Doug Beckers, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.0)

Inhoud:

Traditioneel gebruik niaouliboom

De oorspronkelijke bevolking van Australië, de Aboriginals, gebruikten de boom om zijn geneeskrachtige capaciteiten. Een thee van de aromatische bladeren wordt gezet om verlichting te bieden bij verkoudheid, hoofdpijn en een algemeen gevoel van ziekte. Het papier wordt gebruikt om traditioneel mee te koken. Voedsel werd in de schorslagen van de niaouliboom verpakt om vervolgens in een ondergrondse oven gemaakt van hete stenen te stoppen. Na een aantal uur is het eten dan gaar zonder dat er aarde op zit. Verder dronken de aboriginals de nectar van de bloemen van de niaouliboom. De medicinale toepassing van de Aboriginals heeft navolging gevonden in de westerse fytotherapie en andere vormen van natuurlijke geneeswijzen. De etherische olie van de niaouliboom wordt in de kruidengeneeskunde uitwendig gebruikt om hoest, verkoudheid, neuralgie en reumatische aandoeningen mee te behandelen.

Naamgeving

De Latijnse naam van niaouliboom is Melaleuca quinquenervia. In het Engels heet de boom broad-leaved paper bark wat vertaald kan worden met breedgebladerd papierschors. De schors van deze boom heeft een papierachtig voorkomen. In Nieuw Caledonië noemde de aldoor wonende Melanesiërs de boom Niaouli, daar komt de andere naam van de boom vandaan. Het Nederlands kent naast de naam niaouliboom de naam Echte niaouli.

De Melaleuca quinquenervia wordt ook in de parfumindustrie gebruikt.

Werkzame stoffen

Van de echte niaouli worden de bladeren aan gewend om een etherische olie mee te maken. Deze olie, welke niaouli-olie wordt genoemd, bevat de volgende medicinale inhoudsstoffen: oxiden zoals 1,8-cineol, monoterpenen waaronder alfa- en betapineen en limoneen, monoterpenolen in de vorm van alfaterpineol, en terpineen-1-ol, de sesquiterpenolen virdidaflorol en nerolidol en sesquiterpenen, bijvoorbeeld: betacaryofylleen.

Niaouli-olie bij ontstekingsziekten

Niaouli-olie is een antiseptisch en ontstekingswerend middel. Het werkt tegen virussen, bacteriën, schimmels en parasieten. Daarnaast heeft het een slijmoplossende werking en vermindert het ontstekingen van slijmvliezen. Om deze medicinale eigenschappen wordt niaouli-olie in de fytotherapie aangewend bij de volgende indicaties:
  • Acute en chronische bronchitis,
  • Stam niaouliboom / Bron: Doug Beckers, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.0)Stam niaouliboom / Bron: Doug Beckers, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.0)
    Sinusitis of bijholteontsteking,
  • Rhinopharyngitis of neusverkoudheid en keelpijn,
  • Genitale herpes,
  • Vaginitis of vaginale ontsteking,
  • Cervicitis of baarmoederhalsontsteking,
  • Uretritis of urineleiderontsteking,
  • Prostatitis of prostaatontsteking,
  • Virale hepatitis of leverontsteking.

Niaouli-olie, tonicum voor de bloedvaten

Niaouli-olie is een tonicum of versterkend middel voor de slagaders en de bloedvaten. Deze geneeskrachtige werking gaat gepaard met het feit dat het ontstekingswerend werkt. Daardoor kan het in de fytotherapie, de door wetenschap gefundeerde kruidengeneeskunde, worden voorgeschreven bij de volgende indicaties:
  • Spataderen,
  • Aambeien,
  • Slagaderwandontsteking.

Niaouli-olie voor gal en lever

Niaouli-olie stimuleert de levercellen en is daarmee een stof die de werking van de lever bevordert. Daarnaast is het een olie die de vorming van galblaasstenen tegengaat. Door deze heilzame werkzaamheden wordt niaouli-olie voorgeschreven bij:
  • Zwakke leverfunctie,
  • Galstenen.

Dosis en veiligheid

  • Bij luchtwegeninfecties drie tot viermaal per dag vijf tot zes druppels op een draagolie inbrengen. Een draagolie kan in feite elke soort consumeerbare olie zijn zolang het maar een biologische variant is. Voorbeelden van draagolie: druivenpitolie, avocado-olie, zonnebloemolie en olijfolie.
  • Bij huidproblemen is drie druppels in een draagolie voldoende.
Het inwendig gebruik van etherische olie moet worden nagelaten, of alleen plaatsvinden op voorschrift van een erkende professionele arts of fytotherapeut. Voor niaouli-olie geldt: Er moet bij zwangere vrouwen en kinderen zeer spaarzaam mee worden omgegaan als het gaat om inwendig gebruik. Bij uitwendig gebruik zijn geen bijwerkingen bekend, zolang men zich houdt aan de hierboven beschreven therapeutische doses.
Gerelateerde artikelen
Verkoudheid en griep verlichten met kruidenVerkoudheid en griep verlichten met kruidenDe winter staat weer voor de deur en de griep en verkoudheid zijn weer in aantocht. Er zijn tal van middelen op de markt…
Tips tegen verkoudheidVerkoudheid is een onschuldige ziekte die vanzelf overgaat. Toch kan het erg vervelend zijn. Je hebt voortdurend een loo…
Wat kun je doen bij keelpijn? - De 'R' in de maandWat kun je doen bij keelpijn? - De 'R' in de maandBijna iedereen heeft er wel eens last van, keelpijn. Vooral wanneer het september, oktober, november en december is hebb…
Ontstoken luchtpijp: symptomen en behandelingOntstoken luchtpijp: symptomen en behandelingEen ontstoken luchtpijp wordt ook wel tracheïtis genoemd en wordt meestal veroorzaakt door een infectie als gevolg van e…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "De geneeskracht van niaouliboom"

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 28-10-2013
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Medische informatie…
Schrijf mee!