InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Baarmoedertransplantatie voor vrouwen zonder baarmoeder

Baarmoedertransplantatie voor vrouwen zonder baarmoeder

Baarmoedertransplantatie voor vrouwen zonder baarmoeder Ooit betekende het moeten ondergaan van een hysterectomie of geboren worden zonder baarmoeder dat de kans op het krijgen van een kind voorgoed verkeken was. Anno 2014 is dit echter niet meer het geval. Zo werd in september 2014 in Zweden voor het eerst een kind geboren uit een getransplanteerde baarmoeder. De moeder van het kind had een baarmoedertransplantatie gekregen omdat zij zelf geboren was zonder uterus.

Geboren zonder baarmoeder

Bij een foetus ontstaan de baarmoeder en vagina in de zesde tot achtste week van de zwangerschap uit de buizen van Müller. In zeldzame gevallen worden vrouwen door een verstoring in dit proces echter geboren zonder baarmoeder. Dit komt bijvoorbeeld voor bij patiënten met het syndroom van Mayer-Rokitansky-Küster of MRK. Zij ontwikkelen goed functionerende eierstokken maar hebben geen baarmoeder of vagina. Daardoor gaan zij in de pubertijd ook niet menstrueren. In Nederland worden jaarlijks gemiddeld twintig kinderen geboren met dit syndroom.

Er bestaan daarnaast ook nog andere oorzaken van ontwikkelingsstoornissen die kunnen leiden tot het niet, niet volledig of abnormaal ontwikkelen van een baarmoeder. Zo kan medicijngebruik van de moeder tijdens de zwangerschap invloed hebben op de ontwikkeling van organen. Dit is bijvoorbeeld het geval bij het inmiddels in onbruik geraakte middel Di-ethylstilbestrol (DES), dat in het derde kwart van de vorige eeuw veelvuldig werd voorgeschreven aan zwangere vrouwen ter voorkoming van miskramen.

Baarmoedertransplantatie

Voor vrouwen die geboren zijn zonder baarmoeder of bij wie een misvormde baarmoeder verwijderd heeft moeten worden zou een baarmoedertransplantatie in de toekomst mogelijk uitkomst kunnen bieden. In dat geval wordt een donorbaarmoeder van een levende of overleden donor in de buik van de vrouw getransplanteerd. Voor de bevruchting worden de eicellen van de vrouw zelf gebruikt waardoor het kind biologisch gezien echt van haar is. Het is hiervoor dus wel noodzakelijk dat de vrouw goed functionerende eierstokken heeft.

De eerste baarmoedertransplantatie vond in 2000 plaats in Saudi-Arabië, een land dat voorop loopt in de wereld van het vruchtbaarheidsonderzoek. De betreffende transplantatie leidde echter niet tot succes omdat het orgaan door het lichaam van de vrouw werd afgestoten.

Succes in Zweden

In Zweden is in 2014 voor het eerst een gezonde baby ter wereld gekomen uit een getransplanteerde baarmoeder. Het ging om een 36-jarige vrouw die was geboren zonder baarmoeder. De donorbaarmoeder was afkomstig van een 61-jarige vrouw. Voor de geboorte was een keizersnede nodig. Omdat de vrouw verder een normale zwangerschap doormaakte maakte zij wel de gebruikelijke zwangerschapshormonen aan en kan zij ook gewoon borstvoeding geven. Er bestaat zelfs de mogelijkheid om te proberen voor een tweede keer zwanger te worden. Waarschijnlijk moet de baarmoeder daarna wel uit het lichaam verwijderd worden. Net zoals met andere getransplanteerde organen is de houdbaarheid ervan namelijk beperkt. De Zweedse gynaecoloog die betrokken was bij de baanbrekende zwangerschap maakte bekend dat op het moment van de geboorte van de eerste baby nog zes Zweedse vrouwen een vergelijkbare zwangerschap doormaakten.

In Groot-Brittannië staat voor de zomer van 2015 een vergelijkbaar project gepland. De liefdadigheidsinstelling Womb Transplant UK heeft geld bij elkaar gezameld om vijf vrouwen een baarmoedertransplantatie te laten ondergaan. De organen zijn in het betreffende geval afkomstig van overleden donoren. Per transplantatie worden de kosten geraamd op bijna 150.000 euro.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Een vrouw met twee baarmoedersEen vrouw met twee baarmoedersEr zijn vrouwen die beschikken over twee baarmoeders. Sommige vrouwen hebben ook een dubbele vagina. Dit is een zeldzame…
Geboorte van de placenta: placentaire fase van een bevallingDe geboorte van een placenta wordt dikwijls nogal eens over het hoofd gezien wanneer men aan een bevalling denkt. Vele v…
Symptomen van zwangerschapSymptomen van zwangerschapAls je zwanger bent, dan wordt heel je hormoonhuishouding op zijn kop gezet. Het is namelijk best een ingrijpende verand…
Verzakking baarmoeder: symptomen en behandelingVerzakking baarmoeder: symptomen en behandelingDe meeste vrouwen krijgen tijdens hun leven te maken met een of meer aandoeningen van de vrouwelijke voortplantingsorgan…
Superfoetatie bij de mensSuperfoetatie is een zeer zeldzaam verschijnsel bij mensen, waarbij er tijdens de zwangerschap een nieuwe bevruchting op…
Bronnen en referenties
  • Daily Mail (4 oktober 2014)
  • MedlinePlus - http://www.nlm.nih.gov/medlineplus/ency/article/001497.htm
  • Wikipedia - http://nl.wikipedia.org/wiki/Syndroom_van_Mayer-Rokitansky-K%C3%BCster

Reageer op het artikel "Baarmoedertransplantatie voor vrouwen zonder baarmoeder"

Infoteur: Dessal
Gepubliceerd: 04-10-2014
Subrubriek: Zwangerschap
Special: Zwangerschap
Medische informatie…
Schrijf mee!