InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Amnionstreng ontdekt op de echo, en nu?

Amnionstreng ontdekt op de echo, en nu?

Amnionstreng ontdekt op de echo, en nu? Een amnionstreng is een complicatie die kan optreden tijdens de zwangerschap en ernstige gevolgen kan hebben voor de foetus. Het kan een gevaar vormen doordat de streng de baby kan verstikken of ledematen of de placenta kan afklemmen. Een amnionstreng is soms te detecteren via een echo. In zeldzame gevallen kunnen artsen besluiten tot operatief ingrijpen om de baby te redden.

Amnionstreng

Wat is een amnionstreng?

Een amnionstreng is gemaakt van amnion. Dit is het membraan dat vanaf het prille begin de embryo bedekt. Dit membraan zit er aanvankelijk vrij strak omheen. Na verloop van tijd gaat dit zich vullen met vruchtwater waardoor het steeds verder uitrekt. Het vormt dan de vruchtzak, die tegen het einde van de zwangerschap tot wel een liter aan inhoud kan hebben. Naast de essentiële rol die dit amnion speelt tijdens de zwangerschap, kan het ook voor gevaar zorgen. Er kan namelijk een losse sliert of streng amnion ontstaan in de baarmoeder. Deze kan tijdens een echo worden gedetecteerd en is reden voor extra waakzaamheid.

Wat kan er mis gaan bij een amnionstreng?

Het gevaar bij een amnionstreng zit hem erin dat de baby erin verstrikt kan raken. In het ergste geval kan de baby daardoor stikken in de baarmoeder of kan de baby sterven doordat de amnionstreng de placenta afklemt. Ook kan het voorkomen dat de streng een of meerdere ledematen afklemt die hierdoor geremd worden in de ontwikkeling. Dit is een van de oorzaken van aangeboren lymfoedeem (zwelling van de ledematen) en kan in het ergste geval amputatie van een of meerder ledematen op jonge leeftijd noodzakelijk maken. Er is bovendien een sterke relatie tussen amnionstrengproblematiek en het ontstaan van klompvoetjes, een schisis (hazenlip, gespleten verhemelte) en hemangiomen of wijnvlekken (goedaardige woekeringen van bloedvaten).

Over de aandoening is relatief weinig gepubliceerd. In het Engels wordt het ook wel amniotic band syndrome of ADAM complex genoemd. Naar schatting is het de oorzaak van zo'n 175 op 10.000 miskramen.

Hoe ontstaat een amnionstreng?

Medici zijn er niet helemaal uit hoe een dergelijke streng ontstaat. Er bestaan twee theorieën. Volgens de eerste theorie is het ontstaan van een amnionstreng het gevolg van een gedeeltelijk scheuring van de vruchtzak. Daarbij scheurt alleen het amnion, niet het chorion. Wanneer dit membraan los raakt kan het in de baarmoeder gaan 'zweven' en delen van de foetus verstrikken. Als de foetus groeit en de streng niet meerekt dan leidt dit tot afknellingsproblemen. Het kan dan ook leiden tot een 'natuurlijke amputatie' in de baarmoeder, of het afsterven of necrotiseren van weefsel.

Een andere theorie betreffende het ontstaan van een amnionstreng heeft betrekking op een defect in de bloedcirculatie. Sommige artsen hangen deze theorie aan omdat bovengenoemde het vele voorkomen van schises niet kan verklaren. Zij zoeken de oorzaak daarom meer bij de bloedvaten.

Het ontstaan van een amnionstreng wordt door medici gezien als toevallig. Het is dus niet erfelijk en kan niet voorkomen worden door medicijngebruik of het aanpassen van het dieet.

Hoe kan een amnionstreng opgespoord worden?

Een amnionstreng kan soms worden opgespoord met een echo. Omdat de slierten vaak klein en dun zijn, is het niet eenvoudig ze met een echo te detecteren. Wanneer echter blijkt dat er sprake is van onderontwikkeling of zwelling van een van de lichaamsdelen dan kan een amnionstreng worden aangewezen als oorzaak. In dat geval wordt vaak aanvullend echo-onderzoek gedaan. 3D echo's of een MRI kunnen vaak ook meer duidelijkheid geven.

Behandeling na ontdekking van een amnionstreng

In veel gevallen blijft een amnionstreng onbehandeld. Vrouwen wordt dan het advies meegegeven waakzaam te blijven en extra goed op bewegingen in de buik te letten. Als de baby minder schopt en anderszins beweegt dan is dit reden om aanvullend echo-onderzoek te doen.

In zeldzame gevallen wordt operatief ingegrepen om amputatie of ernstige misvorming te voorkomen. Zo werd in 2008 in Australië een operatieve ingreep uitgevoerd op een baby van pas 22 weken om haar beentje te redden, dat verstrikt was geraakt in een amnionstreng. Meestal wordt pas vanaf 28 weken een operatie overwogen en alleen wanneer vitale organen in gevaar zijn.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Zwanger: foetus is kleiner dan normaalZwanger: foetus is kleiner dan normaalTijdens de zwangerschap blijkt de foetus in de baarmoeder kleiner te zijn dan normaal is voor de duur van de zwangerscha…
De Nub theorie voorspelt geslacht met 12 weken zwangerschapAl eeuwen lang claimen mensen te kunnen voorspellen wat het geslacht van een ongeborgen kind is. Als je de buik naar vor…
De ontwikkeling van je baby; 9 weken zwangerIn week 9 van de zwangerschap gaan veel zwangere vrouwen voor het eerst naar de verloskundige; soms zelfs al om een echo…
De ontwikkeling van je baby; 10 weken zwangerDe ontwikkeling van je baby; 10 weken zwangerIn de tiende week van een zwangerschap lijkt een baby al op een 'echt mensje', maar dan in het klein. Veel zwangere vrou…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Skitterphoto, Pixabay
  • Colorado Fetal Care Center - http://coloradofetalcarecenter.childrenscolorado.org/conditions/amniotic-band-syndrome/introduction
  • ABC News - http://www.abc.net.au/news/2008-06-08/surgeons-save-unborn-babys-legs/2463780
  • Zwangerschapspagina.nl
  • Wikipedia

Reageer op het artikel "Amnionstreng ontdekt op de echo, en nu?"

Infoteur: Dessal
Laatste update: 25-05-2019
Subrubriek: Zwangerschap
Special: Zwangerschap
Medische informatie…
Schrijf mee!