InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Zwanger en quiche

Zwanger en quiche

Zwanger en quiche Quiches bevatten vaak rauwe eieren en kaas, maar ook gerookte zalm en rauwe ham vind je regelmatig terug in quiches. Sommige zwangere vrouwen vragen zich dan ook af hoe veilig het is om tijdens de zwangerschap quiche te eten. Welke ingrediënten kunnen gebruikt worden in quiche en hoe zit het met kant-en-klare quiches uit de supermarkt?

Quiche

Een quiche is een hartige taart. Het van origine Franse recept bestaat uit een bodem van deeg of bladerdeeg, met een vulling van room, ei, vlees en groente naar keuze. Vaak wordt er aan quiche ook kaas toegevoegd. Bekende quiches zijn de quiche Lorraine met spek, de quiche florentine met spinazie en de quiche Provençaal met tomaten.

Bereiding

Bereiding van een quiche begint met de bereiding van het deeg. Hiervoor wordt boter, bloem, water, ei en zout gebruikt. Het deeg moet na het kneden een uur rusten, waarna een quichevorm ermee bekleed kan worden. In het deeg worden gaatjes gemaakt, zodat de stoom die tijdens het bakken vrijkomt weg kan, waardoor de bodem niet teveel kan rijzen. De bodem wordt soms eerst blind gebakken. Dit gebeurt door de met deeg beklede vorm te vullen met droge bonen, waardoor het deeg niet kan rijzen. Na het blind bakken wordt de vorm gevuld met een mengsel van room, eieren en een vulling van kaas, groente, vlees of vis naar keuze. De quiche gaat vervolgens nog zo'n 45 minuten de oven in en kan daarna gegeten worden.

Gezondheid

Er bestaan vele verschillen quichevarianten. De ene variant zal gezonder zijn dan de andere. In zijn algemeenheid is quiche meestal een maaltijd welke veel verzadigde vetten bevat. Dit komt doordat quiche bereid wordt met veel boter en room. Ook bevat quiche vaak veel kaas en soms ook vet vlees zoals spek. Toch bestaan er ook gezonde quicherecepten , waarbij de quiche is bereid met veel groente en melk in plaats van room. Zo kan een quiche een heel gezonde maaltijd zijn.

Bacteriën in quiche

Een quiche wordt gebakken in een oven, waarbij de temperatuur heet genoeg is om de bacteriën, die voor zwangere vrouwen gevaarlijk zijn, te doden. Een vers bereidde quiche zal daarom geen schadelijke bacteriën bevatten, ook niet als er rauwe ingrediënten zijn gebruikt zoals gerookte zalm en rauwe eieren. Een kant-en-klare quiche kan echter wel bacteriën bevatten. Tijdens het verpakken kan een quiche namelijk nabesmet worden.

Listeria

Listeria is een bacterie die goed hecht aan gladde oppervlakken die in de industrie vaak gebruikt worden, zoals roestvrijstaal. Zo kan de bacterie bij het snijden of verpakken ook terecht komen op de gebakken quiche. Listeriose kan tijdens de zwangerschap leiden tot een miskraam, doodgeboorte of aangeboren afwijkingen. Producten die in verband worden gebracht met Listeria, zijn producten die voor langere tijd in de koeling bewaard worden en koud worden gegeten. Vooral rauwe producten vormen een reëel risico voor Listeria, zoals zachte kazen van rauwe melk en koud gerookte vissoorten. Er bestaat een heel kleine kans dat een kant-en-klare quiche besmet is met Listeria, maar deze zal bij de bereiding in de oven gedood worden. Alleen in een kant-en-klare quiche die onvoldoende is opgewarmd, kan Listeria overleven en een voedselinfectie veroorzaken.

Quiche tijdens de zwangerschap

Quiche kan tijdens de zwangerschap veilig gegeten worden. Ook een quiche die ingrediënten bevat die normaal gesproken voor zwangere vrouwen een risico kunnen vormen, zoals gerookte zalm, zachte kaas van ongepasteuriseerde melk of rauwe vleessoorten, zijn veilig, omdat deze ingrediënten tijdens de bereiding voldoende verhit worden. Kant-en-klare quiches, of overgebleven restjes kunnen voor de veiligheid het best voor gebruik door en door verhit worden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: RitaE, Pixabay
  • https://www.ah.nl/kookschrift/recept?id=302789
  • https://en.wikipedia.org/wiki/Quiche

Reageer op het artikel "Zwanger en quiche"

Infoteur: Mrst
Gepubliceerd: 09-04-2018
Subrubriek: Zwangerschap
Special: Zwanger en eten
Medische informatie…
Schrijf mee!