InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Zwangerschapscontroles bij eeneiige tweeling met 1 placenta

Zwangerschapscontroles bij eeneiige tweeling met 1 placenta

Zwangerschapscontroles bij eeneiige tweeling met 1 placenta Een eeneiige tweeling met één placenta, ofwel een monochoriale diamniotische tweeling in medische taal. Een bijzondere tweeling met mogelijk de nodige risico's in de zwangerschap. Extra controles en goede begeleiding is bij een hoog-risicozwangerschap extra belangrijk voor een goede uitkomst. De aantallen en inhoud van de controles in een zwangerschap van een monochoriale diamniotische tweeling is dan ook van andere aard dan bij andere zwangerschappen. Vanaf zes weken is het ongeveer vast te stellen op de echo: een eeneiige tweeling die de placenta deelt. Op deze termijn is het echter lastig vast te stellen of de embryo's enkel de placenta delen of dat ze ook een vruchtzak delen. Dit laatste is zeer uitzonderlijk en wordt een monochoriale monoamniotische tweeling genoemd (een momo-tweeling). In een academisch ziekenhuis zoals het LUMC in Leiden kunnen ze met gespecialiseerde apparatuur vaak snel (voor de twaalf weken) vaststellen of de tweeling enkel de placenta deelt, of dat ze zowel de placenta als de vruchtzak delen.

Een tweeling, ongeacht welk type, is sowieso een indicatie voor begeleiding in het ziekenhuis onder toeziend oog van een gynaecoloog. Een zwangerschap van een eeneiige tweeling die de placenta deelt wordt daarnaast gezien als een hoog-risicozwangerschap waarbij nog vaker controles in het ziekenhuis plaatsvinden.

Waarom zoveel controles?

De belangrijkste reden om intensief te controleren is het risico op TTS, het tweeling transfusie syndroom dat enkel voor kan komen bij eeneiige tweelingen. Door veel te controleren wordt een teken van TTS (of andere complicaties) snel opgemerkt om zo goed te kunnen inspelen op de risico's.

Hoe vaak op controle?

Vanaf een termijn van twaalf tot veertien weken vinden iedere twee weken controles plaats. Dit kan gewoon in het regionale ziekenhuis van de zwangere. Er wordt eerst een echo gemaakt waarbij de kindjes helemaal worden opgemeten om te zien of ze goed groeien en of ze beide ongeveer gelijk groeien. Op het moment dat het ene kindje veel harder groeit dan het andere kindje kan dit een teken zijn dat iets niet helemaal in orde is. Tot slot wordt gekeken of beide kindjes nog beschikken over evenveel vruchtwater en of het vlies dat tussen de baby's ligt 'wappert'. Als het wappert dan is de druk aan beide zijde gelijk, wat een teken is dat alles in orde is.

Doppleronderzoek

Vanaf achttien tot twintig weken vindt naast het standaard echo onderzoek ook nog een 'doppleronderzoek' plaats. Hiermee meten ze met een kleurenecho de doorbloeding van de belangrijkste bloedvaten bij de kindjes, evenals de doorbloeding in de placenta. Voor de zwangere vrouw maakt dit onderzoek niet zoveel verschil, het gebeurt tijdens dezelfde echo. Een doppleronderzoek is enkel een extra zekerheid om te controleren of het goed gaat met de belangrijkste bloedstromen.

Na de echo worden de bevindingen van de echo nog besproken in een gesprek met de gynaecoloog waarin ook de algemene controles plaatsvinden (bloeddruk meten) en algemene zwangerschapsvragen gesteld kunnen worden.

20-wekenecho - GUO

De 20-wekenecho is bij een tweeling die de placenta deelt altijd een zogenaamde Geavanceerd Ultrageluid Onderzoek (GUO-echo), ofwel een gespecialiseerde echo die niet in alle ziekenhuizen kan plaatsvinden. Vaak vinden deze echo's plaats in een academisch ziekenhuis of een streekziekenhuis dat bevoegd is om een GUO-onderzoek uit te voeren. Voor eeneiige tweelingen die een risico vormen voor onder andere het tweeling transfusie syndroom is het LUMC in Leiden het specialistisch centrum, ondanks dat de 20-wekenecho hier uitvoeren niet verplicht is, is het wel mogelijk dat hiernaartoe verwezen te worden.

Na de twintig weken

Als de 20-wekenecho goed is wordt de zwangere terug doorverwezen naar het eigen regionale ziekenhuis, waar de verdere begeleiding kan blijven plaatsvinden. Vanaf +/- 32 weken gaat de frequentie van de controles omhoog van om de twee weken naar iedere week. De ene week is de controle veelal met echo en de andere is een reguliere controle.

Bevallen

Rondom 36-37 weken is het huidige beleid om de bevalling in te leiden. Ook bevallen kan bij een goede zwangerschap in het regionale ziekenhuis plaatsvinden. Zijn er complicaties dan zal in overleg met de gynaecoloog het ziekenhuis worden gekozen waar de beste zorg gegeven kan worden.
© 2017 Jukito, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Het tweelingtransfusiesyndroomHet tweelingtransfusiesyndroomVaak weet men al zeer vroeg in de zwangerschap dat men een tweeling verwacht. Doch is het niet overbodig nog enige geres…
Zwanger van een tweeling: de eerste verschijnselenZwanger van een tweeling: de eerste verschijnselenTweelingzwangerschappen komen bij ongeveer 1 op de 80 zwangere vrouwen voor. Bij echoscopisch onderzoek kan een tweeling…
Interessante weetjes omtrent tweelingenSommige vrouwen hebben meer kans op het bevallen van een tweeling dan anderen. Hoe komt dat? We staan even stil bij enke…
Zwanger van een tweeling: verschijnselenZwanger van een tweeling: verschijnselenWie zwanger is, is hier vaak ontzettend blij mee. Je droomt al negen maanden verder, als je één kindje in je armen hebt.…
TweelingzwangerschapTweelingzwangerschapAls de zwangerschapstest is uitgevoerd en er blijkt sprake te zijn van een zwangerschap, is er natuurlijk blijdschap en…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Zwangerschapscontroles bij eeneiige tweeling met 1 placenta"

Infoteur: Jukito
Gepubliceerd: 13-11-2017
Subrubriek: Zwangerschap
Medische informatie…
Schrijf mee!