InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > Artrose: natuurlijk genezen

Artrose: natuurlijk genezen

Van artrose werd in de 20e eeuw altijd gedacht dat het door slijtage in de vorm van overbelasting komt. Dat blijkt niet zo te zijn. Het komt door slijtage maar de oorzaak ligt op het gebied van ontstekingen op celniveau. Deze ontstekingen worden veroorzaakt door verschillende soorten gedegenereerde voeding. Wat is dat, gedegenereerde voeding? Dat zijn voedingsproducten die een hoge vullingswaarde en een lage voedingswaarde hebben. Voorbeelden: suiker, witmeelproducten en transvetten. Hierin zitten vrijwel geen voedingsstoffen terwijl het lichaam allerlei mineralen en vitaminen nodig heeft om ze te verteren. Door deze non-voeding in ruime te consumeren krijg je tekorten aan mineralen, vitaminen en ontstaat er een extra behoefte aan deze stoffen, vooral de ontstekingsremmende antioxidanten. In plaats daarvan kun je je beter wenden tot extra gezonde groenten en kruiden bij artrose.

Inhoud:

Artrose is een auto-immuunziekte

Van artritis wisten artsen al langer dat het een auto-immuunziekte is. Hetzelfde blijkt voor artrose. Het lichaam keert zich tegen zichzelf. Het immuunsysteem is van slag af. Dat komt onder andere omdat de ontstekingen op celniveau reeds in de darmen en maag beginnen. Deze darm- en maagontstekingen zorgen ervoor dat het maag- en darmslijmvlies minder goed gaat werken, Dat heeft weer tot gevolg dat allerlei pathogene(ziekmakende) stoffen in het lichaam terecht komen. Normaal gesproken werken de slijmvliezen als een filter en zorgen ze er voor dat stoffen waar het lichaam niks mee kan in de darmen blijven. Door de verminderde werking van de slijmvliezen worden ontstekingsbevorderende stoffen in het bloed opgenomen. Het lichaam kan niets met deze stoffen en er zijn er te veel om door de lever en nieren efficiënt te worden uitgescheiden. Zo kiest het lichaam uit zelfbehoud ervoor om ze op te slaan op een relatief ongevaarlijke plaats: de gewrichten. Helaas zorgen deze stoffen vervolgens voor ontstekingen in de gewrichten die artsen soms artritis en soms artrose noemen. Beide ziekten lijken zeer veel op elkaar en zijn waarschijnlijk vrijwel identiek, zo blijkt uit onderzoeken uit het begin van de 21e eeuw.

Artrose komt niet door overbelasting

Dit artikel bevat niet de standaard informatie over artrose maar de informatie zoals die gegeven zou kunnen worden door een fytotherapeut, op grond van de laatste stand van wetenschap (anno 2014) ten aanzien van artrose. Artrose in de knieën werd vaak geassocieerd met overbelasting maar hoe zit het dan met artrose in de handen of nek? Dat wordt niet veroorzaakt door overbelasting. Hieruit blijkt de kromme redenering van artsen uit de 20e eeuw om overbelasting en slijtage als oorzaak van artrose aan te wijzen.

Tabel geneesplanten bij artrose

Sommige voeding heeft een ontstekingsremmende werking. Daarnaast is er een groot aantal geneesplanten die bij artrose kunnen worden ingenomen. Consulteer de fytotherapeut of natuurgeneeskundige voor een aanpak die op jouw constitutie is gericht.

Artrose komt niet door veroudering

Vroeger dacht men dat artrose vooral een gevolg was van veroudering. Jonge mensen krijgen namelijk steeds vaker artrose, soms al voor hun dertigste. Nu is het zo dat oudere mensen vaker artrose krijgen, maar is het dan ook een logisch gevolg van het ouder worden? Allereerst is het goed om vast te stellen dat niet iedereen boven de 65 artrose krijgt. Er is dus geen vaststaande wet dat ouder worden leidt tot artrose. Als we terug gaan naar het begin, dat zien we in feite het volgende basisinzicht opdoemen: artrose blijkt voedselallergie. Nu is het zo dat iedereen in de westerse maatschappij voedsel eet wat artrose veroorzaakt, degene uitgezonderd die alleen biodynamisch of biologisch zonder bestrijdingsmiddelen eten. Alle ontstekingsbevorderende voeding zoals suiker, witmeelproducten en transvetten maar ook E-nummers, pesticiden en kunstmatige zoetstoffen zoals aspartaam en versynthetiseerde fructose, zijn moeilijk te omzeilen in onze westerse maatschappij. Deze voedingssoorten kunnen we jarenlang zonder problemen opeten maar op een gegeven moment kan het lichaam aan veerkracht inboeten. Dat duurt zo lang, dat sommige mensen een hoge leeftijd hebben bereikt. Maar dat betekent niet dat artrose door veroudering komt! Artrose komt door langdurig ´verkeerd´ westers voedsel eten, zo blijkt uit de nieuwste wetenschappelijke inzichten uit het begin van de 21e eeuw die overigens nog niet tot iedereen van het artrsengilde zijn doorgedrongen.

Artrose komt niet door overbelasting

De symptomen van artrose zijn pijn en stijfheid van gewrichten. Bij artrose in de nek ontstaat vaak een tintelend of doof gevoel in de vingers. Artrose kan eveneens in de heup, knie of rug voordoen. In alle gevallen kan de pijn worden verergerd door belasting van het gewricht. Je moet het zo zien: het gewricht is ontstoken op celniveau. Het kraakbeen zorgt er in principe voor dat het gewricht soepel beweegt. Door de ontstekingen brokkelt het bot enigszins af, waardoor het niet meer rond is maar een soort zaagtandachtige structuur krijgt. Je kunt het ook vergelijken met schuurpapier waarover het kraakbeen moet glijden. Deze oppervlakten bewegen een stuk minder soepel en het is logisch dat het bewegen van deze gewrichten pijn doet. Hoe meer het belast wordt, hoe dieper de schuurpapierachtige uiteinden van het bot duwen in het kraakbeen. Natuurlijk is dat pijnlijk, maar dat betekent niet dat artrose wordt veroorzaakt door overbelasting, zoals men in de 20e eeuw dacht. Elke vorm van belasting maakt artrose voelbaar pijnlijker, ook al duurt de belasting maar een paar seconden.

Voeding en geneesplanten

Voeding en geneesplanten zijn in staat om ontstekingen tegen te gaan. Wanneer je veel ontstekingsremmende voeding inneemt, kan dat artrose voorkomen. Het lichaam zal vervolgens op de plek waar ontstekingen zijn ontstaan en een ruw botoppervlak is, het bot glad maken. Artrose is daarom geen steeds maar verergerende ziekte. Je kunt de ontstekingen met natuurlijke middelen tegen gaan.

De darm denkt mee, van K.D. Runow.De darm denkt mee, van K.D. Runow.

NSAID´s zorgen voor ontstekingen

Wanneer je de medicijnen inneemt zoals die in de reguliere geneeskunde worden voorgeschreven dan worden uiteindelijk de ontstekingen verergerd. Hoe zit dat? Klinkt dat niet als een contradictie? Medicijnen zoals ontstekingsremmende pijnstillers in de vorm vam NSAID´s zorgen ervoor dat de darmflora totaal veranderd. Hierdoor verandert ook het slijmvlies in maag en darmen. Als je hier meer over wilt weten moet je het boekje lezen: De darm denkt mee, van K.D. Runow. In het kort komt het erop neer dat de slijmvliezen in onze ingewanden een filterwerking hebben tegen slechte stoffen zoals tomatine in tomaten, solanine in aardappelen, E-nummers, de kakkerlakresiduën in chocolade (ja chocolade mag wettelijk een bepaald percentage kakkerlakken bevatten), fluor uit de tandpasta, pesticiden op fruit en groente, herbiciden in fruit en groente die door de wortels worden opgenomen, residuën van luchtvervuiling, casomorfinen uit melkproducten en glutenmorfinen uit tarweproducten. Deze stoffen blijven bij gezond werkend maagslijmvlies in de darm achter maar door verminderde werking van het darmslijmvlies, wat vrijwel altijd door medicijngebruik komt, worden deze ontstekingsbevorderende stoffen in het lichaam opgenomen. Eenmaal in het lichaam zorgen deze lichaamsonvriendelijke stoffen voor ontstekingsreacties. Het lichaam poogt deze vijandige stoffen op een zo min mogelijk kwetsbare plek op te slaan, zoals in de gewrichten. Kortom: Ontstekingsremmende pijnstillers zorgen op de lange termijn voor meer ontstekingen, zoals artrose.

Gebruik een natuurlijke pijnstiller

Artrose moeten we zien als een welvaartsziekte. Vrijwel alle welvaartsziekten zoals diabetes type 2, kanker, obesitas, hart- en vaatziekten, ADHD, dementie, Alzheimer en Parkinson worden veroorzaakt door ontstekingen. Ook de ziekte van Crohn en andere auto-immuunziekten vallen daaronder. Daarom is het van essentieel belang voor de artrosepatiënt om natuurlijke middelen te gebruiken zoals voeding en het medicijngebruik zo mogelijk totaal af te bouwen. In dit geval is het goed om op te merken dat een natuurlijke pijnstiller en ontstekingsremmer zoals serrapeptase uitkomst kan bieden. Wie natuurlijke pijnstillers gebruikt en ontstekingsremmende voeding eet terwijl hij suiker, witmeelproducten en transvetten zoals margarine en frituurvet elimineert uit zijn dieet, kan artrose stopzetten, omkeren en genezen.

Consulteer een fytotherapeut of natuurgeneeskundige

Het is een goed idee om de informatie in dit artikel niet voor zoete koek te slikken maar deze te overleggen met een natuurgeneeskundige. Verder kan het geen kwaad zelf onderzoek te doen naar de werking van ontstekingsremmende producten. Een natuurgeneeskundige of fytotherapeut kan je helpen bij het samenstellen van een menu wat op jouw individuele behoeften en persoonlijke constitutie is afgestemd.
Gerelateerde artikelen
Artrose: kwaliteit kraakbeen vermindertArtrose: kwaliteit kraakbeen vermindertArtrose (gewrichtsslijtage) is een reumatische aandoening. Vaak wordt artrose afgedaan als een ouderdomskwaal waar niets…
Homeopathie bij artroseHomeopathie bij artroseArtrose is een aandoening aan het gewricht die vaak pas voor komt als er een gevorderde leeftijd is bereikt. De aandoeni…
Wat is een versleten rugDe term versleten rug wordt vaak gegeven. Toch hebben al de mensen met deze diagnose niet dezelfde aandoening. Deze term…
Slijtage van gewrichtenSlijtage van gewrichtenSlijtage komt voornamelijk voor bij ouderen. Artrose wordt veel aan ouderen toegeschreven, maar komt ook bij jongere men…
Artrose-GewrichtspijnArtrose - Gewrichtpijn. De plantaardige homeopathie kent een geneesmiddel met een pijnstillende werking die aangetoond e…
Bronnen en referenties
  • Medisch dossier, jaargang 16, no 3 april 2014
  • Boek, Jannes van Everdingen, de beste behandeling bij 56 ernstige ziekten

Reageer op het artikel "Artrose: natuurlijk genezen"

Reacties

Debbie, 14-06-2017 18:47 #3
Wat hebben jullie ontzettende goede artikelen, ik lees (al) jullie artikelen zeer graag. Hartelijk dank.

Mj, 17-11-2016 10:06 #2
Hallo,
Ik heb een vraag n.a.v. dit artikel. Mijn moeder is 85, en krijgt nu erg veel last van voeten en handen en heupen. De knokkels op de handen worden groter en ze heeft geen kracht meer om bv. potjes open te draaien of dingen van tafel te pakken. Als dit ook artrose is zoals de huisarts zegt, kan zij dan ook nog beginnen met aangepaste voeding? Ze heeft inderdaad ook erg last van haar darmen, en nu las ik dat daar de oorzaak ook kan zitten.

Ron, 07-04-2016 02:59 #1
Na mijn voeding te hebben aangepast is twee maanden mijn artrose vrijwel verdwenen! Bovenstaand artikel bevestigt mijn bevindingen. Reactie infoteur, 07-04-2016
Wow, wat goed. Paracelsus zei het al: iedereen is zelf zijn beste arts.

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 23-06-2014
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!