InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Ik denk dat ik zwanger ben

Ik denk dat ik zwanger ben

Als je het vermoeden hebt dat je zwanger bent, dan kun je dat al voelen aan een aantal zaken in je lichaam. Om het zeker te weten kun je een test uitvoeren. En als het is vastgesteld kun je met een simpel rekensommetje uitreken wanneer je ongeveer zal bevallen.

Tekenen van zwangerschap

Stel het is gebeurd: een zaadcel heeft je eicel bevrucht en nu groeit er een embryo (de naam van de vrucht tot ongeveer drie maanden) in het zachte slijm van je baarmoeder. Vaak lijkt over tijd zijn het eerste teken van zwangerschap, maar je lichaam geeft al eerder tekenen. Deze zijn je misschien nog niet opgevallen, maar al naar gelang de tijd worden ze steeds duidelijker.

Overtijd

Je menstruatie laat op zich wachten, de test die daarop volgend zal uitvoeren zal dan ook positief uitvallen. Een lichte bloeding kan wel voorkomen, ongeveer vijf dagen na de bevruchting. De embryo is zich dan aan het innestelen, ook wel vasthechten aan het baarmoederslijmvlies. De bloeding die dat kan veroorzaken, noemen ze een innestellingsbloeding.

Snaaien bij het leven of juist geen eetlust hebben

Augurken met slagroom en ineens geen aardbeien meer lusten... plotseling veranderen je voorkeuren voor voedsel. Van sommige voedingsmiddelen eet je erg veel en anderen laat je liever liggen. Waarom deze veranderen plaatsvinden of waar ze vandaankomen weet niemand. Maar enkelen deskundigen zeggen dat het de natuur is, deze zorgt ervoor dat je de juiste voedingsstoffen binnen krijgt. Misschien zorgt het eten van bepaalde voedingsmiddelen in het begin van de zwangerschap ervoor dat je energie opslaat voor laten in de zwangerschap. Dan groeit de baby namelijk het snelst en heeft hij/zij alle voedingsstoffen nodig. Hetzelfde geldt voor vocht, je kunt meer dorst hebben om te zorgen voor een groter bloedvolume en meer vocht voor de baby.

Gevoelige borsten

Het eerste wat er veranderd zijn je borsten. Nog voor je merkt dat je overtijd bent, zijn je borsten al groter en gevoeliger. Dit komt door de stijging van oestrogeen- en progesteronspiegels (geslachtshormonen) in je bloed.

Testen, is het wel echt zo?

Als je wilt weten of je zwanger bent, kun je vandaag de dag het makkelijkst langs de apotheek of de drogist. Om daar vervolgens een zwangerschapstest te kopen, deze testen zoeken naar bepaalde stoffen in je urine. Deze stof/ dit hormoon heet human chorionic gonadotrophin (HCG). Deze stof wordt gemaakt door de placenta, ook wel de moederkoek genoemd. De zwangerschapstesten van de drogist of apotheek zijn niet zo nauwkeurig als eenlaboratorium onderzoek, maar geven wel snel een positief antwoord (als je zwanger bent). De test werkt tegen de de dag dat je overtijd bent of ongeveer twee weken na de conceptie.

Je hebt nooit 100% zekerheid met een zwangerschapstest. Als de test positief is, dan ben je waarschijnlijk zwanger. Maar als de test negatief is, dan bestaat er een kleine kans dat je toch zwanger bent. Het kan zijn dat je op dat moment nog niet voldoende HCG in je urine hebt voor een positief resultaat. Als je toch vermoed dat je zwanger bent, herhaal de test dan na een week nog eens. Als de test positief is, dan wil de verloskundige (de volgende stap in het proces) dit vaak nog wel bevestigd zien, voordat ze de zwangerschap gaat begeleiden.

Bevallingsdatum berekenen

Cyclus van 28 dagen

Gemiddeld duurt een zwangerschap 280 dagen (40 weken), vanaf de eerste dag van je laatste menstruatie. Om de vermoedelijke dag uit te rekenen waarop je gaat bevallen begin je te rekenen vanaf de eerste dag van je laatste menstruatie. Daar trek je drie maanden vanaf, en vervolgens tel je er zeven dagen bij. Dus stel de eerste dag van je laatste menstruatie was op 6 april, dan is de bevallingsdatum waarschijnlijk 13 januari (6 april - 3 maanden + 7 dagen= 13 januari).

Termijnecho

Als er een termijnecho in de eerste drie maanden plaatsvindt, dan kun je een goed idee krijgen van de waarschijnlijke bevallingsdatum. Later in de zwangerschap is dat alweer moeilijker te bepalen. Het is wel van belang om de datum ongeveer te weten, aangezien er in de komende periode een aantal testen uitgevoerd kunnen worden die afhankelijk zijn van de duur van de zwangerschap. Ook is het makkelijk om te bepalen of de baby goed groeit.

Zwangerschapsschrijf; hoeveel weken ben ik nu?

Als je de pijl richt naar de eerste dag van je laatste menstruatie en dan naar de dag van vandaag kijkt kun je zien hoeveel weken je op dat moment zwanger bent.

Een andere manier: als je de dag van conceptie wel weet, maar de eerste dag van je laatste menstruatie niet. Dan kun je hetzelfde doen (- 3 maanden + 7 dagen) maar dan moet je er twee weken aftrekken.

N.B. Slechts 5% van de vrouwen bevalt precies op de uitgerekende datum. De rest bevalt tussen de 3 weken ervoor en 2 weken erna.

Lees verder

© 2013 - 2019 Brigitte_, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Wanneer vruchtbaar, eisprong, testen, innesteling, bevallingWanneer vruchtbaar, eisprong, testen, innesteling, bevallingWanneer je zwanger wilt worden heb je te maken met diverse data waarmee je rekening moet houden. Lees in dit artikel wan…
Symptomen van zwangerschapSymptomen van zwangerschapAls je zwanger bent, dan wordt heel je hormoonhuishouding op zijn kop gezet. Het is namelijk best een ingrijpende verand…
Zwangerschapssymptomen: wanneer een zwangerschapstest doen?Zwangerschapssymptomen: wanneer een zwangerschapstest doen?Wanneer je zwangerschapssymptomen en een zwanger gevoel hebt, wil je op een gegeven moment toch graag weten of je al dan…
Ik ben over tijd, Ben ik zwanger?Ik ben over tijd, Ben ik zwanger?Elke vrouw zal andere verschijnselen hebben welke aangeven dat ze zwanger is. Het meest voorkomende teken is een latere…

Reageer op het artikel "Ik denk dat ik zwanger ben"

Reactie

Roos, 12-02-2015 12:25 #1
Hallo, ik ben een maand geleden gestopt met de prikpil omdat ik al 2 maanden lang ongesteld was. Nu heb ik 1 week geleden seks gehad. En 2 dagen later verloor ik een beetje bruin/rood bloed, daarna heel helder rood bloed met doorzichtig slijm en nu heb ik een beetje rozige afscheiding. Ook heb ik totaal geen honger en ben ik snel moe (dit heb ik al een maanden ook toen ik niet seksueel actief was) ik heb veel hoofdpijn. Ik ben bang dat ik zwanger ben. Reactie infoteur, 11-03-2015
Hoi Roos, deze symptomen wijzen niet alleen naar een mogelijke zwangerschap. Om het uit te sluiten kun je natuurlijk een test doen.
Het is nu bijna een maandje later zie ik aan jouw bericht, dus wellicht ben je er inmiddels achter?
Groetjes

Infoteur: Brigitte_
Gepubliceerd: 20-01-2013
Subrubriek: Zwangerschap
Special: Zwangerschap
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!