InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Zwanger en kruidenthee

Zwanger en kruidenthee

Zwanger en kruidenthee Kruidenthee is een lekkere en gezonde drank doordat kruidenthee geen suiker bevat. Daarbij bevat kruidenthee geen cafeïne en hebben sommige kruiden een geneeskrachtige werking. Toch is het verstandig om tijdens de zwangerschap niet zomaar alle kruidenthee te drinken. Sommige soorten kunnen namelijk schadelijk zijn voor zwangere vrouwen, vooral als je meerdere koppen per dag drinkt. Daarom gelden er voor zwangere vrouwen afwijkende adviezen als het om bepaalde soorten kruidenthee gaat.

Kruidenthee

Kruidenthee wordt gemaakt door kruiden te laten trekken in warm water. Dit kunnen allerlei verschillende soorten kruiden zijn, er zijn dan ook vele verschillende smaken kruidenthee. Omdat in pure kruidenthee geen theebladeren afkomstig van de theeplant verwerkt zijn, is kruidenthee eigenlijk geen echte thee. Er bestaat ook echte thee waaraan kruiden zijn toegevoegd, zoals bijvoorbeeld groene thee met ginseng of kaneelthee. Welke kruiden er in kruidenthee verwerkt zijn, staat aangegeven op de verpakking.

Verschillende soorten

Bekende kruidentheesoorten zijn rooibosthee, kamillethee en sterrenbosthee. Ander soorten kruidenthee zijn bijvoorbeeld muntthee, valeriaanthee, kaneelthee, ginsengthee, hibiscusthee, gemberthee, citroenmelissethee, vlierbloesemthee, citroengrasthee en zoethoutthee. In kruidenthee wordt ook vaak een melange gemaakt van verschillende soorten kruiden.

Voordelen kruidenthee

Sommige kruiden hebben een bepaalde geneeskrachtige werking. Zo kan kamillethee helpen bij een verkoudheid en kan brandnetelthee de bloedsomloop verbeteren. Een bijkomend voordeel van kruidenthee is dat het, in tegenstelling tot zwarte en groene thee, geen cafeïne bevat. Kruidenthee waarin ook theebladeren verwerkt zijn bevatten overigens wel cafeïne.

Gevaren tijdens de zwangerschap

Sommige kruiden kunnen tijdens de zwangerschap gevaarlijk zijn omdat ze schadelijke stoffen bevatten. De belangrijkste schadelijke stoffen die in kruidenthee kunnen zitten zijn allylalkoxybenzenen, coumarine, glycyrrhizine en verbenine. Tevens zijn er bepaalde kruiden die je tijdens de zwangerschap beter niet kan nemen, zoals senna, ginseng en valeriaan.

Allylalkoxybenzenen

Allylalkoxybenzenen zijn aromastoffen die in sommige kruiden te vinden zijn. Allylalkoxybenzenen bestaan in verschillende vormen, namelijk estragol, methyleugenol, safrol en myristicine. Deze stoffen worden ook wel plantengifstoffen genoemd. Van de vier genoemde plantengifstoffen zijn voornamelijk estragol, methyleugenol en safrol gevaarlijk.

Estragol en methyleugenol
Estragol komt voor in de kruiden als dragon, kervel, basilicum en specerijen als anijs en steranijs, venkel, piment en nootmuskaat. Estragol is te herkennen aan de anijsachtige geur. Methyleugenol zit in een aantal kruiden en specerijen waar ook estragol is zit, namelijk basilicum, nootmuskaat, steranijs en dragon. Estragol en methyleugenol zijn in grote hoeveelheden kankerverwekkend doordat ze het dna kunnen beschadigen waardoor levertumoren kunnen ontstaan. De hoeveelheden estragol en methyleugenol in kruidenthee zijn doorgaans maar heel laag, waardoor je met het drinken van beperkte hoeveelheden thee niet veel risico loopt. Er zijn in 2018 nog geen aanwijzingen dat estragol en methyleugenol extra schadelijk zijn tijdens de zwangerschap.

Safrol
Naast estragol en methyleugenol, is ook safrol een kankerverwekkende stof die in kruidenthee kan voorkomen. Voor zwangere vrouwen is deze stof extra gevaarlijk, omdat safrol de placenta kan passeren en zo de foetus kan bereiken, wat kan leiden tot aangeboren afwijkingen. Voorbeelden van complicaties zijn afwijkingen aan het skelet, levertumoren en bacteriële infecties. Safrol komt voor in sassafras, nootmuskaat en kaneel. Vooral kaneel vind je vaak terug in kruidenthee, maar ook nootmuskaat wordt in sommige kruidentheesoorten gebruikt. Om schadelijke effecten te veroorzaken moeten er wel grote hoeveelheden kruidenthee met deze kruiden of specerijen per dag gedronken worden.

Coumarine

Coumarine komt voor in kaneel en zorgt voor de specifieke smaak van kaneel. Coumarine kan hoofdpijn, leverschade en nierschade veroorzaken doordat het de bloedstolling vermindert. Bij langdurige gebruik kan het zelfs kankerverwekkend zijn. Hoewel de effecten van coumarine tijdens de zwangerschap nog onduidelijk zijn, is het aan te raden om tijdens de zwangerschap niet te veel kaneelthee te drinken.

Glycyrrhizine

Zoethoutthee of kruidenthee met zoethoutextract bevatten glycyrrhizine. Glycyrrhizine zorgt ervoor dat je meer vocht vasthoud en kan je bloeddruk verhogen. Een verhoogde bloeddruk kan tijdens de zwangerschap tot gevolg hebben dat de bloedtoevoer naar de baby vermindert. Omdat glycyrrhizine bij zwangere vrouwen al sneller een bloeddruk verhogende werking kan hebben, is het beter om tijdens de zwangerschap niet te veel zoethoutthee te drinken.

Verbenine

Verbenine is een stof die de samentrekking van de gladde spiercellen van de baarmoeder bevordert. Verbenine zit in verbena, ook wel verveine, ijzerkruid of venuskruid genoemd. Tijdens de zwangerschap kan dit kruid de weeën stimuleren en hierdoor voortijdig een bevalling in gang zetten. Verbenathee kan dan ook beter niet tijdens de zwangerschap gedronken worden.

Senna

Senna is een kruid dat gebruikt wordt als natuurlijk laxeermiddel. Het anthraceenderivaten uit senna bevordert namelijk de darmperistaltiek. Het wordt gemaakt van de bladeren of peulen van de struiken Cassia senna en Cassia angustifolia. Senna wordt vaak gebruikt in kruidenthee die de stoelgang bevordert of in afslankthee met als doel de darmen te legen en op deze manier gewicht te verliezen. Senna kan tijdens de zwangerschap de weeën opwekken doordat het de darmen in beweging brengt. Deze kans is vooral aanwezig in de laatste maanden van de zwangerschap.

Ginseng

Ginseng is afkomstig van de wortels van een klimopachtige plant uit Azië. Ginseng wordt wel eens aangeraden aan zwangere vrouwen als middel tegen ochtendmisselijkheid. De ginsengwortel bevat ginsenosiden, wat veel lijkt op de structuur van het vrouwelijk oestrogeenhormoon. Er zijn vermoedens dat ginseng tijdens de zwangerschap mogelijk kan leiden tot aangeboren afwijkingen bij de baby. Daarom wordt vooralsnog in 2018 het gebruik van ginseng tijdens de zwangerschap afgeraden.

Valeriaan

Valeriaan wordt vaak gebruikt als rustgevend middel. Valeriaanthee kan bijvoorbeeld gedronken worden bij stress of slapeloosheid. Valeriaan wordt echter tijdens de zwangerschap afgeraden, omdat de effecten van het kruid nog onvoldoende getest zijn en de risico's bij een zwangerschap in 2018 nog onbekend zijn.

Kruidenthee tijdens de zwangerschap

Kruidenthee is voor zwangere vrouwen een gezonde suikerarme drank. Van bepaalde soorten is het alleen niet verstandig om er te veel van te drinken. In de onderstaande tabel kun je vinden welke theesoorten beter niet, of in beperkte maten gedronken kunnen worden tijdens een zwangerschap. Als je niet zeker bent of een kruidenthee tijdens de zwangerschap geschikt is, raadpleeg dan eerst het etiket op de verpakking om te kijken welke kruiden erin zitten. Bij twijfel kun je beter kiezen voor een andere thee.

SoortHoeveelheid
AfvaltheeGeen, indien er senna in verwerkt is; beperkte hoeveelheid indien er andere kruiden inzitten die tijdens de zwangerschap in beperkte mate genomen mogen worden.
AnijstheeIn beperkte mate, maximaal 1 glas per dag
Gemengde kruidentheeIn beperkte mate als er anijs, steranijs, zoethout, nootmuskaat, venkel, verbane, piment, basilicum, kervel of dragon in zit. Vermijd de thee als er senna in zit
GinsengtheeGeen
KaneeltheeIn beperkte mate, maximaal 2 glazen per dag
SterrenmixtheeIn beperkte mate, maximaal 1 glas per dag
SterrenmunttheeIn beperkte mate, maximaal 1 glas per dag
Stoelgang- of spijsverteringstheeGeen, indien er senna in verwerkt is; beperkte hoeveelheid indien er andere kruiden inzitten die tijdens de zwangerschap in beperkte mate genomen mogen worden
ValeriaantheeGeen
VenkeltheeIn beperkte mate, maximaal 1 glas per dag
Verveine of verbenatheeIn beperkte mate, maximaal 1 glas per dag
ZoethouttheeIn beperkte mate, maximaal 2 glazen per dag

Kruidentheeën die je tijdens de zwangerschap wel kan drinken zijn bijvoorbeeld rooibosthee, brandnetelthee, muntthee, gemberthee, citroengrasthee en kamillethee.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Soorten kruidenthee en hun werking op de gezondheid: tipsSoorten kruidenthee en hun werking op de gezondheid: tipsEen kopje thee is een ideaal middel om je lichaam op een natuurlijke manier gezond te houden. Kruidenthee heeft tal van…
Kans op zwangerschapKans op zwangerschap"Hoelang duurt het voor ik zwanger ben?" is een veelvoorkomende vraag van stellen met een kinderwens. Wanneer je bezig b…
Cafeïne: waar is het goed voor, bijwerkingen, zwangerschapCafeïne: waar is het goed voor, bijwerkingen, zwangerschapCafeïne is een witte, iets bittere alkaloïde. De stof werd ook wel theïne genoemd. Tegenwoordig wordt alleen nog gesprok…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Rawpixel, Pixabay
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Kruidenthee
  • https://www.mamaplaats.nl/blog/kruidenthee-zwangerschap-is-het-veilig
  • https://en.wikipedia.org/wiki/Herbal_tea
  • http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/thee.aspx
  • https://karenz.nl/welke-kruidenthee-helpt-tegen-welke-kwaal/
  • https://www.gezondheidsnet.nl/voeding/de-ginseng-belofte
  • https://www.kwakzalverij.nl/nieuws/waarschuwing-tegen-gebruik-van-ginseng-bij-zwangerschap/

Reageer op het artikel "Zwanger en kruidenthee"

Infoteur: Mrst
Gepubliceerd: 29-03-2018
Subrubriek: Zwangerschap
Special: Zwanger en eten
Medische informatie…
Schrijf mee!