InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Buikpijn kind: oorzaken, behandeling en tips

Buikpijn kind: oorzaken, behandeling en tips

Buikpijn kind: oorzaken, behandeling en tips Als je kind buikpijn heeft is het niet makkelijk om meteen de oorzaak te vinden. Kinderen beschikken niet altijd over de juiste woordenschat om hun buikpijn gedetailleerd te beschrijven. Net als fysieke oorzaken zoals bijvoorbeeld diarree of constipatie, kunnen buikklachten bij een kind ook ontstaan door psychische oorzaken. Sommige veranderingen in het leven van een kind kunnen leiden tot gevoelens van spanning en stress, en deze fenomenen kunnen hun weerslag hebben op de buik. Hierdoor kan buikpijn en buikspanning optreden. Buikpijn bij kinderen kan je voorkomen door enkele tips in acht te nemen op het vlak van voeding. Zo is het beter als je kind een regelmatig eetpatroon heeft, gezonde voeding tot zich neemt en voldoende aan lichaamsbeweging doet. Eventueel kan je buikpijn bij kinderen verhelpen met pijnstillers, zoals bijvoorbeeld paracetamol voor kinderen. Dit medicijn is beschikbaar onder de vorm van zetpillen, bruistabletten of makkelijk in te nemen pilletjes.

Buikklachten bij kinderen

Buikpijn kan het dagelijks functioneren van een kind ernstig verhinderen. Pijnklachten in de buik kunnen het kind triest en lusteloos maken als de pijn regelmatig terugkeert. Eenmalige buikpijn kan doorgaans snel opgelost worden, terwijl recidiverende buikpijn een probleem van lange adem kan worden. Terugkerende buikpijn is dan ook een signaal om te kijken of de oorzaak misschien psychologisch kan zijn.

Angst, stress en spanning

Buikklachten komen vrij vaak voor bij jonge kinderen en jongeren. In het algemeen hebben meer meisjes dan jongens er last van. Regelmatig zorgt spanning in de buik voor een ongemakkelijk en pijnlijk gevoel wanneer het kind angst heeft voor het onbekende, of wanneer het ondergedompeld wordt in een nieuwe situatie. Door het gebrek aan ervaring zal het kind zich gespannen kunnen voelen en een vorm van buikpijn gaan ontwikkelen.

Buikpijn kind: lichamelijke oorzaken

Aan de basis van buikpijn bij kinderen kunnen zowel lichamelijke als psychische oorzaken liggen. De fysieke aanleiding van buikpijn zijn vaak dezelfde als bij volwassenen, gaande van buikinfectie, diarree tot constipatie of een opgeblazen gevoel. Bij constipatie wijst een kind vaak op pijn in de onderbuik, en bij een maagprobleem hoger in de buik, meer bepaald in de buurt van het borstbeen. Voorts kan vage buikpijn bij meisjes ook wijzen op menstruatiepijn.

Buikpijn kind: psychische oorzaken

Het is niet altijd makkelijk om bij een kind de oorzaak van de buikpijn te plaatsen. Doordat angst en spanning nog vaak kunnen toeslaan bij het opgroeien, kunnen deze oorzaken psychosomatisch worden en buikpijn veroorzaken. In dat geval moet nagegaan worden wat de precieze oorzaak is van die spanning. Die oorzaak kan te maken hebben met stress door een veranderde gezinssituatie, bijvoorbeeld wanneer de ouders gaan scheiden. Ook stresserende schoolsituaties kunnen buikspanning veroorzaken, denk bijvoorbeeld aan gepest worden of het onder druk staan om uitmuntende schoolprestaties neer te zetten.

Buikpijn kind: behandeling en tips

Leefwereld kind
Als ouder heb je een belangrijke rol om het kind te helpen met de buikpijn om te gaan. Bij psychische oorzaken is het van groot belang om de leefwereld van het kind te begrijpen, waardoor er een oplossing kan gezocht worden om stress en angst in de toekomst te vermijden. Leer het kind dan ook aan hoe het kan omgaan met zijn eigen persoontje, de omgeving, de school en de wereld waarin het leeft. Probeer de spanning te verminderen door samen met je kind te praten, actief te zijn en te lachen.

Bijkomende tips
Verder kunnen de volgende tips erg nuttig zijn:
  • gezonde voeding in het gezin (voldoende vezels, groenten en fruit)
  • voldoende lichaamsbeweging voor het kind
  • regelmatig dagritme en eetpatroon voor het kind
  • let goed op elk verontrustend signaal bij het kind

Pijnstillers voor kinderen

Kinderen hebben een weerstandsysteem dat nog niet volledig is ontwikkeld en zijn daardoor gevoeliger voor ontstekingen, ziektes en pijnprikkels. Pijnstillers tegen buikpijn bij kinderen kunnen nuttig zijn om de pijn te verminderen zodat het kind zich snel beter voelt. Er is paracetamol voor kinderen verkrijgbaar die je kind kan innemen, denk bijvoorbeeld aan pijnstillers met sinaasappelsmaak of makkelijk in te slikken tabletjes. Heeft je kind het moeilijk om pijnstillers oraal in te nemen dan kan je ook kiezen voor een zetpil met paracetamol.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Buikpijn bij kinderenBuikpijn bij kinderenBuikpijn bij kinderen is heel vervelend. Het kan veel verschillende oorzaken hebben zoals stress, diarree, maagzuur, con…
Pijnklachten buik: welke pijnstillers nemen tegen buikpijn?Pijnklachten buik: welke pijnstillers nemen tegen buikpijn?Pijnklachten in de buik kunnen variëren van lichte tot gematigde en erg hevige buikpijn. Afhankelijk van de oorzaak zal…
Terugkerende buikpijn bij kinderenIeder kind heeft wel eens buikpijn. De oorzaak is bijna altijd onschuldig, zoals iets verkeerds gegeten, een buikgriepje…
Acute buikpijn bij kinderenAcute buikpijn bij kinderen hoeft niet altijd te wijzen op een ziekte of aandoening in de buik. Kinderen kunnen om psych…
Buikpijn kind: klachten en oorzaken buikpijn bij kinderenBuikpijn kind: klachten en oorzaken buikpijn bij kinderenBuikpijn kind, wat zijn de klachten en mogelijke oorzaken van buikpijn kind? Of je kind nu 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 jaar of o…
Bronnen en referenties
  • http://www.dokterdokter.nl/aandoening/1541/buikpijn-bij-kinderen-terugkerende-buikpijn (geraadpleegd op 12/12/2015).

Reageer op het artikel "Buikpijn kind: oorzaken, behandeling en tips"

Reactie

Aagjedalenberg, 24-01-2015 20:37 #1
Mijn. Dochter heeft een baby van drie maanden oud hij gilt na een uurtje de hele boel bij elkaar ik weet zeker dat het licht aan de nutrisia baby voeding ligt het consultatie brio zegt doorgaan gaat wel over nee niet waar want hij lijd vreselijk dit kan echt niet hij moet gewoon andere melk krijgen zoals soja met karnemelk wat kan ik doen om mijn kleinzoon van zijn vreselijke pijn af te helpen graag een berichtje terug

Infoteur: Verdanov
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Kinderkwesties
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!