InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Hoofdpijn tijdens de zwangerschap

Hoofdpijn tijdens de zwangerschap

Hoofdpijn tijdens de zwangerschap Hoofdpijn tijdens de zwangerschap, is dat gevaarlijk? Hoofdpijn tijdens de zwangerschap kan een signaal zijn dat er iets mis is. Daarom wordt bij heftige hoofdpijn in de zwangerschap aangeraden direct te overleggen met je verloskundige, huisarts of gynaecoloog. Men zal dan als eerste je bloeddruk controleren. Een te hoge bloeddruk tijdens de zwangerschap kan gevaarlijk zijn voor moeder en kind. Hoofdpijn komt echter vaak voor als je zwanger bent, hoe weet je of het gevaarlijk kan zijn en wanneer moet je het melden? Hoofdpijn in het midden en/of aan het einde van je zwangerschap is vaker risicovol dan hoofdpijn vroeg in de zwangerschap. Toch moet je altijd vertellen aan je arts of verloskundige dat je last van hoofdpijn hebt als je zwanger bent. Hoofdpijn in de eerste periode van je zwangerschap heeft vaak te maken met veranderingen van hormonen en omdat je wat meer vocht gaat vasthouden. Als je regelmatig naar de controles gaat, en je bloeddruk is goed, is hoofdpijn tijdens de zwangerschap in het eerste en tweede trimester meestal niet iets om je veel zorgen over te maken. Meld het wel.

Bloeddruk

Als je arts of verloskundige zegt dat alles goed gaat, en je bloeddruk is goed, volg dan hun advies op: eet niet te zout (dan hou je minder snel vocht vast) en doe het rustig aan, drink regelmatig gewoon drinkwater, en leef en eet gezond. Rust regelmatig uit. Bij heftige hoofdpijn of als er klachten bij komen die je niet vertrouwt, neem dan ook contact op.

Hoofdpijn door gewichtstoename

Naarmate de zwangerschap vordert kom je meer aan in gewicht. Je buik wordt zwaarder en al dat extra gewicht aan de voorkant zorgt ervoor dat je lichaamshouding verandert. Er komt meer gewicht aan je spieren en botten te hangen, waardoor je vanuit je nek en schouders hoofdpijn kunt krijgen. Hoewel dit regelmatig bij zwangeren voorkomt, moet je ook dan hoofdpijn toch altijd melden bij je verloskundige of arts. Bij zwangerschapsvergiftiging (of HELLP) is hoofdpijn namelijk een van de vroege verschijnselen. Zeurende hoofdpijn, of zware hoofdpijn, of hoofdpijn die je niet verklaren kunt... Het zijn allemaal redenen om te overleggen met je arts of verloskundige.

Hoofdpijn en braken

Hoofdpijn en braken kunnen wijzen op o.a. verhoogde druk in de hersenen of op trombose. Ook plotseling ontstane hoofdpijn, of aanhoudende hoofdpijn, kunnen op problemen wijzen waarbij je geen risico mag nemen. Trombose komt in de zwangerschap vaker voor, en ook dat kan hoofdpijn en braken veroorzaken. Hoewel zwangerschap en misselijkheid en overgeven vaak samengaan, is het ook dan belangrijk dat je het meldt bij je arts of verloskundige. Vroeg in de zwangerschap wordt misselijkheid meestal veroorzaakt door aanmaak van het HCG hormoon door het embryo, later in de zwangerschap kan het op hersendruk verhoging of trombose wijzen. Dit hoeft natuurlijk niet het geval te zijn, neem hoofdpijn in de zwangerschap echter altijd serieus.

Oorzaken van hoofdpijn in de zwangerschap

De oorzaken van pijnklachten zijn niet altijd gemakkelijk te achterhalen. Iemand kan pijn hebben in zijn been, maar de oorzaak van de pijn is daarmee niet direct te duiden. Zo is het ook met hoofdpijn in het algemeen. Hoofdpijn is sowieso een klacht die heel veel gehoord wordt op het spreekuur bij de huisarts. De oorzaak van hoofdpijn blijft vaak onbekend. In de zwangerschap kan hoofdpijn echter ook een indicatie zijn voor een ernstig onderliggend probleem, zoals het begin van zwangerschapsvergiftiging (pre-eclampsie) en/of hoge bloeddruk. Vooral hoofdpijn na de 20e week van de zwangerschap kan wijzen op een gevaarlijke complicatie. Welke oorzaken voor hoofdpijn in de zwangerschap zijn zoal aan te geven?
  • vroeg in de zwangerschap kan je wat vaker hoofdpijn hebben omdat je hormoonhuishouding anders is.
  • te weinig water/vocht drinken kan leiden tot uitdroging.
  • hoge bloeddruk.
  • vocht vasthouden.
  • migraine.
  • extra lichaamsgewicht, wat immers ook op rug en schouders druk uitoefent.
  • slecht slapen of weinig slaap of juist veel slapen.
  • stress.
  • roken (ten zeerste af te raden als je zwanger bent).
  • alcohol drinken (ten zeerste af te raden als je zwanger bent).
  • hypoglycemia (laag suiker).
  • te veel zout eten kan leiden tot hoge bloeddruk en/of extra vocht vasthouden.
  • bloedcirculatie - volume van je bloed neemt toe dus je hart moet harder werken. Door stuwing in de vaten kan hoofdpijn ontstaan. bespreek hoofdpijn met je verloskundige.
  • bloeddruk hoog of laag.
  • pre-eclampsie en/of zwangerschapsvergiftiging (later in de zwangerschap, meestal vanaf de 20e week en daarna).
  • onbekende oorzaken zoals spanningshoofdpijn.

Symptomen van gevaarlijke hoofdpijn

Hoofdpijn in de zwangerschap komt dus vaak voor en je weet niet altijd of het wel of geen gevaarlijk signaal is. Het is dus lastig om alle risico's te benoemen en te bepalen. Daarom kan je bij hoofdpijn altijd het beste even overleggen met je verloskundige en/of arts. Toch zijn er wel aanknopingspunten die erop kunnen wijzen dat jij en/of je baby risico loopt. Je moet extra alert zijn bij:
  • heftige hoofdpijn (ook migraineachtig beeld), en/of pulserende hoofdpijn.
  • hoofdpijn + koorts.
  • hoofdpijn + braken.
  • slechter zien of onscherp zien.
  • stippen zien.
  • lichtflitsen zien.
  • snel afvallen in gewicht.
  • snel aankomen in gewicht.
  • pijn rechts in de bovenbuik.
  • opgezette handen en/of dik gezicht.
  • veel vocht in de benen en/of enkels/voeten.
  • hoofdpijn die je niet verklaren kunt.

Pijnstillers tegen hoofdpijn in de zwangerschap

Pijnstillers tegen hoofdpijn in de zwangerschap mag je alleen gebruiken als je arts dit goedkeurt, en meestal altijd pas na de 3e maand van de zwangerschap. Er wordt dan vrijwel altijd gekozen voor paracetamol.

Waarom kan hoofdpijn in de zwangerschap gevaarlijk zijn?

Hoofdpijn is geen ziekte, maar een signaal. De oorzaak van hoofdpijn is niet altijd duidelijk en een arts kan die oorzaak het beste bepalen. Er zijn onschuldige oorzaken en levensgevaarlijke oorzaken voor hoofdpijn in de zwangerschap. Daarom is het nodig om met een arts te overleggen als je last van hoofdpijn hebt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Zwanger en hoofdpijnZwanger en hoofdpijnEen zwangerschap kan vele typische kwaaltjes met zich meebrengen, die veroorzaakt kunnen worden door de zwangerschap en…
Hoofdpijn en misselijk of brakenHoofdpijn en misselijk of brakenHoofdpijn kan tezamen met misselijkheid of braken voorkomen. Dit kan meerdere oorzaken hebben. De meeste oorzaken zijn o…
Wat kun je doen tegen hoofdpijn?Wat kun je doen tegen hoofdpijn?Iedereen heeft wel eens hoofdpijn. Dit kan erg vervelend zijn. Het kan zijn dat je hoofdpijn hebt omdat je ziek wordt/be…
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Pre-eclampsie
  • http://www.babybytes.nl/encyclopedie/H/Hoofdpijn

Reageer op het artikel "Hoofdpijn tijdens de zwangerschap"

Infoteur: Kisses
Laatste update: 10-04-2017
Subrubriek: Zwangerschap
Special: Complicaties bij zwangerschap
Medische informatie…
Schrijf mee!