InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > MSM als pijnstiller bij gewrichtspijn

MSM als pijnstiller bij gewrichtspijn

MSM als pijnstiller bij gewrichtspijn MSM of methylsulfonylmethaan is een supplement dat gebruikt kan worden als pijnstiller bij gewrichtspijn. Uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat MSM een effectieve pijnstiller is bij tal van gewrichtsklachten gerelateerd aan bijvoorbeeld artrose of artritis maar het kan ook gebruikt worden bij gewrichtspijn als gevolg van bijvoorbeeld een sportblessure. Vermoedelijk werken MSM-supplementen zo goed doordat methylsulfonylmethaan de geleiding van pijnprikkels in de zenuwvezels remt.

Methylsulfonylmethaan (MSM)

Wat is MSM?

MSM is de afkorting die gebruikt wordt voor methylsulfonylmethaan, een organische zwavelverbinding die al van nature in het menselijk lichaam voorkomt maar ook wordt aangetroffen in planten en dieren. MSM is breed verkrijgbaar als supplement en wordt met name gebruikt als pijnstiller bij gewrichtspijn als gevolg van onder meer artrose, artritis, carpaaltunnelsyndroom, RSI en sportblessures. Daarnaast wordt het ook gebruikt voor het bestrijden van hooikoorts.

Methylsulfonylmethaan is een van de belangrijkste metabolieten (eindproducten die overblijven na metabolisme of biotransformatie) van dimethylsulfoxide (DSMO). Dimethylsulfoxide is een geregistreerd geneesmiddel waarvan de werkzaamheid is vastgesteld in duizenden wetenschappelijke trials. De Amerikaanse professor Stanley Jacob heeft uitgebreid gepubliceerd over het gebruik van MSM en hij betitelt het als de meest veilige en effectieve pijnstiller bij gewrichtsklachten (zie onder meer Jacobs, W.S. c.s., 2003).

Voordelen van MSM bij gewrichtspijn

MSM kent diverse voordelen voor mensen die last hebben van gewrichtspijnen met verschillende oorzaken. De voornaamste voordelen van MSM zijn de volgenden:
  • Effectief bij gewrichtspijn
  • Bewezen veilig in gebruik
  • Geen bijwerkingen
  • Er treedt geen gewenning op (dosis hoeft niet verhoogd te worden)
  • Gebruikers gaan zich er fitter door voelen

Wetenschappelijk onderzoek naar MSM

Er is uitgebreid wetenschappelijk onderzoek gedaan naar de toepassing van MSM bij gewrichtspijn. Daarbij zijn positieve resultaten te noteren bij zowel oraal gebruik, smeren in gelvorm en subcutane injecties. Zo werd in 1998 aan de University of Los Angeles een onderzoek gedaan met patiënten die leden aan gewrichtspijn als gevolg van osteoartritis die allen al jaren reguliere pijnstillers gebruikten. De uitkomst van het onderzoek was dat 82% van de patiënten na zes weken een significante vermindering van de pijn aangaven door dagelijks MSM te gebruiken (Lawrence, R.M. c.s, 1998).

MSM blijkt daarnaast uitermate effectief wanneer het gebruikt wordt in combinatie met het veelgebruikte aminosuiker glucosamine. In een grote studie (118 deelnemers) uit 2004, waarbij artrose-patiënten dagelijks 1500 mg MSM innamen in combinatie met 1500 mg glucosamine, rapporteerden 79% van de deelnemers een afname van de gewrichtsklachten (Usha P.R., 2004).

Hoe het precies komt dat MSM zo effectief is als pijnstiller is nog niet helemaal ontrafeld. Het vermoeden is echter dat de werking vergelijkbaar is met die van dimethylsulfoxide (DSMO). Hiervan is aangetoond dat het de geleiding van pijnprikkels in de zenuwvezels remt. De hersenen krijgen op die manier dus minder signalen van pijn. Van MSM is daarnaast bekend dat het licht spierontspannend en ontstekingsremmend werkt, wat ook kan bijdragen aan een reductie van pijnklachten (Evans, M.S., 1993).

Hoe gebruik je MSM?

MSM als supplement is verkrijgbaar in zowel capsulevorm als poedervorm. Voor gebruik bij gewrichtspijn kun je daarnaast ook MSM-gel gebruiken. Methylsulfonylmethaan is ook verkrijgbaar in combinatie met andere middelen die goed zijn voor de gewrichten zoals glucosamine, chondroïtine, collageen of hyalorunzuur. Volg voor de dagelijks in te nemen hoeveelheid altijd de instructies in de bijsluiter op.

Verkrijgbaarheid supplementen

Verkrijgbaar zijn onder meer de volgende producten en merken:
  • Capsules 500 mg: Hanoju
  • Capsules 800 mg: Orthonat
  • Capsules 1000 mg: Springfield, NOW, Novae Vitae, Vitals, Mattisson, Lamberts, Mannavital, Nutramin, Bonusan
  • Capsules 2000 mg: AOV
  • Capsules 3000 mg: Best Choice, Vitafytea
  • Capsules met glucosamine en chondroïtine: Artelle, Vitals, Proviform, Golden Naturals, Thompson, Cruydhof
  • Capsules met hyalorunzuur: MSM
  • Capsules met collageen: SNP
  • Poeder: Mattisson (454 gr met vanillesmaak), Zechsal (500 gr), Nutriphyt (500 gr), Bonusan (250 gr), Cellcare (250 gr), Ortholon (200 gr)
  • Gel/crème: Bonusan, Supplemed, Natrol

Lees verder

© 2017 Dessal, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Artrose bij het paardArtrose bij het paardArtrose is een aandoening die vooral bij oudere paarden voorkomt, maar er zijn ook uitzonderingen. Een paard met artrose…
Gewrichtsklachten: pijnstillers tegen gewrichtspijnGewrichtsklachten: pijnstillers tegen gewrichtspijnGewrichtspijn kan je dagelijkse leven erg bemoeilijken, zeker wanneer de koude de pijn nog verergert. Vermits gewrichtsk…
Artrose-GewrichtspijnArtrose - Gewrichtpijn. De plantaardige homeopathie kent een geneesmiddel met een pijnstillende werking die aangetoond e…
Glucosamine voor een gezonde huid en soepele gewrichtenGlucosamine voor een gezonde huid en soepele gewrichtenGlucosamine wordt door veel mensen al gebruikt ter verlichting van gewrichtsklachten, wat men vaak niet weet is dat gluc…
Homeopathie bij artroseHomeopathie bij artroseArtrose is een aandoening aan het gewricht die vaak pas voor komt als er een gevorderde leeftijd is bereikt. De aandoeni…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Taokinesis / Pixabay
  • Jacob W.S., Appleton J. MSM: the definite guide. A comprehensive review of the science and therapeutics of methylsulfonylmethane. Topanga, CA. Freedom Press, 2003 (Jacobs, W.S. c.s., 2003)
  • Lawrence R.M., MSM: a double-blind study of its use in degenerative arthritis. International Journal of Anti-Aging Medicine. 1998; 1:50. (Lawrence, R.M. c.s, 1998)
  • https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17516722 (Usha P.R., 2004)
  • https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8469412 (Evans, M.S., 1993)
  • http://www.orthokennis.nl/artikelen/msm-goede-pijnstiller
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Dimethylsulfon

Reageer op het artikel "MSM als pijnstiller bij gewrichtspijn"

Infoteur: Dessal
Laatste update: 17-07-2017
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Gewrichten
Medische informatie…
Schrijf mee!