InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Abces in oksel, lies en borst / steenpuist (huidabces)

Abces in oksel, lies en borst / steenpuist (huidabces)

Abces in oksel, lies en borst / steenpuist (huidabces) Abces in borst, lies en oksel. Een abces is met pus (etter) gevulde zwelling in een niet eerder bestaande holte, die overal kan voorkomen en is ontstaan door een ontsteking - een bacteriële infectie. Deze lokale ophoping van pus in een holte heet ook wel empyeem of etterbuil. Een abces kan zich zowel in en rond de organen van het lichaam als onder de huid bevinden. Sommige plaatsen worden sneller getroffen dan andere.

Abces

Ter inleiding: bacteriële infectie/ontsteking

Een abces ontstaat ten gevolge van een bacteriële infectie in de weke delen, waarbij de natuurlijke afweer van het lichaam niet of onvoldoende in staat is om de binnengedrongen bacteriën afdoende te bestrijden en onschadelijk te maken. Een abces is gevuld met pus. Pus of etter bestaat uit bacteriën, verdedigingscellen van het eigen lichaam en dood weefsel. Ten einde het omringende weefsel te beschermen tegen de pus, wordt een laag bindweefsel (kapsel) gevormd. De ontsteking wordt afgekapseld. Er is een holte ontstaan die is gevild met pus, het zogeheten abces. Een abces kan op allerlei plaatsen in en op het lichaam ontstaan, we noemen onder andere:

Abces: borstabces

Een abces in de borst wordt meestal veroorzaakt door bacteriën die afkomstig zijn van een infectie in de keel van de baby. Tijdens de borstvoeding worden deze bacteriën overgedragen op de tepel van de moeder en komen ze terecht in de melkgangen. Aldaar veroorzaken ze weefselvernietiging en ontstaat er een ophoping van pus en een abces. Ook kunnen bacteriën de borst binnendringen via geïrriteerde tepels of tepelkloven, dat zijn kleine scheurtjes en ruwe, geïrriteerde plekken in de tepel die worden veroorzaakt door het voeden - borstvoeding. Een borstabces kan echter ook het gevolg zijn van een verwonding. Risicogroepen zijn vrouwen met suikerziekte of reuma.

Verschijnselen en symptomen van een borstabces:
  • hevige pijn;
  • zwelling;
  • roodheid van de borst;
  • pusafscheiding uit de tepel;
  • een onderhuidse, pijnlijke knobbel of bobbel;
  • soms koorts, misselijkheid en transpiratie.

Een borstabces wordt normaliter behandeld met antibiotica. Indien er geen verbetering optreedt, kan het nodig zijn de pus operatief af te laten vloeien. Deze ingreep wordt wel drainage van het abces genoemd.

Abces: huidabces (steenpuist of steenpuisten)

Een huidabces is een opeenhoping van pus en etter in de huid, waardoor er een rode, pijnlijke zwelling ontstaat. Deze abcessen worden veroorzaakt door een bacteriële infectie. Het is een veelvoorkomende aandoening die iedereen kan treffen. Ze kunnen overal op het lichaam optreden. De ziekteveroorzakers zijn dikwijls bacteriën. Vooral een lichte beschadiging, een wondje of huidletsel zijn risicofactoren. Een steenpuist ontstaat als een haarzakje of talgklier geïnfecteerd raakt. Uitbreiding van de infectie veroorzaakt pus, en de steenpuist is geboren. Een groep steenpuisten bij elkaar wordt wel een negenoog of karbonkel genoemd. Mensen met een verminderde weerstand (zoals aids of diabetes mellitus) hebben grotere kans op het ontwikkelen van steenpuisten. Andere risicofactoren zijn excessief alcoholgebruik, ondervoeding, bloedziekten, overgewicht en overmatig transpireren (zweten).

De symptomen en klachten zijn:
  • een klein, rood bultje;
  • het gebied eromheen voelt warm aan en is pijnlijk;
  • het bultje en het omliggende weefsel zwelt allengs op;
  • de steenpuist krijgt in het midden een witte, gele of geelgroene kop;
  • soms gaat een steenpuist gepaard met koorts en rillingen;
  • Steenpuisten zijn aanvankelijk roze tot dieprood van kleur en worden later geelachtig bruin.

Vaak verdwijnen steenpuisten zonder interventie. Ze barsten vaak vanzelf open als het abces 'rijp' is, waarna het pus eruit stroomt en de puist verdwijnt. Een abces is rijp als de huid die erover ligt heel dun is geworden en door de spanning die er op staat, op barsten staat. Een steenpuist kan beter niet worden uitgedrukt. Dit kan de situatie verergeren, omdat de infectie zich op die manier kan verspreiden. De inhoud van het abces kan in de bloedbaan terechtkomen en een levensbedreigende sepsis (bloedvergiftiging) veroorzaken. Beter is het als de huisarts met een steriele naald of mesje een kleine opening of snede in de puist maakt en het etter weg laat lopen. Zo nodig wordt antibiotica voorgeschreven. Grotere steenpuisten kunnen met een scalpel worden weggesneden. Klik hier om meer te lezen over steenpuisten.

Abces: okselabces en liesabces

Met oksel wordt de holte onder de arm bedoeld en met lies wordt bedoeld dat gedeelte van de buikstreek dat onmiddellijk boven de dij gelegen is en gemarkeerd wordt door de groef die door buiging van de heup ontstaat. In de oksels en liezen bevinden zich de apocriene zweetklieren, die de bekende zweetgeur afgeven. Deze zweetklieren kunnen ontstoken raken, hidradenitis genaamd. Een dergelijke ontsteking kan plotseling ontstaan (acuut) waarbij zich een abces vormt, maar het kan ook chronisch zijn. Bij de aandoening hidradenitis suppurativa, ook wel acne inversa, acne ectopica of de ziekte van Verneuil genoemd, is er sprake van een chronische ontsteking van de haarzakjes en talgklieren die zich in de liezen en de oksels bevinden. Er vormen zich pijnlijke, met pus gevulde abcessen in liezen en/of oksels en soms ook op de billen, in de schaamstreek en in en onder borsten.

De symptomen van hidradenitis, zweetklierontsteking zijn:
  • een rode, pijnlijke en gevoelige zwelling in een oksel of liesstreek;
  • in sommige gevallen ontwikkelt zich een abces;
  • het abces en huid eromheen kunnen warm en heet aanvoelen;
  • koorts, misselijkheid en transpireren (zweten);
  • de aandoening kan zich uitbreiden over meerdere zweetklieren en over een groter gebied.

Het abces kan doorbreken, waarbij de pus vrijkomt. Vaak is een antibioticakuur voldoende. In een aantal gevallen is een poliklinische operatie nodig. De arts verwijdert in dat geval het huidgebied met de ontstoken zweetklieren. Vaak vindt er een zogeheten 'open wondbehandeling' plaats, waarbij de wond niet geheel wordt dichtgemaakt om te voorkomen dat bacteriën onder de huid worden ingesloten en een nieuwe ontsteking veroorzaken. Nadeel hiervan is dat de wond wat minder mooi herstelt.

Deze aandoening treft vooral vrouwen. Daarbij lijkt erfelijke aanleg een rol te spelen. Ook hormonale invloeden lijken van invloed te zijn. Menstruatie, zwangerschap en menopauze kunnen de klachten beïnvloeden. Risicofactoren zijn overgewicht, roken, (overmatig) transpireren, warmte, stress en spanning.

Neem de volgende leefregels in acht:
  • houd de oksels en de lies schoon door deze dagelijks te reinigen;
  • maak deze gebieden na het wassen goed droog door te deppen;
  • gebruik geen zeep, poeders of deodorant die anti-transparant bevat;
  • draag loszittende kleding, want strak zittende of schurende kleding irriteert en kan tot verergering van de klachten leiden.

Lees verder

Gerelateerde links
Website over gezondheid.
Gerelateerde artikelen
Epiduraal abcesEpiduraal abcesEen epiduraal abces komt voor tussen het hoofd en de ruggenwervels en kan al snel het zenuwweefsel beschadigen. Lees hie…
Abces zelf behandelenAbces zelf behandelenEen abces komt op meerdere plaatsen en met verschillende oorzaken voor: in de buik, aan een tand of kies, bij de ziekte…
Peritonsillair abces: symptomen, oorzaak en behandelingPeritonsillair abces: symptomen, oorzaak en behandelingEen peritonsillair abces vormt zich in de weefsels van de keel naast één van de keelamandelen. Een abces is een pusophop…
Peritonsillair abces (abces keelamandelen)Een peritonsillair abces is een abces rond de keelamandelen. Vaak is dit een complicatie van ontstoken keelamandelen. He…
Abces: ontstekingsreactieAbces: ontstekingsreactieEen abces bestaat uit een bultje of verdikking waarachter etter zit. Meestal komt deze voor op de huid, maar soms ook in…
Bronnen en referenties
  • Abces: http://nl.wikipedia.org/wiki/Abces
  • Borstabces: http://www.gezondblijvenmettrias.nl/%7Bcc8568bf-8ff9-48ee-9fdd-7a0387af24e8%7D
  • Huidabces, steenpuist en negenoog: http://www.gezondvgz.nl/%7B698ef8fd-c1c1-455e-a064-624cd7f9ac7f%7D
  • Zweetklierontsteking - Hidradenitis - Algemene Chirurgie: http://www.catharina-ziekenhuis.nl/site/loader/loader.aspx?DocumentID=1cb58618-fbac-4879-9d97-885aacdee761
  • http://www.encyclo.nl/zoek.php

Reageer op het artikel "Abces in oksel, lies en borst / steenpuist (huidabces)"

Reacties

Esmeralda, 05-07-2012 07:43 #7
Hey hallo. Ik heb sinds maandagochtend toen ik wakker werd last van mijn borst. Ik heb allemaal vlekjes op mijn borst zitten en die jeuken behoorlijk en worden dikke vlekken tot mijn buik en borsten en zijkant van mijn ribben.
Groetjes Esmeralda Reactie infoteur, 05-07-2012
Ik adviseer u om naar de huisarts te gaan, zodat hij/zij kan bekijken wat er aan de hand is.

Grietus, 27-05-2012 17:34 #6
Vrijdag spontaan een liesabces gekregen, het wordt groter, moet je nu wachten tot hij doorgaat, of is het beter om contact op te nemen met de huisartsenpost?

Girl, 05-05-2012 01:09 #5
Dag, ik zie dat dit al een beetje een oud forum is maar wilde toch even reageren. 2 jaar geleden kreeg ik voor het eerst een abces rond mijn schaamlip. Dit was vervelend, ik wist niet wat het wat en ben ermee naar de dokter geweest. Ik heb een kuur gehad en die leek te helpen. Een tijdje later kkreeg ik opnieuw een abces rond mijn schaamlip en ik had een hele pijnlijke en grote in mijn lies, deze heeft de dokter doorgeprikt (wat een opluchting!). Nog een kuur gehad omdat die de vorige keer leek te werken, maar dit keer had ik mijn twijfels. Met regelmaat kreeg ik een abces, soms op plekken waar al één heeft gezeten, maar niet meer van de grote en pijnlijke. Ik durfde er niet mee naar de dokter te gaan, bang voor een operatie (zoals hij als andere oplossing gaf). Ondertussen ondekte ik dat mijn hormonen er ook invloed op hadden, vaak rond de menstruatie keerde het weer terug (in milde vorm). Nu heb ik sinds kort een hele pijnlijke op mijn bovenbeen, ik heb het idee dat het elk moment door kan breken, helaas heb ik geen bad, dat zou nu heel fijn zijn geweest. Voel me naast die pijn ook gewoon onzeker, durf niet meer met mijn vriendje naar bed en heb het idee dat ik mezelf de hele tijd ruik (omdat die push eruit komt met kleine beetjes en dat ruikt niet fris). Ik word er down van, wist niet dat zoiets zoveel invloed kon hebben op je geestelijke gesteldheid. Ik ga van de week weer naar de dokter, maar zie er wel tegen op. Kan het inderdaad met je hormonen te maken hebben, dat dit veranderd naarmate je ouder word? Reactie infoteur, 07-05-2012
Bij hidradenitis suppurativa spelen hormonale invloeden een rol, zie http://goo.gl/XAea4

Ik kan mij voorstellen dat u er onzeker van wordt. Ik raad u aan om uw angst met uw vriend te bespreken. Zo creëert u begrip en kan uw vriend er rekening mee houden.

Stella, 18-04-2011 16:11 #4
Ik heb al chronische ontstekingen in mijn liezen vanaf mijn 18e. Variërend van de grootte van een golfbal tot aan enorme ontstekingen, ook in de vorm van enorme ontstoken schaamlippen. Al 10 operaties gehad, maar daar ben ik mee gestopt. Bij mij is de grootste boosdoener drop en teveel aan suiker. Probeer helemaal niet te snoepen, maar dus ook geen zoete toetjes, taart etc. Erg lastig, maar het werkt wel. Heb perioden van bijv. een jaar helemaal geen last, maar op een of andere manier komen ze toch steeds weer terug.
Snelle oplossing voor het laten open gaan van een grote ontsteking, is zitten in een warm bad met groene biotex. en daarna gewoon schone droge steriele gaasjes erop. Hoop dat als iemand er last van heeft hier iets aan heeft.

Claudia, 18-08-2010 17:53 #3
Als ik zo lees waar deze mensen last van hebben is het verstandig om natuurlijk naar de huisarts te gaan en deze te wijzen op hidradenitis. Dit wordt namelijk vaak niet gediagnoseerd en worden de abcessen vaak induvidueel bekeken als zijnde een samenhangend verhaal.

Zalf en dergelijke hebben bij deze chronische ziekte vaak geen enkel doel. Ook antibiotica (ook de zware en langdurige kuren) werkt meestal niet mits al een heel milde vorm; Het weghalen van de ontstekingen ook vaak niet omdat deze terugkeren op andere plekken. Middelen die kunnen werken (mits het lichaam deze accepteert) zijn tnf blokkers als enbrel, humira of remica maar deze middelen worden moeilijk vergoed door verzekeraar doordat deze ziekte een contra-indicatie is.

Er werd gedacht dat deze ziekte vanuit de zweetklieren kwam echter deze ontstaat in de haarzakjes. Omdat de haar niet naar buiten groeit maar in het zakje blijft groeien "ontploft"deze later als ware omdat t "vol" is. Hierdoor komen de bacterien die hierin verblijven in het lichaam terecht vanwaar de ontsteking.

Eigelijk is dit een vervelende ziekte waar iemand maar moeilijk of niet vanaf komt. Er wordt vertelt dat na de overgang het wel kan verdwijnen of milder wordt. Er is nog te weing bekent over deze ziekte om nou precies een behandeling te geven, een arts in het ziekenhuis kan er ook nog maar weinig over zeggen.

Hoop dat iemand er iets aan heeft :)

groetjes :)

Tonnie, 11-05-2010 08:41 #2
Hallo
Ik ben Tonnie een vrouw van 48 jaar al vanaf jonge leeftijd heb ik last van Abces in en rond om mijn lies, vaak ter grote van een appel en de plek erom heen is vaak opgezwollen, soms me hele boven been, meestal krijg ik een kuur, nu heeft de Huisarts voorgesteld om de pil te gaan slikken, dit zie ik echter niet zitten, en zit zelf te denken aan het verwijderen van mijn lymfklieren in mijn lies, omdat ik het zo zat ben wat zijn daar de voor en nadelen van. Reactie infoteur, 17-05-2010
Hallo Tonnie,

Ik adviseer u dit te bespreken met uw huisarts. Neem eventueel contact op met het ziekenhuis om u te laten informeren.

Mvg, Tartuffel

Linda, 19-07-2009 13:10 #1
Mijn dochter heeft al sinds haar 8ste jaar last van steenpuisten in haar liezen! Dit is elke maand trouw en vaak meerdere tegelijk en zeer pijnlijk! Ook heeft zij abcessen onder haar oksels, soms wel 3 grote tegelijk. Ze is zeer gevoelig voor van alles, heeft een hele erge gevoelige huid. Ik zou haar zo graag willen helpen, maar weet niet meer hoe, want we zijn in het verleden van het kastje naar de muur gestuurd en helaas zonder resultaat! Reactie infoteur, 18-08-2010
Zie reactie Claudia 18-08-2010.

Infoteur: Tartuffel
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Abcessen
Reacties: 7
Medische informatie…
Schrijf mee!